آفتاب

پیشنهاد کره‌جنوبی به همسایه شمالی برای دیدارهای منظم خانواده‌های جدا شده

پیشنهاد کره‌جنوبی به همسایه شمالی برای دیدارهای منظم خانواده‌های جدا شده

رئیس‌جمهوری کره جنوبی امروز (شنبه) در پیشنهادی رسمی به کره شمالی از این کشور خواست تا دیدارهای مجدد خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره به طور منظم برگزار شود؛ اقدامی که حاکی از تلاش سئول برای بهبود روابط با پیونگ یانگ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دیدارهای مجدد خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره، به طور منظم سالیانه برگزار می‌شد اما از سال 2010 میلادی در پی افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و کره جنوبی این دیدارهای مجدد تا فوریه سال جاری میلادی برگزار نشدند.

تازه‌ترین دیدار مجدد خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره 25- 20 فوریه سال جاری میلادی در کوهستان کومگانگ برگزار شد و به طور کلی 813 تن از اعضای خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره با شادی و شور با یکدیگر دیدار کردند.

پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره جنوبی امروز اول مارس سال 2014 میلادی، مصادف با روز "جنبش استقلال" در سخنانی گفت: به کره شمالی پیشنهاد می‌کنم تا به منظور کاهش غم و ناراحتی‌های خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره هر چه سریعتر به طور منظم دیدارهای مجدد این خانواده‌ها را برگزار کند. کره شمالی نیز خانواده‌های جدا شده دارد و معتقدم این کشور نیز باید درد و ناراحتی‌های آنها را نیز کم کند.

وی افزود: افراد مسن کره‌ای زمان زیادی ندارند. دیدار مجدد این خانواده‌های مجدد نباید دیگر یک مراسم ویژه باشد. مردم متحد و شبه جزیره واحد کره هدف اصلی روز اول مارس است و باید در صلح شمال شرق آسیا و جهان مشارکت داشته باشد.

امسال نود و پنجمین سالروز اعلام استقلال شبه جزیره کره از استعمارگری ژاپن در اول مارس سال 1919 میلادی است.

از سال 1985 میلادی تاکنون خانواده‌های جدا شده در پی جنگ دو کره تنها 19 بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

این دیدارها هرگز منظم نبوده‌اند و کاملا به روابط دو کره بستگی داشته است.

پنجشنبه گذشته یعنی چند روز پس از پایان دیدار مجدد خانواده‌های جدا شده و آغاز مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی چهار فروند موشک کوتاه‌برد خود را بر فراز ساحل شرقی‌اش پرتاب کرد.

انتهای پیام

کد N153821

وبگردی