آفتاب

برگزاری نشست شورای امنیت در مورد اوکراین/ تاکید بر عدم تقابل نظامی

برگزاری نشست شورای امنیت در مورد اوکراین/ تاکید بر عدم تقابل نظامی

شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای فوری را درباره وضعیت ناآرام اوکراین برگزار کرد. در این نشست از طرفهای درگیر خواسته شد دست به تقابل نظامی نزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "اسکار فرناندز تارانکو"، معاون دبیرکل سازمان ملل و "یوری سرگیف"، نماینده اوکراین در سازمان ملل به درخواست کی‌یف این جلسه فوری را برگزار کردند.

سرگیف پس از این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: دولت کی‌یف نسبت به رزمایش‌های روسیه به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار خروج فوری نیروهای مسکو از منطقه خودمختاری کریمه اوکراین است.

وی افزود: هلی‌کوپترهای جنگی و هواپیماهای نفربر بزرگ روسیه وارد حریم هوایی کریمه شده و این در حالی است که تعداد بسیار زیادی از نیروهای آنها نیز در کریمه حضور دارند.

سرگیف ادامه داد: ما این جدایی‌طلبی در منطقه خودمختار کریمه را اقدامی نشات گرفته از روسیه می‌دانیم. فکر می‌کنم برای دفاع از خودمان بسیار قوی هستیم. معتقدیم که کارهایی که انجام می‌دهیم، حق ماست. ما نسبت به این اقدام غیرقانونی و این حضور غیرقانونی معترض هستیم. ما در حال حاضر یک رویارویی شدید را نمی‌خواهیم.

وی گفت: به دلیل اوضاع وخیم در منطقه خودمختار کریمه من از شورای امنیت خواستم تا طبق بند 34 و 35 منشور سازمان ملل این نشست فوری را برگزار کند.

درخواست اوکراین برای برگزاری این نشست فوری چند ساعت پس از آن مطرح شد که افراد مسلح کنترل فرودگاه‌های منطقه خودمختار کریمه را به دست گرفته و پارلمان نیز به دنبال آن بیانیه‌ای را تصویب کرده و از شورای امنیت خواستار یک نشست فوری شد.

از سوی دیگر "ویتالی چورکین" سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت: کشورش خواستار یک مقابله نظامی نیست. نیروها و تجهیزات روسی در حال حاضر طبق توافقنامه بوداپست در سال 1994 میلادی فعالیت می‌کنند که اجازه دسترسی روسیه به بندر دریای سیاه در کریمه را می‌دهد.

وی ادامه داد: ما نخست باید درباره این بیاندیشیم که برای این روند سیاسی چه اقدامی انجام دهیم. من از کی‌یف می‌خواهم تا به توافقنامه 21 فوریه میان مخالفان اوکراین و ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری برکنار شده کی‌یف احترام بگذارم. تهدیدهایی وجود داشت که مخالفان ویکتور یانوکوویچ به محل سکونت او حمله می‌کنند و این باعث شد تا یانوکوویچ کی‌یف را ترک کند.

همچنین "سامانتا پاور"، سفیر آمریکا نیز به خبرنگاران در واشنگتن گفت که گزارش‌ها نسبت به اقدامات نظامی روسیه در منطقه خودمختار کریمه ما را به شدت نگران کرده است. آمریکا از روسیه می‌خواهد تا نیروهای نظامی خود را عقب کشیده، کنار بایستد و اجازه دهد تا مردم اوکراین فرصت پیروی از دولت خودشان و ایجاد سرنوشت خودشان را بدون ترس داشته باشند.

وی همچنین خواستار تشکیل یک هیات میانجی‌گری مستقل بین‌المللی برای حل مشکل اوکراین شد.

"ریموندا مورموکیتا"، سفیر لیتوانی در سازمان ملل نیز پس از این نشست گفت: در جریان مذاکرات اعضای شورای امنیت نسبت به وحدت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین ابراز حمایت شد.

این شورا بر اهمیت خویشتنداری در خصوص بحران اوکراین تاکید کرده و خواستار یک مذاکره سیاسی جامع شده است.

انتهای پیام

کد N153226

وبگردی