آفتاب

رایزنی هیئت پارلمانی ایران با نخست وزیر،رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان

رایزنی هیئت پارلمانی ایران با نخست وزیر،رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه در رأس هيأتي از نمايندگان مجلس به منطقه سفر كرده است با وزير خارجه،نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان ملاقات كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه در رأس هيأتي از نمايندگان مجلس به منطقه سفر كرده است در دومين روز اقامت خود در لبنان با جبران باسيل وزير خارجه لبنان ملاقات كرد.

در اين ملاقات كه غضنفر ركن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز حضور داشت در خصوص روابط دوجانبه از جمله پيگيري مشترك پرونده امام موسي صدر و همراهانش و پرونده چهار ديپلمات ربوده شده كشورمان و همچنين تحولات منطقه گفتگو شد.

بروجردي در اين ملاقات با محكوم كردن حمله هوايي رژيم غاصب صهيونيستي به خاك لبنان اظهار داشت: اين اقدام رژيم صهيونيستي تلاشي است جهت تقويت روحيه از دست رفته گروه‌هاي تكفيري در سوريه و لبنان و عيادت نتانياهو از مجروحين تروريست باعث شد تا افكار عمومي به نقش پنهان رژيم صهيونيستي در ناآرام ساختن سوريه و لبنان پي برده و ماهيت بحران سوريه را به خوبي درك كند.

وي با تأكيد بر راه حل سياسي به عنوان تنها راه حل بحران سوريه اظهار داشت: اكنون كشورهاي منطقه‌اي و بين‌المللي به اين حقيقت پي برده‌اند كه بحران سوريه راه حلي جز راه حل سياسي ندارد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اعلام حمايت قاطع جمهوري اسلامي ايران از مقاومت در سوريه و لبنان اظهار داشت: ارسال تسليحات توسط آمريكا براي تروريست‌ها در سوريه باعث تشديد بحران در اين منطقه شده و تروريسم را در منطقه و جهان گسترش داده است. آمريكايي‌ها بايد در برابر افكار عمومي جهان پاسخگوي سياست اشتباه خود باشند. تروريست‌هاي خارجي موجود در سوريه بدون شك پس از خاتمه بحران آن كشور با مراجعت به كشور خود خطري بزرگ براي كشورهاي منطقه و اروپا خواهند بود.

بروجردي با تشكر از پيگيري‌هاي دولت لبنان در رابطه با پرونده چهار ديپلمات ربوده شده كشورمان بر ضرورت جديت بيشتر در اين خصوص تأكيد كرد و اظهار داشت: در خصوص پرونده امام موسي صدر و دو همراهش نيز همكاري مشتركي ميان دو كشور وجود دارد.

جبران باسيل وزير خارجه لبنان نيز با تشكر از حمايت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران از لبنان به ويژه در زمينه مبارزه با رژيم غاصب صهيونيستي اظهار داشت: ما هيچگاه كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران و ايستادگي شما در كنار دولت و ملت لبنان را فراموش نخواهيم كرد. در شرايط كنوني نيز شاهد تلاش جمهوري اسلامي ايران براي نزديكي ديدگاه جريان‌هاي مختلف سياسي لبنان به يكدگر در راستاي حفظ و تقويت وحدت و انسجام با يكديگر هستيم. جمهوري اسلامي ايران داراي جايگاهي عظيم در منطقه بوده و همكاري با اين كشور به نفع همه كشورهاي منطقه است.

وزير خارجه لبنان با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري بر سه اصل عزت، حكمت و مصلحت در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: شكي نيست كه جمهوري اسلامي ايران با اتكال به همين اصول مهم توانست به اهداف مهم خود در سياست خارجي برسد و در برابر رژيم غاصب صهيونيستي بايستد.

جبران باسيل دستيابي به دانش صلح آميز هسته‌اي را حق مسلم جمهوري اسلامي ايران دانست و اظهار داشت: مشكل ديگران با جمهوري اسلامي ايران در اصل دستيابي به دانش و فناوري است و گرنه به خوبي مي‌دانند كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال بمب اتمي نيست. مشكل اصلي آنها در لبنان نيز وجود مقاومت در لبنان است كه علاوه بر حفظ خاك و سرزمين لبنان در برابر زياده خواهي‌هاي رژيم صهيونيستي، توانسته است از كرامت و عزت ملت لبنان دفاع كند.

ملاقات رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با نخست وزير لبنان

بروجردي رئيس كميسيون سياست خارجي وامنيت ملي مجلس شوراي اسلامي كه در رأس هيأتي از نمايندگان مجلس به لبنان سفر كرده است، روز جمعه با تمام سلام نخست وزير لبنان ديدار وگفتگو كرد.

در اين ديدار كه غضنفر ركن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز حضور داشت، رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تشكيل دولت لبنان و انتخاب تمام سلام به نخست وزيري لبنان را تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه دولت جديد بتواند مشكلات كشور بويژه در خصوص مسائل امنيتي را حل كند. وي از دستاوردهاي اخير مسئولين امنيتي لبنان و دستگيري عوامل تروريستي كه برخي ازآنها در عمليات تروريستي عليه سفارت جمهوري اسلامي ايران ورايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران نقش داشتنه‌اند و به اقدام خود در اين زمينه اعتراف كرده‌اند تشكر كرد وخواستار توجه ويژه به امنيت سفارت جمهوري اسلامي ايران در لبنان و ساير ارگانهاي كشورمان در اين كشور شد.

