آفتاب

درخواست سازمان‌های آمریکایی از کنگره برای پایبندی به توافق با ایران

درخواست سازمان‌های آمریکایی از کنگره برای پایبندی به توافق با ایران

38 سازمان مدنی در آمریکا در نامه‌ای مشترک خطاب به رهبران کنگره خواستار پایبندی کنگره آمریکا به متن توافق اولیه ایران و گروه 1+5 شدند و تاکید کردند که آمریکا نه تنها باید از هرگونه اقدام که نقض این توافق است بپرهیزد بلکه باید با لغو بیشتر تحریم‌ها حمایت خود را از توافق با ایران نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 38 سازمان آمریکایی در نامه‌ای به رهبران کنگره شامل هری رید، رهبر اکثریت سنا، میچ مک‌کونل رهبر اقلیت سنا، جان بونر سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا و نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا از کنگره این کشور خواستند تا از توافق اولیه ایران و 1+5 که در نوامبر گذشته به دست آمد حمایت و از هرگونه اقدام که نقض متن این توافقنامه به شمار می‌آید پرهیز کند.

آنها تاکید کردند که دولت و کنگره آمریکا باید به گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای رسیدن به توافق نهایی با ایران ادامه دهند تا از هرگونه جنگ احتمالی پرهیز شود.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در توافق اولیه‌شان با عنوان طرح اقدام مشترک که در نوامبر گذشته حاصل شد متعهد شدند که در ازای توقف موقت بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برخی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند. مذاکرات در خصوص دستیابی به توافق جامع نهایی در حال ادامه است.

در این نامه تاکید شده است: از آنجایی که کنگره نقش مهمی در نظارت بر پایبندی ایران به این توافق دارد کنگره نباید به گونه‌ای عمل کند که سبب شود آمریکا متن این توافق را نقض کند.

این سازمان علاوه بر این تاکید کردند که کنگره در مدت زمانی که این مذاکرات در حال پیشرفت است همان‌طور که کمیته سازمان اطلاعاتی می‌گوید نباید تحریمی علیه ایران وضع کند که امکان رسیدن به توافق نهایی را با این کشور بر هم بزند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری ایرانین، سازمان‌های مدنی و نهادهای ضدجنگ که این نامه را امضا کرده‌اند عبارتند از مرکز سیاستگذاری‌ بین‌المللی، کلیسای اونجلیکال تورن در آمریکا، بردن بدون جنگ، شورای ملی کلیساها، شبکه جامعه مدنی بین‌المللی و ...

در نامه این سازمان همچنین آمده است: کنگره باید از هرگونه اولتیماتوم و تصمیم که نقض متن توافقنامه اولیه است بپرهیزد. علاوه بر این هرگونه خواسته مانند غنی‌سازی صفر و برچیده شدن کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها نقض متن این توافق است و مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع نهایی را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام

کد N153927

وبگردی