آفتاب

آسوشیتدپرس از احتمال بازگشت دحلان و تصدی ریاست تشکیلات خودگردان خبر داد

آسوشیتدپرس از احتمال بازگشت دحلان و تصدی ریاست تشکیلات خودگردان خبر داد

تهران – ایرنا – خبرگزاری ˈآسوشیتد پرسˈ در گزارشی نوشت: با توجه به تمایل ˈمحمد دحلانˈ به عنوان یکی از مقامات تبعیدی جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) برای بازگشت، احتمال آن وجود دارد که وی در سمت ریاست تشکیلات خودگردان جایگزین ˈمحمود عباسˈ شود.

دحلان در مصاحبه ای تلفنی با آسوشیتد پرس درباره برنامه هایش برای کمک به نوار غزه و نزدیکی اش با رهبران نظامی مصر سخن گفت و افزود محمود عباس آرمان های ملی فلسطین را بر باد داده است.

دحلان در گذشته از مقامات امنیتی ارشد غزه بود و به نوشته آسوشیتد پرس، غرب وی را فردی عملگرا می شناسد.

این خبرگزاری افزود: چنانچه وی بتواند به فلسطین بازگردد، می تواند تشکیلات خودگردان را ترمیم کند. این در حالی است که برخی از صاحب نظران تعداد زیاد مخالفان دحلان در جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) که عباس ریاست آن را بر عهده دارد را یادآوری کرده و معتقدند وی با رقبای متعددی بر سر تصدی این سمت در آینده روبرو است.

دحلان روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت به دنبال تصدی سمت عباس پس از بازنشستگی وی نیست. وی در عین حال خواستار برگزاری انتخابات جدید و ترمیم جنبش فتح شد.

دحلان افزود ˈعباس از فلسطین چیزی جز ویرانه بر جا نخواهد گذاشت. کیست که تمایل داشته باشد ریاست یا معاونت این خرابه را پس از وی بر عهده بگیرد. آن چه من به دنبالش هستم، راهی است برای خروج از وضعیت سیاسی نه به دست آوردن پست و سمت.ˈ

برپایه گزارش آسوشیتد پرس، در گذشته وی و عباس از جمله حامیان برجسته مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی به عنوان بهترین راه برای تشکیل دولت فلسطین بودند. اما دحلان در حال حاضر معتقد است که مذاکرات کنونی تحت رهبری آمریکا هیچ نتیجه ای برای ملت فلسطین به همراه نخواهد داشت.

وی عباس را به دادن امتیازاتی متهم کرد که به گفته او اگر ˈیاسر عرفاتˈ رئیس سابق تشکیلات خودگردان زنده بود، با آن ها موافقت نمی کرد.

این خبرگزاری افزود: ˈنمر حمدˈ مشاور محمود عباس و ˈجمال المحیسنˈ عضو ارشد جنبش فتح روز پنجشنبه از اظهار نظر درباره سخنان دحلان خودداری کردند.

محیسن هفته گذشته گفته بود هر کس از دحلان حمایت کند از فتح کنار گذاشته خواهد شد.

دحلان که قبلا مورد حمایت محمود عباس قرار داشت در سال 2010 وی را ضعیف نامید و همین امر باعث بروز مناقشاتی شخصی میان این دو نفر شد. پس از این ماجرا عباس وی را تبعید کرد.

از آن زمان تا کنون دحلان میان مصر و امارات متحده عربی در رفت و آمد است.

پیش از این ماجرا وی از معدود رهبران فلسطینی بود که خود را به عنوان رقیبی مهم برای جانشینی عباس می دید.

دحلان به عنوان یکی از مشاوران ارشد عرفات در دهه 90 از موقعیتی مستحکم در غزه برخوردار شد و رهبران جنبش رقیب یعنی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را که با مذاکرات عرفات با اسرائیل مخالف بودند، به زندان انداخت.

وی نیز مانند عرفات و چند سیاستمدار برجسته فلسطینی دیگر در آن زمان با اتهامات فراوانی در زمینه فساد مواجه بود اما همواره این اتهامات را تکذیب می کرد و هیچگاه مورد محاکمه قرار نگرفت.

وی در زمان تبعید مناسبات سیاسی و تجاری مستحکمی در جهان عرب به هم زد.

او در مصاحبه اش با آسوشیتد پرس گفت که میلیون ها دلار از طریق تجار و موسسات خیریه امارات، عربستان و دیگر نقاط برای مردم فلسطین جمع آوری کرده است.

