آفتاب

اوکراین در التهاب کریمه

اوکراین در التهاب کریمه

گروه بین‌الملل: ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین با فرار به روسیه در حالی نشست خبری خود را در جنوب این کشور برگزار کرد که همزمان با آن نیروهای مسلحی که دولت موقت کیف اعلام کرده نظامیان مسکو هستند ۲ فرودگاه منطقه خودمختار کریمه را تصرف کرده و پرچم روسیه بر فراز ساختمان‌های مهم این منطقه برافراشته شد.

دیدگاه > جهان- گروه بین‌الملل:
ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین با فرار به روسیه در حالی نشست خبری خود را در جنوب این کشور برگزار کرد که همزمان با آن نیروهای مسلحی که دولت موقت کیف اعلام کرده نظامیان مسکو هستند ۲ فرودگاه منطقه خودمختار کریمه را تصرف کرده و پرچم روسیه بر فراز ساختمان‌های مهم این منطقه برافراشته شد.

پس از درگیری‌های گسترده در جمهوری خودمختار کریمه در شرق اوکراین میان حامیان روسیه و طرفداران دولت جدید اوکراین، همه توجه‌ها از کیف به این منطقه جلب شده بود. در اتفاقی غیرمنتظره افراد مسلح ناشناس در اطراف فرودگاه شبه‌جزیره کریمه در اوکراین مستقر شدند. وزیر کشور دولت موقت اوکراین این افراد مسلح را که همگی یونیفرم‌های یکسان اما بدون نشان مشخص دارند را نیروهای نظامی روسیه دانسته و این اقدام را تجاوز به خاک این کشور توصیف کرده است. یگان دریایی روسیه که در کریمه مستقر است اما با رد این ادعا اعلام کرده نقشی در این مسئله ندارد.

مهاجمان مسلح به تسلیحات جنگی، علاوه بر فرودگاه سواستوپل، فرودگاه دیگر اصلی پایتخت منطقه کریمه را تصرف کرده‌اند و پاسخی به سؤالات خبرنگاران نمی‌دهند. صبح روز پنجشنبه هم افراد مسلح ساختمان پارلمان و دفتر هیأت دولت محلی کریمه را تصرف و پرچم روسیه را بر فراز آنها افراشتند.

همچنین گزارش‌های تأییدنشده‌ای منتشر شده که ۸ بالگرد روسی به فرودگاه سواستوپل رسیده‌اند و کامیون‌های حمل نیرو هم در مسیرهای فرودگاه مستقر هستند. پارلمان اوکراین به‌دنبال اتفاق‌های رخ‌داده در منطقه خودمختار کریمه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که با تشکیل جلسه‌ای فوری به این مسئله پرداخته شود. این در حالی است که ویکتور یانوکوویچ که محل اختفایش در یک هفته گذشته نامشخص بود اکنون وارد جنوب روسیه شده و  نشستی خبری را در شهر روستوف در جنوب روسیه برگزار کرد.

گفته می‌شود جنگنده‌های ارتش روسیه هواپیمای حامل یانوکوویچ را تا شهر روستوف اسکورت کرده‌اند. دادستان کل اوکراین اعلام کرده که مشغول تکمیل مدارک درخواست استرداد ویکتور یانوکوویچ است. یانوکوویچ همچنان خود را رئیس‌جمهور قانونی اوکراین می‌داند که قربانی کودتا شده است.

هر چند غرب در تلاش برای کشیدن ماجرای اوکراین به شورای امنیت است اما با توجه به حق وتوی روسیه در شورای امنیت و وتوی این کشور، بعید است این اقدام نتیجه‌ای برای اروپا و آمریکا که در تقابل با مسکو بر سر اوکراین قرار گرفته‌اند، داشته باشد. مقام‌های قضایی سوئیس هم اعلام کردند که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور مخلوع اوکراین و پسرش را به اتهام پولشویی تحت پیگرد قانونی قرار داده و پرونده آنها را به جریان انداخته‌اند.

عصر  هم هرچند رئیس شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور کنترل فرودگاه منطقه کریمه را پس گرفته‌‌اند اما یکی از نمایندگان پارلمان کریمه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس با تکذیب این موضوع اعلام کرد این نیروهای مسلح به درخواست نمایندگان کریمه آمده‌اند و همچنان کنترل مراکز حساس را تا زمانی که لازم باشد در اختیار دارند. الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین هم نیروهای مسلح روسیه را به نقش داشتن در تنش‌ها به‌ویژه در منطقه کریمه متهم کرده است.

تورچینف در آخرین اقدام خود فرمانده نیروهای مسلح اوکراین را برکنار کرد. پارلمان اوکراین هم با اکثریت آرا آرسنی یاتسنیوک را به نخست‌وزیری اوکراین انتخاب کرد. اکنون منطقه کریمه خودمختار به جای کیف به قلب رویارویی روسیه و غرب بر سر اوکراین تبدیل شده و باید دید در روزهای آینده مهره‌های بازی دو طرف چه سرنوشتی را برای آن رقم می‌زنند.

حرف‌های یانوکوویچ در روسیه

ویکتور یانوکوویچ در اولین نشست خبری خود پس از برکناری از قدرت، در روسیه به خبرنگاران گفت برای حفظ جان خود و خانواده‌اش و به خاطر تهدیدها صورت گرفته،مجبور به ترک اوکراین شده است. او گفت: از روسیه کمک نظامی نمی‌خواهد و برای بازگشت به قدرت راهی پیدا می‌کند. وی تاکید کرد: باید در اوکراین همه پرسی برای تعیین شرایط و سرنوشت سیاسی این کشور برگزار شود.

کد N153116

وبگردی