آفتاب

تثبیت ارزش یوان در برابر دلار سیاست بانک مرکزی چین شد

تثبیت ارزش یوان در برابر دلار سیاست بانک مرکزی چین شد

پکن - ایرنا - افزایش ارزش بیش از اندازه ˈیوانˈ پول ملی چین در برابر دلار آمریکا ، بانک مرکزی این کشور را بر آن داشت تا جایی که ممکن است ارزش واحد پولی را تثبیت کند.

به گزارش ایرنا، نوسانات ارزش یوان در برابر دلار طی روزهای گذشته نشان از آن دارد که بانک مرکزی چین چندان هم از بالا رفتن بی رویه ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا خرسند نیست.

شاید به همین دلیل بود که برای نخستین بار ارزش یوان در برابر دلار از سال 2007 به این طرف در هفته گذشته نزدیک به 9 دهم درصد کاهش یافت و به هر دلار با شش ممیز 15 یوان معامله شد.

با این وصف آمار بانک مرکزی چین نشان می دهد ارزش یوان در برابر دلار به طور کلی از سال 2005 میلادی 24 درصد فزونی گرفته است.

این شاید به معنای قدرتمندتر شدن پول ملی چین باشد، اما از نگاه بسیاری از اقتصاددانان موجب می شود تا چین برای صادرات با مشکل مواجه شده و کالاهای وارداتی مزیت بیشتری برای این کشور داشته باشد.

البته دولت چین برای دستیابی به فن آوری های جدید و محصولات پیشرفته ای که قدرت تولید آن را ندارد به واردات چشم دوخته است اما از معضلات دیگر افزایش ارزش یوان گران شدن اجناس و بالا رفتن نرخ تورم است.

روزنامه چاینا دیلی چین نوشت: باید به عصر افزایش ارزش یوان پایان داد. بانک مرکزی باید این اندیشه را در سر داشته باشد و آن را عملی کند.

این روزنامه روز شنبه تاکیدکرد یک دهه بالا رفتن ارزش یوان کافی است. این فرازها باید پایانی داشته باشد. البته این وضعیت هنوز تثبیت شده نیست . زیرا تنها در دو هفته گذشته ارزش یوان در مجموع برابر دلار نزدیک به دو درصد بیشتر شده است.

این در شرایطی است که بانک مرکزی چین اعلام کرده بود ارزش یوان در برابر دلار تنها یک درصد در روز تغییر خواهد کرد اما نوسان روزانه به دو درصد نزدیک شده است. به این معنا بانک مرکزی چین احتمالا تثبیت دو درصد را به عنوان تصمیم جدید تغییرات ارزی در کشور در نظر خواهد گرفت.

دیریوس کوالزیک اقتصاددانی که در هنگ کنگ زندگی می کند می گوید : دولت چین احتمالا افزایش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا را روزانه از یک درصد به یک و نیم تا دو درصد افزایش خواهد داد.

با این وصف وی هشدار داد که اگر افزایش ارزش یوان در برابر دلار بی رویه باشد دیگر مردم دستمزدهایی که می گیرند برای خرید کفایت نخواهد کرد و لذا نمی توان اجازه داد ارزش یوان بیش از این حدود بالا برود.

در چنین شرایطی و با مصوبه بانک مرکزی چین، پیش بینی رسانه ها و کارشناسان این است که هر دلار در سال جاری میلادی با 6 ممیز یک یوان ( واحد پول ملی چین ) معاوضه شود در غیر این صورت فشار تورم و گران شدن کالاهای تولید داخل و روی آوردن مردم به خرید کالاهای مرغوب وارداتی معضلات اجتماعی و اقتصادی پیش روی دولت خواهدگذاشت.

آساق ** 2100 **1611
کد N154304

وبگردی