آفتاب

دومای روسیه خواستار اقدام پوتین برای تثبیت اوضاع در منطقه کریمه شد

دومای روسیه خواستار اقدام پوتین برای تثبیت اوضاع در منطقه کریمه شد

مسکو- ایرنا- دومای روسیه روز شنبه از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور خواست اقدامات لازم برای تثبیت اوضاع در منطقه خودمختار کریمه اوکراین و حمایت از مردم این منطقه در برابر خشونت و بی قانونی را انجام دهد.

به گزارش ایرنا، ˈسرگئی ناریشکینˈ رییس دوما روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: اطلاعات مربوط به تلاش گروه های مسلح برای نفوذ در تاسیسات منطقه کریمه به ویژه اشغال ساختمان وزارت داخله، هشداری به ماست.

وی افزود: آشکار است که این گونه اقدامات با هدف بی ثبات کردن فعالیت مقام های محلی و نیز وضعیت سیاسی و اجتماعی این منطقه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: ˈدوماˈ امروز دو سند را تصویب کرد که اولی بیانیه ای درباره ابراز نگرانی شدید نسبت به سیر تحولات سیاسی - اجتماعی اوکراین و تشدید بحران سیاسی در این کشور بود.

رییس دوما ادامه داد: سند دوم نیز تقاضا از پوتین برای به کارگیری همه امکانات در دسترس برای تثبیت اوضاع در منطقه کریمه و دفاع از ساکنان آن در برابر بی قانونی و خشونت بود.

ˈولادیمیر واسیلیوفˈ معاون دوما از حزب حاکم روسیه واحد نیز گفت: چندین امکان برای این منظور وجود دارد که یکی از آنها همکاری با نهادهای بین المللی است.

وی افزود: احزاب و تضمین های (قانونی در اوکراین) وجود دارد، اما متاسفانه به آنها عمل نمی شود. این یک مورد بسیار بد است. ما شاهد حذف مقام های قانونی و به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین المللی (در اوکراین) با استفاده از تهدید و خشونت هستیم.

واسیلیون تشریح کرد: تلاش برای بازگرداندن اوضاع به مسیر قانونی از طریق امضای توافق نامه 21 فوریه میان رییس جمهوری (مخلوع) اوکراین و گروه های مخالف از سوی افراط گرایانی که در جستجوی دستیابی به قدرت هستند، نادیده انگاشته شده است.

وی ادامه داد: آنان (مخالفان دولت یانکوویچ) نیازی به توافق نامه نداشتند. آنها نیاز به دستیابی به قدرت و ایجاد فضای ناامنی و وحشت داشتند که در چارچوب آن، هم اکنون سرقت، تجاوز و دیگر اعمال خلاف قانون در این کشور در حال وقوع است.

معاون دومای روسیه افزود: نهادهای بین المللی باید وارد عمل شوند و این یک امر بدیهی است. اگر خشونت گسترش یابد و مقام های مدعی مسوولیت وضعیت جاری، از کنترل آن برنیایند، کمک نهادهای بین المللی ضروری خواهد بود.

وی با استقبال از ورود شورای امنیت سازمان ملل به مساله اوکراین تاکید کرد: این امر باید به نتیجه گیری و اقدامات درست منتهی شود.

وی ادامه داد: اگر این اقدامات با توافق نامه 21 فوریه هیچ تفاوتی نداشته باشند و مردم همچنان احساس ترس کنند، باید در جستجوی راه حل های دیگر بود و همه سیاستمداران اکنون دراین باره گفت وگو می کنند.

اروپام/518 ** 2023
کد N155104

وبگردی