آفتاب

آزمایش شناسایی بیماری های قلبی و سرطان طراحی شد

آزمایش شناسایی بیماری های قلبی و سرطان طراحی شد

تهران- ایرنا- محققان آزمایشی طراحی کردند که افراد در خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و سرطان را شناسایی می کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری پلاس وان، محققان کشورهای فنلاند و استونی این آزمایش را طراحی کرده اند و نام آن را آزمایش مرگ (Death test) گذاشته اند . این آزمایش که بر روی خون افراد انجام می شود نشان می دهد آیا فرد در 5 سال آینده زنده می ماند یا خیر.

محققان نمونه خون بیش از 17 هزار نفر را که به طور کلی سالم بودند با بیش از 100 نشانگر زیستی مختلف مورد آزمایش قرار دادند.

سپس محققان، شرکت کنندگان را سال ها تحت نظر داشتند و نمونه خون افرادی را که جان خود را از دست دادند با نمونه خون کسانی که سالم مانده بودند مقایسه کردند.

این بررسی ها نشان داد که در مدت 5 سال، چهار ماده شیمیایی یا نشانگر زیستی می تواند خطر مرگ ناشی از هر گونه بیماری را پیش بینی کند.

به گفته محققان حتی زمانی که عوامل دیگر موثر بر سلامت مانند سیگار کشیدن، چاقی، نوشیدن الکل، سن، فشار خون و کلسترول را تحت نظر قرار دادند، این چهار نشانگر زیستی در نمونه خون افراد به دست می آید.

پیش از این ارتباط تنها یکی از چهار نشانگر زیستی به نام آلبومین با بیماری کشف شده بود.

یوهانس کتونن از موسسه پزشکی مولکولی در فنلاند در این باره گفت : نکته جالب توجه این است که این نشانگرهای زیستی منعکس کننده خطر مرگ ناشی از انواع بسیار متفاوتی از بیماری ها از بیماری های قلبی گرفته تا سرطان است. این نشانگر ها در حقیقت نشانه هایی از ضعف عمومی در بدن است.

محققان امیدوارند که از این آزمون بتوانند برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری های پنهان و درمان آنها استفاده کنند.

شرح کامل نتایج این تحقیقات در مجله PLoS Medicine منتشر شده است.

علمی(6)**م.پ**1581
کد N153157

وبگردی