آفتاب

خانم کارشناس اسلام سیاسی، وزیر خارجه جدید ایتالیا شد

خانم کارشناس اسلام سیاسی، وزیر خارجه جدید ایتالیا شد

کابینه «خروس جنگی» بالاخره از هر دو مجلس ایتالیا، رأی اعتماد گرفت و متئو رنتزی، بعنوان جوان ترین نخست وزیر تاریخ ایتالیا، شصت و سومین دولت چکمه را به حرکت در آورد!

مهدی دل روشن :
کابینه «خروس جنگی» بالاخره از هر دو مجلس ایتالیا، رأی اعتماد گرفت و متئو رنتزی، بعنوان جوان ترین نخست وزیر تاریخ ایتالیا، شصت و سومین دولت چکمه را به حرکت در آورد!
رنتزی دموکرات، نصف کابینه اش را به نام زنان، سند زده و البته پست های مهمی را هم به آنها، سپرده است.
فدریکا موگرینی ؛ این نام وزیر خارجه جدید ایتالیاست. سیاستمدار جوانی که جایگزین اِما بونینو رادیکالیست و البته سیاستمدار کهنه کار و سرد و گرم چشیده شده است.
خانم موگرینی ، در کارنامه سیاسی اش ، خصوصیات جالبی به چشم می خورد. او، روز شنبه 26 خرداد 1352 در رم، به دنیا آمده است. وزیر خارجه جدید ایتالیا در دانشگاه لاساپلنزای رم و در رشته علوم سیاسی ، تحصیل کرده است. اما چیزی که در این بین، تحصیلات او را تحت شعاع قرار می دهد، موضوع پایان نامه خانم موقرینی است؛ رابطه بین دین و سیاست در اسلام که از او یک کارشناس اسلام سیاسی ساخته است.
اینکه یک جوان ایتالیایی مسیحی که به رابطه بحث بر انگیز دین اسلام با سیاست پرداخته و رساله خود را به اسلام سیاسی اختصاص داده و حالا در جایگاه وزیرخارجه ایتالیا نشسته است خود به خود پیش داوری هایی را پدید می آورد اما دست کم می توان گفت که خانم موگرینی ، طرز فکری متفاوت از دیگر وزرای خارجه ایتالیا خواهد داشت.
اما بونینو ، وزیر خارجه پیشین ایتالیا، چندی پیش بلیط رم - تهران خود را اوکی کرد و در جواب سفر محمد جواد ظریف به سرزمین پیزا، مهمان ایران شد. بطور کلی از زمانی که بونینو سکان هدایت دستگاه دیپلماسی ایتالیا را در دست گرفت، همواره گوشه چشمی به ایران داشت و از هر فرصتی برای نزدیک کردن روابط رم - تهران، استفاده می کرد. با این همه، به نظر می رسد جانشین جوان خانم بونینو که دموکرات است و قطعاً دموکراسی اسلامی یکی از موضوعات مورد مطالعه اش در دوران دانشگاه بوده، روابط دیپلماتیک با تهران را به شکلی حساب شده تر، تنظیم خواهد کرد.
خانم فدریکا موگرینی در گذشته بر روی پرونده های مربوط به عراق، افغانستان و بطور کلی در مورد روند صلح در خاورمیانه کار کرده است.
یکی از نکات مهم در دیدگاه سیاسی وی، عضویت اش در حزب دموکرات ایتالیاست؛ همین موضوع باعث شده که در سال های اخیر، رایزنی های پر رنگی با همتایان آمریکایی خود داشته باشد. بنابراین، باید منتظر نمایش زیرپوستی دیپلماسی با چاشنی ترکیبی ایتالیایی - آمریکایی از سوی وزیر خارجه جدید چکمه باشیم.
به هر حال باید منتظر بود و دید که فدریکا موگرینی ، سیگنال های مثبتی از رم برای تهران می فرستد یا خیر؟

4949

کد N153154

وبگردی