آفتاب
ظریف در نشست خبری با همتای لهستان:

نگران تحولات اوکراین هستیم/ دخالت خارجی کمکی به بهبود وقایع نکرده است

نگران تحولات اوکراین هستیم/ دخالت خارجی کمکی به بهبود وقایع نکرده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نگران تحولات در اوکراین هستیم و معتقدیم در چند ماه اخیر دخالت از بیرون به بهبود وقایع این کشور کمک نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز پس از دیدار با وزیر امور خارجه لهستان در نشست خبری مشترک ضمن خوشامد گویی به وزیر امور خارجه لهستان و هیات همراه وی گفت: یک رابطه بیش از 500 ساله بین دو کشور داشته ایم و این رابطه همواره با ارتباطات بین مردم دو کشور و روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده است.

وی افزود: در این سفر همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رایزنی ها در حوزه مطالعاتی صورت گرفت و یک یادداشت همکاری برای موسسات نیمه رسمی مطالعاتی دو کشور بین روسای موسسات امضا شد.

ظریف با اشاره به این که توافق کردیم مذاکرات تجاری و سیاسی در سطح معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ادامه یابد، بیان کرد: در مورد موضوعات منطقه ای از جمله سوریه، اوکراین و مذاکرات ایران و 5+1 در حوزه صلح آمیز هسته یا گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه مذاکرات سازنده و خوب بود بیان کرد: امیدواریم این گفتگوها زمینه همکاری را فراهم کند چرا که روابط اقتصادی موجود در شان امکانات دو کشور نیست و باید افزایش یابد، گفتگوهای سیاسی باید گسترش یابد و امیدواریم این سفر باعث گسترش روابط باشد و به نفع دو ملت صورت گیرد.

خبرنگار لهستانی از ظریف درباره همکاری های اقتصادی بین دو کشور و همچنین این که آیا حاضرید موسسات لهستانی را به همکاری وسیع با ایران دعوت کنید سوال کرد و وزیر امور خارجه پاسخ داد: ما در حوزه های مختلف امادگی همکاری با لهستان را داریم.

وی با اشاره به اینکه رابطه دیرینه ای وجود دارد اظهار داشت: امروز در بسیاری از حوزه های اقتصادی این رابطه خود را نشان نداده است. از موضوعاتی که می توانیم درباره آن صحبت کنیم و امروز نیز گفتگو کردیم حوزه پتروشیمی است، همچنین آماده هستیم پیشنهادهای طرف لهستانی را در زمینه مواد دارویی، غذایی و پزشکی نیز بشنویم و در این زمینه با دوستان لهستانی صحبت کنیم.

ظریف ادامه داد: ما معتقدیم زمینه در حضور جمهوری اسلامی برای حضور شرکت های لهستانی فراهم است و برای پیشبرد منافع دو ملت و روند مذاکرات این اقدام باید صورت گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر یک خبرنگار لهستانی درباره ارزیابی از وقایع اوکراین بیان کرد: ما نگران تحولات در اوکراین هستیم و معتقدیم در چند ماه گذشته در تحولات دخالت از بیرون به بهبود واقع کمک نکرده امیدواریم مردم اوکراین بتوانند آینده خود را تعیین کنند و شاهد نباشیم که وضعیت اوکراین درگیری و بازگشت به روابط خصومت آمیز را به همراه داشته باشد.

خبرنگاری از ظریف در این باره که آیا توافقنامه مبادلات دانشگاهی صورت گرفته سوال کرد و ظریف گفت: یک توافق جامع فرهنگی را در دست تهیه و تبادل نظر داریم که امیدواریم در آینده نزدیک مورد توافق قرار گیرد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی و مطالعات صحبت کردیم و یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی امضا شد که امیدواریم گسترش یابد.

کد N154356

وبگردی