به گفته خودش، وی سال گذشته بالغ بر 8 میلیون دلار به پناهجویان فلسطینی ساکن لبنان کمک کرد.

دحلان افزود ˈاکنون مشغول همین فعالیت ها در غزه هستم. می کوشم تا برای تصفیه آب غزه کمک جمع آوری کنم، زیرا 50 درصد آب آشامیدنی منازل فلسطینی فاضلاب است. و حماس و محمود عباس هیچ اقدامی در جهت حل مشکلات واقعی اهالی غزه نمی کنند.ˈ

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است با پول کشورهای حاشیه خلیج فارس حامی سیاسی برای خود دست و پا کند گفت: این بودجه به هیچ وجه سیاسی نیست و امارات کمک هایی را نیز در اختیار عباس قرار می دهد.

به نوشته آسوشیتد پرس، در سال 2007 و زمانی که دحلان در غزه از قدرت برخوردار بود، طی درگیری مختصری میان نیروهای امنیتی تحت امر وی و حماس کنترل این منطقه به دست حماس افتاد. این شکست زمینه را برای دو دستگی میان مقامات سیاسی تشکیلات خودگردان فلسطین فراهم کرد.

با پیروزی حماس در انتخابات سراسری در غزه و تشکیل دولت از سوی حماس ، دو دولت رقیب، یکی تحت کنترل حماس در غزه و دیگری تحت کنترل عباس در بخش هایی از کرانه غربی در فلسطین تشکیل شد.

این خبرگزاری غربی، رخدادهای مذکور را بزرگ ترین نقطه ضعف در کارنامه دحلان نامید.

گزارش مذکور افزود: با این حال اکنون نشانه هایی دیده می شود که از احتمال آشتی میان دحلان و حماس حکایت دارد و مهم ترین دلیل آن نیز روابط نزدیک وی با ˈعبدالفتاح السیسیˈ فرمانده نظامی و وزیر دفاع دولت موقت مصر است.

دحلان به این خبرگزاری گفت بارها با سیسی دیدار داشته و از کودتای سال گذشته در این کشور که وی آن را ˈانقلاب مصرˈ علیه حزب اخوان المسلمین می نامد حمایت کرده است.

حماس یکی از انشعابات اخوان المسلمین به شمار می رود.

از زمان وقوع این کودتا، سیسی تدابیر سختگیرانه تری در مرز مشترک غزه با مصر به کار گرفته است. این محاصره به لحاظ مالی فشار زیادی را بر حماس تحمیل کرده تا آن جا که این جنبش می کوشد راه هایی برای باز کردن این حصر بیابد.

در ژانویه (دی/بهمن) گذشته، حماس به سه تن از رهبران فتح وفادار به دحلان اجازه داد به این مناطق بازگردند.

به گفته یک عضو حماس که خواست نامش فاش نشود، این سه تن و نیز مقامات حماس کمیته ای را برای نظارت بر ساخت شهری جدید در غزه با بودجه ای که امارات در اختیارشان قرار داده بود تشکیل دادند.

مقامات ارشد فتح دحلان را به تلاش برای تفرقه افکنی در میان اعضای این جنبش متهم می کنند.

ˈنبیل شعثˈ مشاور عباس به تلویزیون فلسطین گفت: دحلان ائتلافی را با حماس تشکیل داده است و بسیاری از وفاداران وی در غزه بدون اجازه جنبش متبوع خود صدها دلار به وی کمک کرده اند.

عباس در سال 2005 به ریاست تشکیلات خودگردان انتخاب شد اما به دلیل جدایی فتح و حماس امکان برگزاری انتخابات جدید فراهم نشد و وی در همین سمت باقی ماند. وی جانشینی برای خود تعیین نکرده و رقبای احتمالی مشخص نیستند.

طبق نظر سنجی ها تنها سیاستمدار فلسطینی که از حمایت مردمی گسترده ای برخوردار است ˈمروان برغوثیˈ است که وی نیز در زندان رژیم صهیونیستی به حبس ابد محکوم شده است.

ˈهانی المصریˈ تحلیلگر مسائل فلسطین گفت دحلان از حمایت های منطقه ای برخودار است اما چالشگری جدی در این زمینه به شمار نمی آید زیرا هیچ گونه طرح و برنامه ای ارائه نکرده است.

به گفته وی، فلسطینیان بدون آن که درباره دیدگاه های سیاسی کسی متقاعد شوند وی را به عنوان رهبر بر نمی گزینند.

خاورم**9156 *1446
کد N154389

وبگردی