آفتاب

جاذبه های طبیعی و تاریخی شرق استان گلستان، نگین گردشگری منطقه

جاذبه های طبیعی و تاریخی شرق استان گلستان، نگین گردشگری منطقه

گنبدکاووس - ایرنا - شهرستان های شرق استان گلستان با دارا بودن جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان های شمالی کشور در کنار اماکن تاریخی و مذهبی، به خاطر وجود کوهستان ها و جنگل های زیبا و سربه فلک کشیده همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

در این میان استان گلستان که در حوزه شرقی استان های شمالی کشور قرار دارد و پس از جدا سازی از استان مازندران، به حق گلستان بر آن نام نهاده شده، نگین گردشگری شمال کشور به شمار می رود.

در این استان علاوه بر وجود اماکن تاریخی و مذهبی، طبیعت بکر و زیبای مناطق دشت و بیابانی در کنار آبشارها و جنگل های تفریحی شهرستان های شرق استان گلستان، مکان مناسبی برای جلب گردشگران خصوصا مسافران نوروزی فراهم کرده است.

یکی از مهمترین محاسن اماکن دیدنی و تفریحی این مناطق، دسترسی آسان مسافران به جنگل های زیبا، آبشارها و رودخانه ها می باشد که اکثرا در کنار جاده ها و بخصوص جاده بین المللی تهران به مشهد مقدس قرار دارد.

در جنگل های این منطقه، گونه های درختان جنگلی نظیر راش ، توسکا، افرا، ملچ ، نمدار، ممرز، گردو و سرخدار ‏که از نظر زیست محیطی با ارزش است، به وفور یافت می شود‏.‏

وجود کوه ها و جنگل ها در این منطقه سبب شده تا آبشارها وچشمه سارهای متعدد دراین منطقه به وجود آید که دیدن آنها نشاط ویژه ای را به مسافران می بخشد‏.‏

مسافران نوروزی و زائران امام هشتم درمسیر خود به مشهد مقدس می توانند از جاذبه های طبیعی و دیدنی شهرستان های رامیان، آزادشهر ، مینودشت ، مراوه تپه و کلاله و منطقه نیمه بیابانی شمال گنبدکاووس دیدن کنند‏.‏

شهرستان ˈرامیانˈ

وجود جنگل ها، چشمه ها، آبشارها و رودخانه های بسیار در این شهرستان باعث شده تا همواره رامیان به عنوان یکی از مراکز گردشگری مهم منطقه به شمار رود‏.‏

چشمه ˈ گل ˈ رامیان درشش کیلومتری جنوب رامیان و در دامنه کوه ˈ پنهان خانه ˈ واقع شده است که مساحت آن پنج هزار و‏ 670 ‏مترمربع است و منبع تامین آب گل از بخش داخلی جوشش دارد و سرریز آن به رودخانه قره چای رامیان که یکی ازشاخه های گرگان رود است ، وارد می شود‏.‏

از نظر اهمیت تفرجگاهی وتوریستی باید گفت که گل رامیان ومحیط های پیرامونی آن بسیارجذاب ودیدنی است.‏

همچنین وجود غار و آبشارهای شیرآباد در روستای شیرآباد از توابع شهر خان ببین و محیط پیرامونی این شهر جنگلی مکانی مناسب برای گردشگری است.‏

این غار در ارتفاع حدود ‏345 ‏متری ازسطح دریا قرار دارد و طول آن حدود ‏235‏مترو قطر دهانه آن حدود ‏9 - 15 ‏مترمی باشد‏.‏

غارشیرآباد یکی ازغارهای مهم طبیعی و جالب استان گلستان به شمارمی رود که دست بشردر آن دخالتی نداشته است.‏

این غار اندکی بالاتر از آبشارهای شیرآباد قراردارد که به دلیل همجواری با روستای شیرآباد، نام روستا را بر آن نهاده اند‏.‏

جنگل مصنوعی شهر دلند که در کنار جاده ترانزیتی گرگان به مشهد قرار دارد با توجه به فراهم بودن امکانات برای اقامت و استراحت مسافران مکان مناسبی برای گردشگران محسوب می شود.

شهرستان ˈ آزادشهرˈ

این شهرستان که بر سر راه دو مسیر شاهرود به مشهد و بجنورد به مشهد قرار گرفته است دارای مناظردیدنی و زیارتی زیادی است‏.‏

وجود پارک جنگلی آزادشهر و پارک جنگلی شبنم نوده خاندوز با دارا بودن امکانات تفریحی وپذیرایی و همچنین با داشتن چشم اندازهای زیبابه عنوان مکانی برای استراحت و گردشگری مسافران نوروزی محسوب می شود‏.‏

ˈ تپه تاریخی بسیجیان ، تپه تاریخی روزه ، نرگس تپه ، یاس تپه ، بقعه متبرکه محمدبن زید و زیارتگاه آق امام ˈ ازجمله امکان تاریخی و مذهبی این شهرستان به شمارمی رود که همه ساله پذیرای مسافران بیشماری است.‏

