آفتاب

یانوکوویچ: انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام غیرقانونی است

یانوکوویچ: انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام غیرقانونی است

مسکو- ایرنا- ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع اوکراین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در این کشور را که مجلس رادا اعلام کرده است، غیرقانونی خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، یانوکوویچ روز جمعه در نشست خبری در شهر راستف نادانو در جنوب روسیه گفت: مجلس اوکراین در این شرایط تصمیماتی که می گیرد، غیرقانونی است.

وی افزود: تصمیم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام هم غیرقانونی است و این انتخابات مشروعیت نخواهد داشت.

یانوکوویچ همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی اوکراین با مداخله نظامی روسیه در این کشور مخالفت کرد و اظهار داشت: هر گونه اقدام نظامی در این وضعیت غیرقابل قبول است.

وی از مردم شبه جزیره کریمه هم خواستار تلاش برای جلوگیری از خونریزی شد و گفت: به عنوان رییس جمهوری اوکراین اعلام می کنم منطقه کریمه باید در قالب اوکراین بماند و اختیارات گسترده داشته باشد.

رییس جمهوری مخلوع اوکراین اعتراضات مردم کریمه را واکنشی طبیعی به ˈکودتای نظامیˈ در کی یف دانست و افزود: مردم کریمه از افراط گرایان اطاعت و تبعیت نخواهند کرد.

یانوکوویچ ادعای مقامهای حکومت جدید اوکراین که وی را متهم به صدور دستور حمله و تیراندازی ماموران پلیس به سوی تظاهرکنندگان در کی یف کرده اند را بی اساس دانست و رد کرد.

وی افزود: چنین دستوری نداده ام و ماموران پلیس تا آخرین روز بدون سلاح خدمت می کردند و پس از تیراندازی به سوی آنها به سلاح گرم مجهز شده و از خود دفاع کردند.

یانوکوویچ در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مشارکت راهبردی روسیه و اوکراین گفت: روسیه شریک راهبردی روسیه می باشد و می بایست در شرایط دشوار در کی یف واکنش نشان می داد.

وی همچنین گفت: هیچکس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که وضعیت فعلی اقتصادی بسیار سخت اوکراین پس از آن که این کشور شریک مهمی همچون روسیه را از دست داد، شروع شد.

یانوکوویچ افزود: نمی خواهم این واقعیت را پنهان کنم که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 آماده شده بودیم و تمام مساعی خود را به عمل می آوردیم تا ملت اوکراین را متقاعد کنیم از برنامه های ما برای شکوفایی کشور حمایت کنند.

وی افزود: شانس زیادی برای پیروزی داشتیم و شمار طرفداران ما بسیار زیاد بود و هواداران احزاب مختلف از ما حمایت می کردند.

رییس جمهوری مخلوع اوکراین با بیان این که ما این برنامه را اجرا می کردیم، اظهار داشت: اما آمریکا و غرب از اعتراضات در کی یف حمایت کردند و آنها مسئول بروز وضعیت کنونی کشور ما هستند.

اروپام/2242**518**536
کد N152995

وبگردی