آفتاب

تاکید وزرای خارجه ایران و هند بر ارتقاء همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف

تاکید وزرای خارجه ایران و هند بر ارتقاء همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف

ظریف همچنین در حوزه موضوعات منطقه‌ای نیز افراط گرایی و خشونت را چالشی برای کشورهای منطقه دانست و بر ضرورت همکاری در این زمینه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین مرحله از دیدار با مقامات هند با سلمان خورشید وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا‏، محمد جواد ظریف با تشکر از دعوت رسمی و میزبانی وزیر امور خارجه هند فرصت بوجود آمده برای تبادل نظر با مقامات عالیرتبه هند به منظور بررسی راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌ها را مهم ارزیابی کرد.

وی با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت دکتر روحانی، نگاه جمهوری اسلامی ایران به روابط دوجانبه با هند را ریشه‌ای و برخواسته از ریشه پیشینه عمیق تاریخی و مبتنی بر روابط مردمی دو کشور دانست و با اشاره به زمینه‌های موجود ضرورت ارتقاء همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

تبادل نظر در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی فی ما بین، بهره‌برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب به نفع دو کشور و همچنین همکاری‌ها در زمینه بندر چابهار و همکاری‌های اقتصادی و بانکی دو کشور، موضوعات کنسولی شامل ایرانیان، وضعیت دانشجویان مقیم و روابط ویزای دو کشور از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در حوزه روابط دوجانبه از سوی وزیر امور خارجه کشورمان بود.

ظریف همچنین در حوزه موضوعات منطقه‌ای نیز افراط گرایی و خشونت را چالشی برای کشورهای منطقه دانست و بر ضرورت همکاری در این زمینه تاکید کرد.

سلمان خورشید وزیر امورخارجه هند نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را کشوری تاثیرگذار بر صلح و ثبات در منطقه دانست و از روابط دو کشور با عنوان شراکت تاریخی یاد کرد که لازم است در موضوعات منطقه ایفای نقش نمایند.

وی با ابراز خرسندی از توافقات انجام شده بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و اجرای طرح اقدام مشترک از موضع جمهوری ا سلامی ایران مبنی بر استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب ان. پی. تی همواره حمایت کرده و همچنان حمایت می‌کند.

سلمان خورشید همچنین با ابراز علاقه‌مندی دولت هند برای در دستور کار قرار گرفتن همکاری‌های دو کشور در حوزه خط لوله گاز، همکاری‌ها در حوزه ترانزیت و حمل و نقل و بهره‌گیری از کریدور شمال – جنوب همچنین چابهار را مورد تاکید قرارداد.

 

کد N153309

وبگردی