آفتاب
گزارش مهر از بناهای تاریخی اصفهان؛

هارمونی رنگ و احساس و تبلور هنر ایرانیان در یادگارهای تاریخی اصفهان

هارمونی رنگ و احساس و تبلور هنر ایرانیان در یادگارهای تاریخی اصفهان

اصفهان – خبرگزاری مهر: در تمامی بناها و یادگارهای تاریخی اصفهان می توان هارمونی رنگ و احساس را در تک تک کاشی ها، آجرها و اجزای ساختمان مشاهده کرد و می توان تبلور هنر دست ایرانیان را در گوشه گوشه بناها به تماشا نشست در چشم اندازی که روح انسان از تماشای آن سیری پذیری نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، کیست که نشنیده باشد آوای دلپذیر تاریخِ آمیخته با هنر و احساس دیار نقش جهان را؛ شهری که هر گوشه آن نقشی از هنر معماری ایرانیان را به زیبایی به تصویر کشیده است و گاهی نیز معمای شگفت انگیز معماری برخی بناهای آن همچون منارجنبان و حمام شیخ بهایی صدها سال ذهن جهانیان را به اعجاب واداشته و هنوز که هنوز است از دانشمندان جهان نیز کسی نتوانسته پرده از فنون آن به شکل کامل بردارد.

از گذشته های دور این دیار را با نام نقش جهان می شناخته اند چرا که به هر جا پا بگذاری دنیایی از هنر، احساس و فناوری در سرتاسر این شهر تاریخی در مروارید چشم مخاطبان خواهد نشست و زخمه ای بر تار احساس بازدیدکنندگانش خواهد نشاند.

در این گزارش به تماشای تصویرهایی از مشهورترین بناهای تاریخی شهر اصفهان نشسته ایم:

1) میدان نقش جهان

 


نقش جهان دومین میدان بزرگ جهان با قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیا است و قرار گرفتن عمارت تاریخی عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و بازار بزرگ اصفهان در چهار سوی این میدان جلوه زیبایی به آن بخشیده است.

 2) مسجد شیخ‌ لطف‌‌الله


این مسجد مربوط به عهد صفوی که در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار دارد مزین به کاشی کاری های زیبا و آمیزه‌ای از نقش و اسلیمی است و به زنان دربار اختصاص داشته است.

 مسجد امام (مسجد جامع عباسی)

 

 

این مسجد مربوط به عهد صفوی که از بناهای مهم معماری اسلامی ایران است در جنوب میدان نقش قرار دارد.

عمارت عالی قاپو

 


این عمارت که در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد ‌نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است که اتاق موسیقی آن به استادیوهای تخصصی امروزی شباهت دارد و در آن صداها به شکل طبیعی و بدون انعکاس به گوش افراد می رسد.

بازار قیصریه

 

سر در این بازار از باشکوه‌ترین و زیباترین دروازه‌های دنیا است که در بالاترین قسمت این سر درب نمادی قرار دارد که بیانگر صورت فلکی اصفهان یا برج قوس است.

 پل شهرستان


قدیمى‏ترین پل‌ زاینده‏‌رود است که به عقیده بعضى از محققان اساس امروزی آن به دوره ساسانی برمی‌گردد اما ریشه و پایه هخامنشى دارد و پایه‌های آن روى سنگ‌هاى طبیعى کف رودخانه استوار شده است.

 پل خواجو


این پل از بناهای عصر شاه عباس دوم صفوی و جزو زیباترین پل‌های جهان است که اکنون نیز به دلیل معماری و تزئینات کاشی‌کاری آن از دیگر پل‌های زاینده رود مشهورتر است.

 سی و سه پل


سی‌وسه پل شاهکار بی‌همتایی از معماری در دوران صفوی و یکی از مشهورترین پل‌های اصفهان با 33 دهنه‌ است که با زیبایی هر چه تمام‌تر آب زاینده‌رود را تقسیم می‌کنند و به پل الله‌‌وردی خان نیز مشهور است.

