آفتاب

آماده سازی پایگاه 201 روسیه در تاجیکستان برای وقایع بعد از 2014

آماده سازی پایگاه 201 روسیه در تاجیکستان برای وقایع بعد از 2014

دوشنبه - ایرنا - روسیه در حال تجهیز و بروز کردن بزرگترین پایگاه نظامی خارج از کشور خود در تاجیکستان به منظور آماده شدن برای تغییر اوضاع امنیتی منطقه بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان است.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی، یک مقام روس گفته است با توجه به برنامه خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان در سال 2014 و تغییر اوضاع و احتمال وقوع عملیات تروریستی در منطقه ، پایگاه 201 در تاجیکستان برای مقابله با چنین حوادثی، به 80 درصد آمادگی رسیده است و تا زمان انتخابات افغانستان و خروج کامل ناتو در کوتاهترین زمان ساختار این پایگاه نظامی به صورت کامل تغییر وتکمیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روسیه با هدف افزایش بازدهی و تسلط بیشتر بر منطقه، مجهزترین هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به ˈزستوˈ ، ˈگرنتˈ و ˈلیرˈ را در این پایگاه مستقر کرده است.

ˈیراسلور اشپکینˈ یک مقام نظامی روسیه به رسانه ها گفت: هواپیما های بدون سرنشین برای عملیات جاسوسی و امنیتی در مناطق مختلف با استفاده از پیشرفته ترین فناوری روز در پایگاه 201 به کار گرفته خواهند شد.

وی گفت: کاربرد این هواپیماها در بهبود و بازدهی بیشتر نیروهای نظامی و واحد توپخانه ای پایگاه 201 تاثیرگذار خواهد بود.

پایگاه نظامی 201 روسیه با هفت هزار نیروی نظامی در شهرهای دوشنبه، قورغان تپه و کولاب در کشور تاجیکستان استقرار یافته است.

زمانی که تاجیکستان وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق بود لشکر 201 این کشور در سرزمین تاجیکان مستقر بود و با استقلال کشور فارسی زبان تاجیکستان در سال 1370، این کشور به پایگاه نظامی روسیه تبدیل شد.

توافقنامه بحث برانگیز تمدید استقرار پایگاه نظامی 201 روسیه در خاک تاجیکستان هفتم مهرماه سال جاری در مجلس تاجیکستان به تصویب نهایی رسید.

براساس این توافقنامه، این پایگاه نظامی تا سال 2042 در خاک تاجیکستان باقی خواهد ماند که در مجموع حضور نظامی روسیه در تاجیکستان از سال 1993 تا آن زمان به 49 سال خواهد رسید.

کمک به نوسازی تسلیحات ارتش تاجیکستان، مساعدت مسکو به مهاجران تاجیک در روسیه و معافیت گمرکی صادرات مواد سوختی به تاجیکستان ازجمله وعده هایی است که روسیه در مقابل تمدید توافقنامه میزبانی تاجیکستان از پایگاه 201 تا سال 2042 به تاجیکان داده است.

از طرفی مقامات هر دو کشور حضور این پایگاه را عامل تامین ثبات امنیت در منطقه ارزیابی می کنند.

آساق**1663**1577
کد N153686

وبگردی