آفتاب
اخبار ایران در رسانه ها/

وزیرخارجه هند روابط کشورش با ایران را ویژه خواند

وزیرخارجه هند روابط کشورش با ایران را ویژه خواند

تهران-ایرنا- ˈسلمان خورشیدˈ وزیر خارجه هند با اذعان بر نقش مهم ایران در اقتصاد و امنیت این کشور، روابط با ایران را ویژه توصیف کرد.

این مقام هندی روز جمعه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط درباره مسائل مختلفی از جمله رابطه با ایران، موضع دهلی نو در قبال اوضاع سوریه و مسائل افغانستان گفت و گو کرد.

وی با توجه به سفر هفته گذشتهˈمحمد جواد ظریفˈوزیرخارجه این کشور به دهلی نو درباره رابطه با ایران گفت:هند روابط دوستانه خود با همه کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله ایران و عربستان را حفظ می کند.هردوی این کشورها بخش ضروری فضای اقتصادی و امنیتی کشور ما هستند و هر دو کشور نقش مهمی را در معماری امنیت انرژی ایفا می کنند.

وی افزود:ما همواره سیاست یکنواختی را درقبال ایران دنبال کرده ایم و روابط ویژه ای با این کشور داریم که بخشی از روابط همسایگی ماست. همسایگی ما به افغانستان ختم نمی شود و به خارج از آن و ایران گسترش می یابد. ما باور داریم که ایران می تواند نقش مهم تری در افغانستان ایفا کند.

وی افزود: هند بر این باور است که اختلاف دیدگاه ها با ایران را می توان نادیده گرفت. ایران سالها تحت فشار تحریم ها بوده است و ما از این که آنها به توافقی با آمریکا برای کاهش این تحریم ها دست یافتند، خوشحال هستیم.

این مقام هندی گفت: ایران حق دارد از فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کند همان طور که ما در هند از چنین حقی برخوردار هستیم. تفاوت ما با ایرانی ها این است که آنها معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) را امضا کرده اند اما هند هنوز این معاهده را امضا نکرده است. ما باور داریم که اگر کشوری یک معاهده بین المللی را امضا می کند باید از آن پیروی کند.

وزیر هندی اظهار داشت که کشورش خواستار پیشرفت و روابط دوستانه ایران با همسایگانش به ویژه عربستان است و اگر تردید یا شکی وجود دارد باید از طریق مذاکرات مسالمت آمیز حل و فصل شود.

وی درباره سوریه گفت:اگر بخواهم صادق باشم وظیفه ما در هند فقط به درخواست از طرف ها برای توقف درگیری ها محدود شده است.ما بارها این موضع را مطرح کرده ایم و به کنفرانس صلح سوریه در ژنو دعوت شده بودیم. حقیقت این است که مذاکره می تواند راهگشا باشد اما این که به نتیجه ای نرسد،مطلوب نیست.ما هنوز هم از طرف های درگیر درسوریه می خواهیم جنگ را متوقف و با یکدیگر مذاکره کنند.

وی درباره موضع هند درقبال تهدید آمریکا درباره خروج از افغانستان بدون امضای توافق امنیتی بادولت این کشور گفت: مذاکرات صلح در افغانستان چالشی بزرگ است و ما معتقدیم که حفظ حاکمیت این کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.ما همچنین می دانیم که مداخله نظامی راه حل مناسبی نیست زیرا اگر اینطور بود مساله افغانستان در 12 سال گذشته حل و فصل شده بود.

این وزیر هندی خاطرنشان کرد: ما فکر می کنیم که ایده خوبی نیست که آمریکایی ها،درچنین لحظه حساسی افغانستان را ترک کنند مگر آن که این خواسته افغان ها باشد.مسائلی وجود دارند که امیدواریم دو طرف به روش های مسالمت آمیز،آن را حل و فصل کنند.

نباید خلایی وجود داشته باشد.نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان مسوولیت بزرگی بر دوش دارند و ما امیدواریم که افغان ها با همکاری یکدیگر برای دستیابی به صلح تلاش کنند و اگر به کمک نیاز داشته باشند،هند حاضر است چنین کمکی را ارائه دهد.ما تاکنون درباره مسائل آموزشی و ظرفیت سازی و فراهم کردن زیرساخت های کافی برای توسعه جاده ها، سدها و پروژه های راه آهن و انتقال برق کمک کرده ایم.

وی در پایان گفت:ما امیدواریم پاکستان این نکته را درک کند که ما به منظور منزوی کردن آنها درافغانستان حضور نداریم زیرا وجود افغانستانی قوی به نفع پاکستان است.

مترجمام**9158**1856
کد N154681

وبگردی