آفتاب
در دیدار با تحریریه ایلنا مطرح شد؛

آسیب‌شناسی فعالیت رسانه‌ها از دیدگاه آیت الله امینی

آسیب‌شناسی فعالیت رسانه‌ها از دیدگاه آیت الله امینی

اقدام خبرگزاری ایلنا در دفاع از حقوق کارگران و انعکاس صدای آن‌ها به مسئولین ارزشمند است/دستگاه حاکمه نسبت به کارگران عنایت ویژه‌ای داشته باشد/رسانه‌ها نباید دقت را فدای سرعت کنند.

ایلنا: عضو برجسته مجلس خبرگان رهبری، گفت: در زمان امام خمینی (س) سانسور در اخبار کمتر بود به گونه‌ای که در‌‌ همان اوایل انقلاب، در انعکاس برخی اخبار یا اصلا سانسور نبود یا خیلی خیلی کم بود؛ فقط تأکید امام (ره) به مسئولین بود که اخبار ناامید کننده و به زیان کشور را بیان نکنید، اما در عین حال تأکید داشتند رسانه‌ها واقعیت را برای مردم منعکس کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله ابراهیم امینی امام جمعه موقت قم، در دیدار با اعضای تحریریه خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری ایلنا، در دفتر این استاد برجسته حوزه علمیه قم در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم حاضر شده بودند، اظهار داشت: قشر کارگر، قشر ارزشمند جامعه ما بوده و نیاز است که توجه ویژه‌ای به آن‌ها صورت گیرد.

شاگرد برجسته امام خمینی (ره) با بیان اینکه اگر کارگران کار نکنند، جامعه پیشرفت نمی‌کند، چرا که کار و کارگر نقش بزرگی در عظمت کشور دارند، به نگاه امام خمینی (ره) به قشر کارگر اشاره کرد و گفت: امام راحل از‌‌ همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاه ویژه‌ای به این قشر داشته و همواره توصیه‌هایی در این خصوص داشتند.

وی ادامه داد: در طول این مدت اخیر برای قشر کارگر کارهایی شده و برای مثال به بحث بیمه اجتماعی آن‌ها کمی توجه صورت گرفته است، اما هنوز مشکلاتی برای قشرکارگر وجود دارد؛ گاهی کارگرانی از سوی کارفرما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و حتی گاهی کارفرما کارهایی می‌کند که نتیجه‌ای جز محرومیت و مشکل برای کارگران در بر نداشته است.

آیت الله امینی تأکید کرد: در مراکز قانونی کشور باید همیشه از کارگر حمایت شود، اما متأسفانه تا آن مقداری که بنده اطلاع دارم، این حمایت‌ها به اندازه مطلوب نیست.

وی افزود: باید بدانیم آن کسی که صدایش به جایی نمی‌رسد کارگر است و برخی مواقع کمتر کسی به این قشر عنایت دارد، در حالی که در مواقعی که نیاز به کارگران هست برای آن‌ها سخنرانی می‌کنند و آن‌ها را دعوت به راهپیمایی‌هایی مثل ۲۲ بهمن و یا شرکت در انتخابات می‌کنند ولی در آن مواقعی که احتیاجی به آن‌ها ندارند، کارفرما بر آن‌ها مسلط است و کسی به داد کارگر نمی‌رسد.

امام جمعه موقت قم با تأکید بر اینکه دستگاه حاکمه باید عنایت ویژه‌ای نسبت به قشر کارگران داشته باشد، گفت: کارگران هستند که سبب عظمت کشورند و اگر روزی کارگران و یا کشاورزان کار نکنند، واقعا کار کشور معطل می‌ماند.

وی افزود: گاهی آدم باور نمی‌کند که قشر کارگر این قدر اسیر مشکلات زندگی باشد؛ آن هم با آن تأکیدات امام خمینی (ره) و روایات معصومین (ع) که این قدر روی توجه به کارگر تأکید دارند.