شهرستان ˈگنبدکاووسˈ

این شهرستان به رغم دارا بودن آب وهوایی گرم، دارای جاذبه های تاریخی ودیدنی زیادی است که همه ساله در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران بیشماری است‏.‏

برج قابوس بن وشمگیر، شهرتاریخی جرجان ، وجود مقبره امام زاده یحیی بن زید(ع ) و مقبره دانشمند از جمله امکان تاریخی ومذهبی این شهرستان به شمارمی رود‏.‏

برج قابوس بن وشمگیر (میل گنبد) که بیش ازیک هزار سال قدمت دارد، بلندترین برج آجری دنیا به شمارمی رود که در 10 تیرماه سال 1391به عنوان بلندترین برج آجری جهان در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تالاب های بین المللی بخش مرزی داشلی برون این شهرستان شامل ˈ آلاگل، آلماگل وآجی گل ˈ ازجمله مناطق بسیار دیدنی وجذابی است که مسافران نوروزی می توانند برای سپری کردن تعطیلات خود ازاین طبیعت استفاده نمایند‏.‏

این تالاب ها در بخش مرزی داشلی برون و در فاصله 75 کیلومتری شمال مرکز شهرستان گنبدکاووس قراردارد که همه ساله پذیرای پرندگان زیادی است.

وجود انواع قو، فلامینگو، اردک ، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم ، کاکایی، باتلان و آبچلیک ‏زیبایی خاصی به این تالاب ها بخشیده است ‏.‏

این مکان ها که در نزدیکی بازارچه مرزی و گمرک زمینی اینچه برون قرار دارد دارای امکانات لازم برای استراحت مسافران و گردشگران است.

شهرستان ˈمینودشتˈ

استفاده از طبیعت دیدنی از جمله پارک های جنگلی ˈباقرآبادˈ و تنگه چهل چای در بخش مرکزی شهرستان مینودشت و همچنین چندین آبشار قابل دسترسی آسان در این شهرستان برای دیدن مسافران نوروزی خالی از لطف نیست.

جنگل تنگه چهل چای یکی از مناظر و جاذبه های طبیعی در حاشیه شهر مینودشت است و مکان بسیار مناسب برای استراحت و تفریح مسافران نوروزی به شمار می رود.

جاده دسترسی به تنگه چهل چای آسفالت است و امکانات اولیه نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه های مواد غذایی و مکان های استراحت از سوی شهرداری و سایر دستگاه ها فراهم شده است.

مسافران نوروزی علاوه بر استفاده از طبیعت زیبای تنگه چهل چای که به بهشت نیز معروف است، می توانند از جاذبه های دیگر این منطقه مانند آق چشمه، ماهی- پران، آبشار حسینا، ماران کوه بازدید کنند و خاطره فراموش نشدنی برای خود به یادگار بگذارند.

منطقه جنگلی ˈباقرآبادˈ نیز در مسیر جاده بین المللی تهران- مشهد قرار دارد و مسیر آن از کنار شهرک صنعتی مینودشت عبور می کند.

این منطقه سرسبز از جاذبه های طبیعی شهرستان مینودشت به شمار می رود که به صورت اردوگاه در اختیار آموزش و پرورش مینودشت قرار دارد و برای استراحت به مسافران نوروزی توصیه می شود.

آبشار حسینا، در ‎ 21کیلومتری شهر مینودشت قرار دارد، ˈحسیناˈ نام روستایی است که در مجاورت روستا، چشمه ای وجوددارد و در مسیر خود با ایجاد آبشارهای کوتاه و بلند تا ارتفاع ‎ 20متر و غارهای آهکی، مناظر دیدنی خلق کرده است.

آبشار ˈلولومˈ نیز در نزدیکی روستای لولوم و در بخش مرکزی قرار دارد برای دسترسی به آبشار باید از کنار شهرک صنعتی مینودشت که در جاده بین المللی تهران- مشهد واقع است، عبور کرد.

ارتفاع آن نزدیک به ‎ 50متر می باشد که چشم انداز زیبای آن باعث جذب علاقه مندان به طبیعت در این منطقه می شود.

شهرستان گالیکش

پارک ملی گلستان در منتهی الیه شرق شهرستان گالیکش، بهشت زمینی و سرسبز طبیعت ایران محسوب می شود؛ این منطقه کوهستانی دارای ‎ 87هزار و ‎ 240هکتار وسعت دارد که از نظر موقعیت جغرافیایی سه شهرستان در سه استان را بایکدیگر متصل می کند.

بوستان ملی گلستان در ‎ 55کیلومتری شرق گنبدکاووس و ‎ 115کیلومتری غرب بجنورد و در مسیر جاده بین المللی تهران- مشهد واقع است.

