آفتاب

تظاهرات در پایتخت ترکیه و استانبول به خشونت کشیده شد

تظاهرات در پایتخت ترکیه و استانبول به خشونت کشیده شد

آنکارا - ایرنا - شهرهای آنکارا و استانبول شنبه شب شاهد تظاهرات ضد دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه بود که به خشونت کشیده شد.

به گزارش ایرنا، شماری از مخالفان دولت آنکارا امشب در اعتراض به فساد مالی و آزادی پنج تن از متهمان به اخذ رشوه و ارتشا از جمله 2 نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق این کشور در خیابان های مرکزی این شهر دست به تظاهرات زدند.

معترضان همچنین دولت آنکارا را به فساد مالی متهم کردند و علیه نخست وزیر ترکیه شعار دادند.

پلیس و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن اعتراض کنندگان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد.

براساس این گزارش، در این راستا تظاهراتی نیز در میدان ˈکادیکویˈ در بخش آسیایی استانبول برگزار شد و معترضان خواستار استعفای ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه شدند.

در پی تجمع معترضان در این میدان پلیس از گاز اشک آور و گلوله های پلاستکی برای متفرق کردن آنان استفاده کرد.

افزون بر آن شمار دیگری از مخالفان دولت ترکیه امشب قصد داشتند با عبور از میدان تقسیم شهر استانبول در پارک گزی تجمع کنند که پلیس مانع از آن شد و آنان را متفرق کرد.

دادگاه استانبول روز گذشته ˈرضا ضرابˈ تاجر ایرانی تبعه ترکیه را به همراه دو فرزند وزرای سابق کابینه این کشور که به اتهام فساد مالی و ارتشا در زندان بسر می بردند، آزاد کرد.

ضراب به همراه ˈ باریش گولرˈ فرزند وزیر کشور سابق و ˈکائان چاغلایانˈ فرزند وزیر اقتصاد سابق ترکیه به همراه دو تن دیگر از متهمان ردیف اول پرونده جنجالی 17 دسامبر ترکیه روز جمعه آزاد شدند.

دادگاه رسیدگی کننده به پرونده جنجالی ارتشا و فساد مالی در دستگاه های دولتی ترکیه با بررسی درخواست وکلای مدافع از دادستان های این پرونده با عنوان اینکه این متهمان افراد شناخته شده بوده و دارای محل اقامت مشخصی هستند و موضوع فرار و یا پنهان کردن اسناد و مدارک مربوط به اتهامات آنها مطرح نیست، حکم آزادی آنان را صادر کرد.

براساس این گزارش، دادگاه همچنین حکم ممنوع الخروج بودن این افراد را صادر کرد.

براساس این حکم دادگاه در ادامه رسیدگی به این پرونده، در صورت لزوم متهمان را فرا خواهد خواند.

رضا ضراب در پی عملیات فساد مالی و ارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول در 26 آذر ماه گذشته به همراه برخی از منتسبان به دولت ترکیه، دو نفر از فرزندان کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام فساد مالی دستگیر شد.

دادگاه استانبول پیش از این حکم رفع توقیف دارایی ها و اموال رضا ضراب را صادر کرده بود.

خاورم ** 2010 ** 230 ** 1597
کد N155187

وبگردی