آفتاب

مردان مسلح پایتخت کریمه را اشغال کردند

مردان مسلح پایتخت کریمه را اشغال کردند

ایرنا نوشت:

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری گزارش داد : مردان مسلح پایتخت شبه جزیره کریمه اوکراین را اشغال کردند.

به گزارش این خبرگزاری، این مردان مسلح یونیفورم پوش هستند اما هیچ علامتی روی لباس های آنها دیده نمی شود، بنابراین هویت شان مشخص نیست. این مردان ضمن اشغال پایتخت کریمه در حال گشت زنی در شهر ˈسیمفروپولˈ پایتخت کریمه هستند.

مردان مسلح مواضعی را نزدیک پارلمان کریمه به تصرف خود در آورده اند. نیروهای نظامی کریمه هم برای دفاع از پارلمان صف آرایی کرده اند. همچنین دو قبضه مسلسل برای دفاع از پارلمان مقابل ساختمان آن مستقر شده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از وزیر دفاع اوکراین گزارش داد: روسیه اخیرا شش هزار سرباز اضافی دیگر را به اوکراین اعزام کرده است.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی  (آبان/آذر 1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بوده است.

تحولات سیاسی این کشور با خروج یانوکوویچ از صحنه سیاسی و به قدرت رسیدن ˈ آلکساندر تورچینوفˈ از سران حزب ˈباتکیفشیناˈ به رهبری ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر اسبق به عنوان کفیل نخست وزیری از روزیکشنبه (4 اسفند) با 288 رای نماینده مجلس این کشور وارد مرحله جدیدی شد.

منطقه کریمه که اکثر جمعیت آن را روس تبارها تشکیل می دهند، در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده عمومی بوده و روس ها در مخالفت با حکومت جدید اوکراین و تاتارهای کریمه در حمایت از این حکومت تظاهرات کرده اند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است. این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

کریمه تا سال 1954 در دوره اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تعلق داشت و در این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست؛ در دوره پس از فروپاشی شوروی هم به عنوان منطقه خودمختار در قلمروی اوکراین باقی ماند.

52261

کد N154378

وبگردی