آفتاب

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اظهار نظر درباره اقدامات هسته ای ایران بر عهده آژانس بین المللی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: اظهار نظر درباره اقدامات هسته ای ایران بر عهده آژانس بین المللی است

تسنیم نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تصمیم درباره ارائه اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بر عهده خود این سازمان است.
جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گزارش مشروح خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به دلیل پیشرفت مذاکرات تهران و شش قدرت هسته‌ای به تعویق انداخته است گفت: "ما طبیعتا اظهار نظر درباره هر نوع گزارش که کار شده و یا بر روی آن کار می‌شود را به خود آژانس واگذار می‌کنیم."
او در ادامه گفت: "باور کردن اینکه آژانس به صورت کامل درباره نگرانی‌های ناشی از ابعاد احتمالی نظامی برنامه ایران تحقیقات نمی‌کند و یا اینکه اطلاعات را در زمان مناسب منتشر می‌کند سخت و در نظر ما نادرست است. اما با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سازمانی است که خود تصمیم می‌گیرد. شما را به آنها ارجاع می‌دهند. ما یقینا از همان ابتدا از تحقیقات آژانس حمایت می‌کنیم. و البته تصمیم درباره اینکه چه مقدار اطلاعات منتشر کنند بر عهده خود آنها است."
این در حالی است که پیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد گزارشی حاوی اطلاعاتی جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهیه نکرده است.
پیش از این خبرگزاری رویترز نوشته بود آژانس گزارش جدیدی حاوی برخی اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران آماده کرده است اما به‌دلایل حساسیت‌های دیپلماتیک این گزارش را منتشر نکرده است.
گیل تئودور، سخنگوی آژانس در پاسخ به ای‌میل رویترز اعلام کرد: "آژانس هیچ‌گونه گزارشی حاوی اطلاعات جدید درباره جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران تهیه نکرده است. گزارش‌های آژانس درباره ایران به شورای حکام بر اساس واقعیات و بی‌طرفانه است و محتوای آنها تحت تأثیر ملاحظات سیاسی قرار نمی‌گیرد."
45231

کد N153838

وبگردی