آفتاب

وزیر دادگستری ترکیه : جماعت گولن به تشکیلات سیاسی تبدیل شده است

وزیر دادگستری ترکیه : جماعت گولن به تشکیلات سیاسی تبدیل شده است

آنکارا - ایرنا - ˈ بکر بوزداغ ˈ وزیر دادگستری ترکیه گفت : جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ از یک جمعیت مذهبی به تشکیلات سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، بوزداغ در گفت وگو با شبکه تلویزیون کانال هفت ترکیه با اشاره به تحولات اخیر در ترکیه گفت : دیگر جماعت نور را یک جمعیت مذهبی نمی توان عنوان کرد بلکه آنها را باید یک تشکیلات سیاسی عنوان نمود.

وزیر دادگستری در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا دولت ترکیه از آمریکا خواهد خواست که فتح الله گولن را به این کشور تحویل دهد ؟ گفت : این مساله یک روند قضایی است و دولت ترکیه چنین اختیاراتی ندارد.

وی متذکر شد : برای چنین درخواستی باید یک روند قانونی را سپری کرد . اگر دستگاه قضایی چنین روندی را آغاز کند ، مطرح کردن چنین درخواستی امکان پذیر خواهد شد.

فتح الله گولن واعظ مقیم آمریکا که گفته می شود در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه نفوذ زیادی دارد ، از اواخر دهه 1990 میلادی در تبعیدی خودخواسته در آمریکا بسر می برد.

در پی عملیات فساد مالی و ارتشا که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه ، دو نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی شد ، دولت ترکیه این عملیات را به جماعت گولن منتسب کرد.

خاورم ** 230**1856
کد N154818

وبگردی