آفتاب

نخست وزیر انگلیس: بهانه ای برای مداخله خارجی در اوکراین وجود ندارد

نخست وزیر انگلیس: بهانه ای برای مداخله خارجی در اوکراین وجود ندارد

لندن - ایرنا - نخست وزیر انگلیس شنبه شب در واکنش به تحولات اوکراین و بویژه صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی توسط پارلمان روسیه، گفت: هیچ گونه بهانه ای برای مداخله نظامی خارجی در اوکراین وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، ˈدیوید کامرونˈ در بیانیه ای افزود: من در گفت و گوی تلفنی روز جمعه خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز این موضوع را مورد تاکید قرار دادم.

وی اظهارداشت: انگلیس تحولات در اوکراین را با نگرانی فزاینده تعقیب می کند.

کامرون گفت: با توجه به تحولات جدی عصر امروز و صدور مجوز توسط پارلمان روسیه برای مداخله نظامی (در اوکراین)، دولت انگلیس خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد: جهان در حال نظاره است... همگان باید در مورد کارها و اقدامات شان به دقت تامل کنند و برای کاهش تنش و نه افزایش آن تلاش نمایند.

وزیر خارجه انگلیس نیز عصر روز شنبه از تشدید تنش ها در اوکراین و بویژه در شبه جزیره ˈکریمهˈ عمیقا ابراز نگرانی کرد.

ˈویلیام هیگˈ گفت: من از تشدید تنش ها در اوکراین و تصمیم پارلمان روسیه برای صدور مجوز جهت انجام عملیات نظامی در خاک اوکراین که بر خلاف خواست دولت ˈکی یفˈ است، عمیقا نگرانم.

وی افزود: این اقدام به طور بالقوه تهدیدی علیه استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین است. ما هرگونه اقدام متجاوزانه علیه اوکراین را محکوم می کنیم.

وی اظهارداشت: من امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی گفت و گو کردم و بر ضرورت آرام کردن این وضعیت خطرناک تاکید نمودم.

هیگ گفت: ما همچنین در پی درخواست رییس جمهور پوتین از پارلمان روسیه (برای صدور مجوز عملیات نظامی)، سفیر روسیه در لندن را به وزارت خارجه فراخواندیم تا نگرانی عمیق خود را به وی ابلاغ کنیم.

وزیر خارجه انگلیس اظهارداشت: من عصر امروز همچنین با ˈفرانک- والتر اشتاین مایرˈ وزیر خارجه آلمان درباره اوضاع اوکراین گفت و گو کردم و بزودی با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا نیز صحبت خواهم کرد.

وی افزود: انگلیس از برگزاری نشست اضطراری شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی این موضوع حمایت می کند. ما همچنین خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در روز شنبه شده ایم.

هیگ با اشاره به گفت و گوی تلفنی دیروز خود با رییس جمهوری موقت اوکراین، گفت: من در این گفت و گو حمایت دولت انگلیس از دولت جدید آن کشور را مورد تاکید قراردادم.

وزیر خارجه انگلیس افزود: من روز یکشنبه به ˈکی یفˈ می روم تا درباره این موضوعات بطور مستقیم با مقامات دولت موقت اوکراین رایزنی کنم.

اروپام**345
کد N155167

وبگردی