بروجردي در اين ملاقات با محكوم كردن حمله هوايي رژيم غاصب صهيونيستي به خاك لبنان اظهار داشت: اين اقدام رژيم صهيونيستي تلاشي جهت تقويت روحيه از دست رفته گروه‌هاي تكفيري در سوريه و لبنان مي‌باشد و عيادت نتانياهو از مجروحين تروريست باعث شد تا افكار عمومي به نقش پنهان رژيم صهيونيستي در ناآرام ساختن سوريه و لبنان پي برده و ماهيت بحران سوريه را به خوبي درك كند.

نخست وزير لبنان نيز ضمن تشكر از پيام تبريك مسئولين محترم جمهوري اسلام ايران اظهار داشت: دولت جديد لبنان دولتي است كه با تفاهم گروهها واحزاب داخل لبنان و بدون دخالت خارجي تشكيل شده واميدوارم بتوانم در اين مدت به تعهداتي كه به مردم داده ام جامه عمل بپوشانم.

تمام سلام در اين ديدار ضمن اشاره به توافق هسته‌اي اخير جمهوري اسلامي ايران با دولتهاي بزرگ، از نقش غيرقابل انكار كشورمان در منطقه تمجيد نمود و خواستار كمك جمهوري اسلامي ايران به دولت وي و توسعه روابط فيمابين شد واظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از جايگاه يك كشور مهم منطقه با غرب گفتگو مي‌كند و تأثيرات اين توافق بر صخنه سياسي لبنان بسيار مقبت بوده است.

در اين ديدار همچنين پيام تبريك كتبي دكترجهانگيري معاون اول رئيس جمهور تسليم نخست وزير لبنان شد.

 نوذر شفيعي، مجتبي رحماندوست، ميرقسمت موسوي اصل و عطاء‌اله سلطاني صبور از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، بروجردي را در اين سفر همراهي مي‌کنند.

ملاقات رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با رئيس مجلس لبنان

علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون سياست خارجي وامنيت ملي مجلس شوراي اسلامي كه رأس هيأتي از نمايندگان مجلس به لبنان سفر كرده است، با نبيه بري رئيس مجلس لبنان ديدار وگفتگو كرد.

در اين ديدار كه غضنفر ركن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز حضور داشت، رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تشريح سفر خود و هيأت همراه به سوريه و ديدار با مقامات سوري گفت: امروزمتاسفانه جهان اسلام شرايط سختي را طي مي‌كند و در اغلب كشورهاي اسلامي، مسلمانان كشته مي‌شوند و فتنه بزرگي جهان اسلام را فراگرفته كه تنها رژيم صهيونيستي از آن خوشحال است. بروجردي گفت: اگر درگذشته ترديدي وجود داشت که تروريست‌ها عليه مردم سوريه درحال جنگ و هم‌پيمان رژيم صهيونيستي هستند، امروز اين شک بطورکامل برطرف شده است و عيادت «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي از تروريست‌هاي مجروح در بيمارستان‌هاي اين رژيم و حمله به خاک لبنان، براي روحيه دادن به تروريست‌ها صورت گرفته است. همه اينها دلايلي روشن هستند که درپشت سر بحران سوريه و انتقال آن به عراق و لبنان رژيم صهيونيستي با حمايت آمريكا قرار دارد.

بروجردي همچنين تشكيل دولت جديد لبنان را به رئيس مجلس لبنان ومردم اين كشور تبريك گفت و حمله رژيم صهيونيستي به خاك لبنان را به شدت محكوم كرد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اعلام حمايت قاطع جمهوري اسلامي ايران از مقاومت در سوريه و لبنان اظهار داشت: ارسال تسليحات توسط آمريكا براي تروريست‌ها در سوريه باعث تشديد بحران در اين منطقه شده و تروريسم را در منطقه و جهان گسترش داده است. آمريكايي‌ها بايد در برابر افكار عمومي جهان پاسخگوي سياست اشتباه خود باشند. تروريست‌هاي خارجي موجود در سوريه بدون شك پس از خاتمه بحران آن كشور با مراجعت به كشور خود خطري بزرگ براي كشورهاي منطقه و اروپا خواهند بود.

بروجردي با تشكر از پيگيري‌هاي دولت لبنان در ارتباط با پرونده چهار ديپلمات ربوده شده كشورمان بر ضرورت جديت بيشتر در اين خصوص تأكيد كرد و اظهار داشت: در خصوص پرونده امام موسي صدر و دو همراهش نيز همكاري مشترك ميان دو كشوربايد ادامه يابد.

نبيه بري رئيس مجلس لبنان نيز در اين ديدارضمن تشكر از ميزباني خوب مسئولين جمهوري اسلامي، از برگزاري كنفرانس بين‌المللي بين المجالس در تهران به خوبي ياد كرد وآن را اقدامي بسيار ارزشمند وموفق معرفي كرد.

رئيس مجلس لبنان افزود: مصلحت رژيم صهيونيستي ادامه بحران در سوريه است و در شرايط فعلي با ايجاد بحرانهاي مصنوعي در منطقه به دنبال آن هستند كه مسلمانان مسأله فلسطين را فراموش كنند و امروز مي‌بينيد كه همزمان دو توطئه بزرگ عليه فلسطين درجريان است و آمريكاييها همزمان با پيگيري طرح 10ماده‌اي خود درخصوص فلسطين، جهان اسلام را با چالش مواجه كرده‌اند واسرائيل در حال تخريب مسجد الاقصي است.

نبيه بري همچنين به موضوع بيانيه وزارتي دولت لبنان اشاره كرد وگفت: اشاره به مقاومت در اين بيانيه يكي از خواسته‌هاي اصلي ماست وبه هيچ عنوان از آن كوتاه نخواهيم آمد.

کد N153187

وبگردی