آفتاب

وعده اولاند برای جلوگیری از فروپاشی و تجزیه جمهوری آفریقای مرکزی

وعده اولاند برای جلوگیری از فروپاشی و تجزیه جمهوری آفریقای مرکزی

رئیس‌جمهوری فرانسه به مقامات جمهوری آفریقای مرکزی گفت، نیروهای فرانسه برای توقف فروپاشی و تجزیه این کشور آفریقایی حضور دارند و برای خلع سلاح طرفین درگیر تلاش می‌کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه به مقامات جمهوری آفریقای مرکزی گفت، نیروهای فرانسه برای توقف فروپاشی و تجزیه این کشور آفریقایی حضور دارند و برای خلع سلاح طرفین درگیر تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان حضور در بانگی، پایتخت آفریقای مرکزی به سربازان فرانسوی گفت: ضرورت دارد که این درگیری‌ها را متوقف کنیم و به مقام‌های دولت جمهوری آفریقای مرکزی این جازه را بدهیم تا در مذاکرات حاضر شوند. همچنین بایستی از هرگونه اقدام تحریک آمیز و وسوسه برای جدایی شرق این کشور آفریقایی جلوگیری به عمل آوریم.

فرانسه چهار ماه قبل نیروهای خود را به جمهوری آفریقای مرکزی که اکثریت جمعیت آن را مسیحیان تشکیل می‌دهند، اعزام کرد. از سال گذشته میلادی و با سرنگونی دولت جمهوری آفریقای مرکزی، شورشیان سلکا در این کشور قدرت را به دست گرفته‌اند. هم اکنون تعداد سربازان فرانسوی در این کشور آفریقایی 2000 تن است.

پارلمان فرانسه اخیرا به تمدید ماموریت این سربازان در جمهوری آفریقای مرکزی و با وجود حمایت نه چندان زیاد در داخل فرانسه از مداخله نظامی در این کشور آفریقایی رای داد.

علاوه بر سربازان فرانسوی 6000 نیروی حافظ صلح اتحادیه آفریقا نیز در جمهوری آفریقای مرکزی مستقر شده‌اند و بیش از 1000 سرباز اتحادیه اروپا نیز قرار است به این کشور وارد شوند.

با وجود بهبود اوضاع امنیتی در بانگی از زمان حضور و استقرار سربازان فرانسوی، صلیب سرخ اعلام کرده که بیش از 10 تن در هفته گذشته در این شهر کشته شدند و اجساد برخی از آن ها مثله شده است.

کاترین سامبا پانزا، رئیس جمهوری موقت آفریقای مرکزی پس از دیدر با اولاند و رهبران طرفهای درگیر این کشور گفت: مطمئنا اقدامات بیشتری باید صورت گیرد. آنچه که ما می‌دانیم این است که با حمایت فرانسه، مداخله سربازان فرانسوی و استقرار نیروها و تجهیزات از جانب شورای امنیت سازمان ملل، تمامی جامعه جهانی بسیج شده‌اند.

وی همچنین خواستار ایجاد هیاتی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل شد.

رئیس دفتر سازمان ملل در امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در بانگی گفت، اوایل هفته گذشته درگیری در 200 کیلومتری شمال پایتخت برگزار شد. مسیحیان مخالف سلکا آن‌ها را دنبال کرده و حرکاتشان را تحت کنترل دارند و هر حرکتی که انجام می‌دهند را مورد حمله قرار می‌دهند.

فاز بعدی عملیات فرانسه استقرار نیمی از سربازان این کشور در شمال شرق و جاده منتهی به کامرون، منطقه حساس برای تامین غذا محسوب می‌شود.

یکی از منابع کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفت: مشخص است که این یک اقدام بسیار خطرناک است. تاکنون و از زمان استقرار سربازان فرانسوی در آفریقای مرکزی سه سرباز کشته شدند.

انتهای پیام

کد N153581

وبگردی