آفتاب

اخراج پزشکان بدون مرز از میانمار

اخراج پزشکان بدون مرز از میانمار

گروه پزشکان بدون مرز اعلام کرد، دولت میانمار به آن‌ها دستور داده تا تمام فعالیت‌هایشان را در این کشور به حالت تعلیق درآورند؛ اقدامی که باعث توقف ارسال کمک‌های پزشکی به هزاران تن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه پزشکان بدون مرز که تامین‌کننده کمک‌های پزشکی اولیه برای استان راخین در غرب میانمار بود، اعلام کرد، این اقدام از سوی دولت یانگون تاثیری مخرب بر بیماران می‌گذارد.

این گروه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه مذاکرات با دولت برای از سرگیری فعالیت در استان راخین ادامه دارد، اعلام کرد: پزشکان بدون مرز به شدت از بابت این تصمیم یک‌جانبه دچار شوک شده و نگران سرنوشت ده‌ها هزار بیماری است که تحت درمان پزشکان این گروه در میانمار قرار دارند.

این گروه اعلام کرد: برای اولین بار از تاریخ 22 ساله فعالیت در میانمار، کلینیک‌های پزشکان بدون مرز در این کشور آسیایی در روز جمعه تعطیل شد. هیچ سازمان غیردولتی پزشکی و درمانی دیگری در میانمار با مقیاس پزشکان بدون مرز وجود ندارد که دارای تجربیات خاص و زیاد در زمینه درمان بیماران و کمک به آن‌ها در این کشور باشد.

سرویس خدمات درمانی و بهداشتی میانمار در پی چند دهه عدم تامین مالی در جریان خونتای نظامی که در سال 2011 جای خود را به دولتی غیرنظامی داد، با نقصان و کمبودهای زیادی مواجه شده است و پزشکان بدون مرز در این کشور آسیایی تاکنون برای درمان بیماری‌ها و مبارزه با امراض تلاش فراوان به خرج داده‌اند. پزشکان بدون مرز که در سال 1999 برنده جایزه صلح نوبل شد، به بیش از 30 هزار بیمار مبتلا به ایدز در میانمار کمک کرده است.

سفارت آمریکا در یانگون خواستار دسترسی آزادانه کمک‌های بشردوستانه در این کشور شده و اعلام کرده است: واشنگتن از دولت میانمار به خاطر تداوم همکاری با جامعه بین‌الملل در تامین کمک‌های بشردوستانه برای سکنه این کشور و تضمین دسترسی آژانس‌های کمک‌رسان با توجه به استانداردهای بین‌الملل قدردانی می‌کند. دسترسی آزادانه، منظم و باز به کمک‌های بشردوستانه ضروری باید برای تمامی مردم در استان راخین فراهم شود.

پزشکان بدون مرز به دلیل انقضای مجوز فعالیتش در استان راخین فعالیت خود را در این استان از روز چهارشنبه متوقف کرده است. همچنین سخنگوی دولت منطقه‌ای میانمار اعلام کرد که این گروه ممکن است فعالیت خود را از سر بگیرد.

این گروه همچنین اعلام کرد: تصمیم در توقف فعالیت و اخراج اعضای پزشکان بدون مرز از میانمار پس از آن صورت گرفت که این گروه تعدادی از مسلمانان روهینجای قربانی خشونت‌های اخیر در استان راخین را مداوا کردند؛ اقدامی که دولت میانمار ‌آن را رد کرده است.

سخنگوی دولت میانمار،‌ گروه پزشکان بدون مرز را به منحرف کردن جامعه بین‌الملل در حمله ماه گذشته میلادی در راخین متهم کرد. سازمان ملل می‌گوید در ‌آن حمله ممکن است بیش از 40 روهینجا کشته شده باشند اما دولت یانگون این اتهامات را که بوداییان به روستایی در راخین حمله کرده و زنان و کودکان را کشتند، رد می‌کند.

از زمان وقوع درگیری‌ها و خشونت‌ها در ژوئن 2012، پزشکان بدون مرز در 15 اردوگاه به تامین کمک‌های پزشکی برای آوارگان روهینجایی پرداخته‌اند. این پزشکان در این اردوگاه‌ها به مداوای بیماران می‌پردازند چرا که درمان مسلمانان روهینجا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت کنترل بوداییان خطرناک و گران است.

در پی افزایش تهدیدها از جانب گروهی از بوداییان راخین، پزشکان بدون مرز اعلام کردند که از جانب دولت میانمار آنچنان که باید حمایت نمی‌شوند.

انتهای پیام

کد N153748

وبگردی