در این بوستان علاوه بر وجود یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان و بیش از ‎ 50درصد پستانداران کشور، از منابع آبی متعدد نظیر چشمه ها و رودخانه ها، نهرها و آبشارها برخوردار است که می توان به چشمه و آبشار آق سو، آبشار گلستان و چشمه دوغ اشاره کرد.

چشم انداز دیدنی این بوستان، ˈدره آبشارˈ در کنار جاده بین المللی و پنج کیلومتری شرق ˈتنگه گلˈ با آبشار زیبا و بلند آن، دره آلمه ، دره آلی، دره آنسر و دره فرغون است.

در بوستان ملی گلستان، موزه حیات وحش وجود دارد که مسافران می توانند از این موزه که در ابتدای بوستان قرار دارد، برای آشنایی با حیات وحش این بوستان دیدن کنند.

آبشار ˈگلستانˈ در محدوده بوستان ملی گلستان واقع شده که ارتفاع آن ‎ حدود 20 متر و دارای آب همیشگی است و از چشمه های شمالی آبشار تغذیه می شود.

محیط پیرامونی آبشار به دلیل داشتن جنگل و صخره و چشم اندازهای دیدنی، محل تجمع علاقه مندان به طبیعت و زائران امام هشتم می باشد که با توقف در کنار این آبشار از طبیعت آن استفاده می کنند.

در مجموعه تفریحگاه آبشار، امکانات سرویس بهداشتی،سطل زباله، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و آب لوله کشی شده وجود دارد.

همچنین دیدن آبشار لووه نیز به گردشگران نوروزی توصیه می شود چرا که این آبشار زیبا با مجموعه با ارزش و دیدنی خود به عنوان یکی از مناطق گردشگری مهم استان گلستان محسوب می شود.

این آبشار از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند و پلکانی درست شده و از چشمه های بالادست تغذیه می شود و ارتفاع یکی از این آبشارها به ‎ 15مترمی رسد.

اطراف آبشار نیز پوشیده از درختان سربه فلک کشید پهن برگ خزری است

و در جنوب روستای ˈلووهˈ در نزدیکی بوستان ملی گلستان قرار دارد.

شهرستان های ˈکلاله و مراوه تپه ˈ

این شهرستان ها که درشرقی ترین منطقه استان گلستان قراردارد دارای مناظر دیدنی وگردشگری فراوانی است‏.‏

وجود رودخانه ها، چشمه ها، جنگل ها و همچنین اماکن تاریخی ومذهبی در این شهرستان سبب شده تادرفصول بهار و تابستان گردشگران زیادی برای استفاده ازاین موهبت الهی به این شهرستان سفرکنند‏.‏

مجموعه زیارتی و گردشگری خالدنبی در شهرستان کلاله با دارابودن چشم ‏اندازهای بدیع و زیبا یکی از مکان های جذب گردشگر در این شهرستان محسوب می شود‏.‏

این مجموعه درارتفاع ‏720 ‏متری قله قدرت، کوه های گوگجه داغ روستای گچی سو، در‏60 ‏کیلومتری شمال شرقی کلاله درشرق استان گلستان قراردارد‏.‏

وجود دیوار بزرگ گرگان در شمال و شمال شرقی این شهرستان و اماکن باستانی قره دیب، یساقلیق ،قره یسر، آتشکده ساسانی، زیارتگاه امام عبدالله، آرامگاه مختوم قلی فراغی، مسجدکریم ایشان و آرامگاه چوپان آتا ‏ازجمله امکان تاریخی ومذهبی این شهرستان ها به شمارمی رود‏.‏

مراکز گردشگری سرچشمه زاو ، آبشار زاو ، چشمه آق سو، منطقه شکارممنوع عزیزآباد واطراف رودخانه های گرگان نیز به عنوان اماکن گردشگری این شهرستان محسوب می شود‏.‏

اکثرشهرستان های شرق استان گلستان درمسیرجاده بین المللی تهران به مشهد مقدس قرار دارد و مسافران نوروزی وزائران امام هشتم می توانند دراین مسیر از این محل های زیبا و خاطره انگیز استفاده کرده و سفری به یادماندنی برای خانواده خود فراهم نمایند‏.

ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان های شرق استان گلستان در جلسات هماهنگی مختلف علاوه بر فراهم کردن امکانات اقامتی نظیر مدارس، خانه های معلم، هتل ها و مهمانپذیرها برای مسافران ، بازارچه های مختلفی را برای تهیه سوغات مختلف شهرها پیش بینی کرده اند.

مسافران نوروزی که این شهرستان ها را برای اقامت انتخاب می کنند با توجه سکونت اقوام مختلف نظیر ترکمن، شاهرودی ، بلوچ ، سیستانی ، آذری و قزاق در این استان می توانند صنایع دستی اقوام ساکن در این منطقه را به عنوان سوغات از بازارچه های این منطقه تهیه نمایند.

نیمی از جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری استان گلستان در شرق این استان سکونت دارند.

/622/508
کد N155371

وبگردی