آفتاب

سناتورهای آمریکایی خواستار تحریم ونزوئلا شدند

سناتورهای آمریکایی خواستار تحریم ونزوئلا شدند

تهران- ایرنا- چند تن از سناتورهای کنگره آمریکا لایحه تحریم مقامات میان رتبه و بلندپایه دولت ونزوئلا را تقدیم مجلس سنا کرده اند.

به نوشته روزنامه آمریکاییˈمیامی هرالدˈ سناتور ˈمارک روبیوˈ به همراه سناتور دمکرات ˈباب منندزˈ از ایالت نیوجرسی و رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا همچنین ˈباب نیلسونˈ سناتور دمکرات ایالت فلوریدا، طرحی را به مجلس سنا ارائه دادند که بر اساس آن آمریکا اقدامات دولت ونزوئلا را محکوم و مقامات بلندپایه و میانی دولت این کشور را تحریم می کند.

روبیو افزود: ما از دولت می خواهیم تحریم های شدید را علیه مقامات دولت ونزوئلا بررسی و اعمال کند، این مقامات ویزای سفری به آمریکا همچنین اموالی در این کشور دارند.

به گفته روبیو، این پیشنهاد شبیه قانون ˈمگنیتسکی 2012ˈ است که بر اساس آن به دلیل موارد نقض حقوق بشر در روسیه مقامات این کشور تحریم شدند. بر اساس آن می توان ویزاهای سفری مقامات کاراکاس را لغو کرد که برای بعضی از آنها واقعا دشوار خواهد بود.

سناتور آمریکایی ایالت فلوریدا گفت: بعضی از دولتمردان ونزوئلا با داشتن قدرت دولتی پول مردم را می دزدند و با خانواده های خود در تعطیلات به میامی می آیند، بنابر این لغو ویزاهای سفری آنها تحریم واقعی برای شان به شمار می آید.

وی اذعان کرد: این تحریم ها احتمالا ˈنیکولاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا را تحت تاثیر قرار نمی دهد، زیرا بسیار کم به آمریکا سفر می کند؛ اگر اصلا سفر کند.

روبیو با اشاره به اینکه تحریم نفت به دولت ونزوئلا آسیب نمی رساند، افزود : صنعت نفت ونزوئلا به دلیل ناتوانی دولت این کشور در حال تخریب است، بزرگ ترین تحریم ها علیه نفت ونزوئلا این است که به دولت اجازه دهیم نفت را استخراج کند.

دو نفر از همفکران روبیو در کنگره آمریکا یعنی ˈماریو دیاز-بالارتˈ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان از میامی و ˈایلنا راس لتیننˈ سناتور جمهوری خواه از میامی نیز هفته گذشته گفته بودند لوایحی را برای تحریم ونزوئلا ارایه می دهند.

راس لتینن در سخنانی در مجلس نمایندگان روز پنجشنبه (8 اسفند/27 فوریه) گفت: زمانیکه دمکراسی و فرآیندهای آن در نیمکره ما زیر پا گذاشته می شود، نمی توانیم ساکت بنشینیم.

وی با انتقاد از بازداشت و زندانی کردن ˈلئوپولد لوپزˈ رهبران مخالفان در ونزوئلا گفت : آمریکا و دیگر کشورها مسئولیت اخلاقی برای حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان دارند.

لوپز و ˈماریا کورینا ماچادوˈ یکی از نمایندگان مجلس ونزوئلا از روز 23 ‍ژانویه (3 بهمن) خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز به دلیل مشکلات اقتصادی ونزوئلا شدند، اما تظاهرات از روز ملی جوانان در ونزوئلا یعنی 12 فوریه (23 بهمن) با قدرت آغاز شد. بر اثر این تظاهرات تا روز27 فوریه (8 بهمن) حدود 13 نفر کشته، 100 نفر زخمی و ده ها نفر بازداشت شده اند. دولت ونزوئلا نیز اعلام کرده است 529 نفر تاکنون به دلیل شرکت در اعتراضات متهم شناخته شده اند. نرخ بالای تورم، کمبود کالاهای اساسی، میزان فراوان جرم و جنایت از جمله دلایل اعتراضات مردمی عنوان شده است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N153647

وبگردی