آفتاب

تجمع همزمان حامیان و مخالفان دولت ونزوئلا در شهر کاراکاس

تجمع همزمان حامیان و مخالفان دولت ونزوئلا در شهر کاراکاس

در حالی که دولت ونزوئلا قیامی را که منجر به انقلاب سوسیالیستی به رهبری هوگو چاوز در این کشور شد، جشن گرفت، حامیان و مخالفان رئیس‌جمهوری این کشور به خیابان‌های پایتخت آمدند تا خواهان برقراری آرامش در این کشور شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه یو اس ای تودی، هزاران تن از حامیان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که عده‌ای از آنها لباس‌های مخصوص کارناوال جشن موسوم به روز قیام مردم ونزوئلا را به تن داشتند، به منظور گرامی‌ داشتن این روز به سمت کاخ ریاست جمهوری این کشور در بخش غربی پایتخت راهپیمایی کردند.

در بخش شرقی شهر کاراکاس نیز هزاران تن از دانشجویان معترض با برگزاری تجمعاتی خواهان آزادی معترضان بازداشت شده مخالف دولت شدند.

مادورو در پیامی که به مناسبت این جشن‌ها در اینترنت منتشر کرد، گفت: مردم 25 سال پیش مردم انقلابی هستند که سوسیالیسم بولیواری را به وجود آوردند.

رهبری جشن‌های برگزار شده به عهده خورخه آریازا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا بود.

با این وجود مقامات دولت ونزوئلا به پرسش در خصوص اینکه مادورو در حال حاضر کجا است، پاسخ ندادند.

گزارشی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده مبنی بر اینکه وی پس از چند تجمعی که طی روزهای گذشته برگزار کرده، هنجره‌اش آسیب دیده است.

مخالفان مادورو چند هفته است که در چند شهر ونزوئلا با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند و روز جمعه مجددا در برخی بخش‌های پایتخت این کشور معترضان موانعی را ایجاد کردند.

معترضان خواهان تغییراتی در سیاست‌های دولتی که منجر به کمبود کالاهای اساسی و تورم زیاد شده است، شده‌اند. آنها همچنین خواهان پایان سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضاتشان توسط دولت شدند.

نیکولاس مادورو که امیدوار است مردم ونزوئلا حزب متعلق به هوگو چاوز، رهبر فقید این کشور را که اکنون وی رهبر ‌آن است نماینده اراده خود بدانند، تلاش کرده تا در این راستای جشن‌هایی را به مناسبت قیام منجر به وقوع انقلاب سوسیالیستی در این کشور برگزار کند. این قیام هنگامی راه افتاد که کارلوس آندرس پرز، رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا تلاش کرد تا در سال 1989 طی یک بسته اقتصادی قیمت بنزین و کرایه وسایل نقلیه را افزایش دهد.

به دنبال این اقدام قیام‌های اعتراض‌آمیز سراسر کشور ونزوئلا را فرا گرفت و نیروهای امنیتی صدها تن از معترضان را کشتند.

حامیان حزب حاکم ونزوئلا این روز را به عنوان یک روز تعطیل جشن می‌گیرند.

با این وجود هنریکه کاپریلس، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا هشدار داد بسیاری از مشکلاتی که منجر به قیام سال 1989 شد امروز نیز وجود دارند.

کاپریلس عنوان کرد: ما خواهان یک انفجار اجتماعی دیگر نیستیم.

انتهای پیام

کد N153628

وبگردی