 مدرسه و مسجد چهارباغ


مدرسه چهارباغ اصفهان آخرین بنای باشکوه عهد صفوی است که در دوره شاه سلطان حسین برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی ساخته شده است و در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در دوران تعطیلات عید برای بازدید عمومی باز است.

 مسجد جامع اصفهان


این مسجد را می‌توان آن را موزه‌ای از آثار هنری و معماری 15 قرن دوران اسلامی به شمار آورد، علاوه بر این  آثاری از دوران‌های مختلف در این مسجد موجود است که به واقع آن را در فهرست ارزشمندترین آثار تاریخی جهان قرار می‌دهد.

تخت فولاد اصفهان


این قبرستان تاریخی بعد از وادی‌السلام مهم‌ترین قبرستان شیعیان است و مدفن بسیاری هنرمندان، فرهیختگان و علمای شیعه علمای شیعه  است و قبر  یوشع نبی از پیامبران بنی اسرائیل نیز در بخشی از این مکان به نام لسان الارض قرار دارد.

 عمارت هشت بهشت


این عمارت دو طبقه و هشت ضلعی که اکنون در خیابان چهارباغ اصفهان و در میانه پارکی معروف به نام شهید رجایی قرار دارد یکی از زیباترین بناهای تاریخی اصفهان است که مجلل‌ترین و فرح‌انگیزترین عمارت دنیا از دیدگاه سیاحان نامیده گرفته است.

 منارجنبان


این مناره مشهورترین مناره جهان محسوب می شود و راز شگفت آور آن این است که با تکان دادن یکی از مناره ها، مناره دیگر و تمام ساختمان به نوسان در می‌آید اما راز این دانش فنی هنوز به طور کامل کشف نشده است.

کلیسای تاریخی وانک اصفهان

 

این کلیسا که در محله جلفای اصفهان قرار دارد بزرگ‌ترین کانون علم و مذهب ارامنه ارتدوکس ایران محسوب می‌شود و نمادی از هم زیستی ادیان مختلف در اصفهان در کنار یکدیگر است.

باغ پرندگان



باغ پرندگان اصفهان بزرگ‌ترین باغ موزه خاورمیانه محسوب می‌شود که ده‌ها گونه از نایاب‌ترین پرندگان جهان را در خود جای داده است.

حمام شیخ‌بهایی


این حمام ساخته دانشمند بزرگ شیخ‌بهایی است که سال ها  با معمای خود یعنی گرم شدن آب منبع حمام به کمک یک شمع ذهن جهانیان را به خود مشغول کرده بود و دارای معماری و فضاهای جالبی نیز هست اما مدتی است که درب آن گویی به دلیل تعمیرات بسته است.

 حمّام علی قلی آقا

 


این حمام که تا 50 سال پیش  مورد استفاده مردم اصفهان بوده است دارای  فضاهای مختلفی مانند استخری برای ‌آب‌تنی به همراه حوضچه ضدعفونی پا، مکانی با سنگ‌ مرمر خاص برای ماساژ دادن کمر، مکان‌هایی برای استراحت، صرف غذا و نوشیدن گلاب اصفهانی است و بخشی از تمدن عظیم و دقت بالای ایرانیان در ساخت هرگونه بنایی را نشان می‌دهد.

آتشکده و کوه آتشگاه

 


آتشگاه استوانه ای اصفهان که قدمت آن را  مربوط به دوران عیلامی‌ها می‌دانند بر فراز کوهی به همین نام قرار دارد، یادگاری از دوران باستان و قدیمی‌ترین مرکز تجمع انسان‌ها است و چندین قرن نگهبانانی به طور دائم از آتش آن مراقبت می‌کردند تا خاموش نشود.

انگورستان ملک
 


 از دیگر بناهای تاریخی اصفهان است که شیشه‌های هفت رنگ قجری آن موجب بازی نور بر دیوارهای ساختمان  شده است و زیبایی این ساختمان تاریخی را که از سال ها پیش برای عزاداری امام حسین (ع) وقف شده است به چشم گردشگران می‌کشاند.

کد N153939

وبگردی