آفتاب
تحولات ترکیه/

رای پارلمان درباره مدارس گولن وآزادی رضا ضراب/ متهم شدن اردوغان به ریاست دزدها

رای پارلمان درباره مدارس گولن وآزادی رضا ضراب/ متهم شدن اردوغان به ریاست دزدها

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : آزادی متهمان اصلی بزرگترن پرونده فساد مالی ترکیه، انتقاد کمال قلیچدار اوغلو از اردوغان و رای پارلمان برای تعطیل تمام مدارس وابسته به جریان فتح الله گولن از مهمترین تحولات ترکیه از شب گذشته تا کنون محسوب می شوند.

عصر روز جمعه متهمان اصلی پرونده فساد مالی 86 میلیارد یورویی در ترکیه از زندان آزاد شدند که در میان بازداشت شدگان "رضا ضراب" و فرزندان وزیران کابینه "رجب طیب اردوغان" حضور داشتند.

روز سه شنبه هفدهم دسامبر سال گذشته میلادی یکی از قضات مشهور دستگاه قضایی ترکیه به نام جلال کارا، دستور انجام عملیاتی را صادر کرد که تنها ظرف چند دقیقه نه تنها در صدر اخبار ترکیه قرار گرفت، بلکه توجه اغلب کشورهای جهان و توجه مقامات کاخ سفید را نیز به سوی خود جلب کرد. به موجب این اقدام، فرزندان سه وزیر کابینه اردوغان و تعداد دیگری از چهره های سرشناس ترکیه بازداشت شده و حتی نام پسر اردوغان نیز در این پرونده به میان آمد.

به نوشته روزنامه های محلی ترکیه، دلیل آزادی ضراب از زندان بیماری اعلام شده، اما منتقدان دولت ترکیه معتقدند که بیماری بهانه ای بیش نبوده و کابینه اردوغان قصد پنهان کردن حقایق موجود در این پرونده را داشته است.

اما اردوغان در واکنش به این انتقادها گفت : می‌دانستم عدالت جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. متاسفانه برخی قضات هستند که اقدامات ناحق انجام داده و گامهای ناحق برمی دارند.

اردوغان ضمن دفاع از آزادی متهمان فساد بزرگ مالی و عادلانه جلوه دادن اقدام دادستان در آزادی آنها، اظهار امیدواری کرد این ماجرا آغاز اتفاقات خوب برای برخی زندانیان که جرایم سبک دارند و امکان آزادی آنها وجود دارد باشد. وی آزادی رضا ضراب و دو نفر از فرزندان وزرای سابق را عادلانه دانسته و از اقدام خود مبنی بر آزادی متهم فساد بزرگ مالی در تاریخ ترکیه دفاع کرد.

انتتقاد تند قلیچداراوغلو

آزادی این افراد موجی از انتقادها را متوجه کابینه اردوغان کرده است. همانند اغلب موارد "کمال قلیچدار اوغلو" رهبر حزب جمهوریخواه خلق، رهبری انتقادها از دولت اردوغان را برعهده داشت.

قلیچداراوغلو در اظهاراتی که اولین نطق انتخاباتی وی محسوب می شد گفت : ما از همان ابتدا گفته بودیم که این افراد آزاد می شوند. می دانستیم که دولت حقایق را در مورد این پرونده پنهان کند.

رئیس مهمترین حزب مخالف دولت ترکیه، با اشاره به فایل صوتی منتشر شده در یوتیوپ که گفته می شود متعلق به گفتگوی میان اردوغان و فرزندش درباره مقدار زیادی پول بوده اشاره کرد و به صراحت دولت را به فساد متهم کرد.

قلیچداراوغلو در ادامه گفت : او (اردوغان) برای شما کار نمی کند بلکه برای پر کردن جیب خود کار می کند. من هرگز او را رئیس دولت نخواهم خواند او رئیس دزدهاست. اگر او از خدا می ترسد باید از پست خود کنار برود.

رای پارلمان درباره مدارس گولن

اما در ادامه تحولات ترکیه، پارلمان ترکیه رای به تعطیل شدن تمام مدارسی داد که از سوی جریان گولن اداره می شود. به موجب مصوبه پارلمان ترکیه تمام این مدارس باید تا سپتامبر سال 2015 میلادی تعطیل شود.

این آخرین اقدام دولت اردوغان علیه جریان گولن محسوب می شود. اردوغان، گولن را متهم کرده که با استفاده از نفوذ خود در سیستم قضایی و پلیس ترکیه در پی سرنگون کردن او بوده و پرونده فساد 86 میلیارد یورویی نیز در همین راستا افشا شده ود.

محمد فتح الله گولن واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. گولن در طول عمر خود مشغول تدریس نسخه ای پیشرفته از اسلام با عنوان "اسلام آناتولیایی که مبتنی بر آموزه های یک عالم اسلامی به نام "سعید نورسی" بوده است. در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است هرگونه تروریسم شدیداً محکوم است و او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتابهای آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان‌هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است.

گولن با تمکن مالی شخصی اقدام به راه اندازی سرویسی برای خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم از دهه 70 میلادی کرده است که افراد بسیاری برای برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم کردند. امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به جنبش گولن معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا که اغلب ترکیه‌ای هستند اداره می شود. گمانه زنی در مورد تعداد افراد حاضر در این بنیاد بزرگ متفاوت است، اما چند صد هزار تا 4 میلیون نفر به عنوان همکاران این پروژه بزرگ بین‌المللی ذکر شده است.

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن درساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه حکایت دارد. بر اساس این اسناد "جیمز جفری" سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال ۲۰۰۹ طی یک گزارش رمزدار این چنیین می نویسد: جنبش فتح اله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

کد N154531

وبگردی