آیت الله امینی با ارزشمند خواندن کار خبرگزاری ایلنا در دفاع از حقوق کارگران و رساندن صدای آن‌ها به گوش مسئولین، گفت: صدا و سیما نیز باید عنایت ویژه‌ای به کارگران داشته و صدای این قشر مظلوم و همیشه در صحنه انقلاب را به گوش مسئولین برساند.

وی افزود: متأسفانه صدای کارگران و کشاورزان کمتر شنیده می‌شود، از این رو رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید صدای آن‌ها را منعکس کنند؛ البته خبرگزاری‌ها هم مؤثرند اما آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند این مسئولیت خطیر را انجام دهند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سخنانش خطاب به همه خبرگزاری‌های کشور گفت: خبرگزاری‌ها سعی کنند مطالب مهم و حساس را به صورت واقعی منتشر کرده و صداقت خود را عملا نشان دهند؛ البته خبرگزاری‌ها معمولا دوست دارند اخبار تازه را منعکس و گاهی متأسفانه خبری را نقل می‌کنند که واقعیت ندارد.

وی اضافه کرد: انعکاس اخبار دروغ در رسانه‌ها دو ضرر بزرگ دارد که یکی از آن‌ها مأیوس کردن مردم و دیگری در هرج و مرج نشان دادن کشور است که این کار خوب نیست؛ از این رو خبرگزاری‌ها باید سعی کنند اخبارشان دقیق و واقعی باشد تا هم مردم و هم مسئولین بالای حکومت به آن اعتماد کنند و هم اینکه دشمنان از این اخبار سوء استفاده نکنند؛ البته این کار، کار دشواری است اما باید برای تحقق آن تلاش کرد.

آیت الله امینی افزود: معمولا برخی از خبرگزاری‌ها سرعت را فدای صداقت کرده و از این رو اعتماد مردم و مسئولین را از خود سلب می‌کنند، در حالی که آن‌ها برای انتشار خبری باید واقعا مطمئن شوند که مطلب واقعی است.

شاگرد برجسته امام خمینی (ره) در ادامه سخنانش با اشاره به نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران به فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور، اظهار داشت: حضرت امام (ره) عنایت داشتند که اطلاعات و اخبار به راحتی به گوش مردم برسد؛ مخصوصا به صدا و سیما تأکید داشتند که صدای مردم را منعکس کنید.

وی افزود: در زمان امام خمینی (س) سانسور کمتر بود به گونه‌ای که در‌‌ همان اوایل انقلاب، در انعکاس برخی اخبار یا اصلا سانسور نبود یا خیلی خیلی کم بود؛ فقط تأکید امام (ره) به مسئولین بود که اخبار ناامید کننده و به زیان کشور را بیان نکنید، اما در عین حال تأکید داشتند رسانه‌ها واقعیت را برای مردم منعکس کنند.

آیت الله امینی با بیان اینکه باید رفته رفته به سمت یک کشور پیشرفته و مترقی حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، سانسور در اخبار یا نیست یا خیلی کم است؛ البته آن‌ها نیز دقت بیشتری در انعکاس اخبار خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته مردم ایران یک حرص و طمع خاصی در خصوص کسب اخبار دارند و همواره در احوال پرسی‌های خود نیز می‌پرسند، چه خبر؟ همین رفتار ایرانی‌ها موجب شده رسانه‌ها دائما به دنبال اخبار تازه باشند؛ اما باید گفت‌ای کاش برخی خبر‌ها فقط به دست مسئولین می‌رسد و به جو عمومی جامعه کشیده نمی‌شد. یعنی این خبر‌ها باعث می‌شد مسئولین روی آن کار کنند و به نوعی این خبر‌ها چشم دیگر مسئولین بود.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: متأسفانه امروزه برخی اخباری که لزومی ندارد در سطح عمومی جامعه مطرح شود، و مطرح شدن آن در جامعه نیز کمکی به حل مشکل نمی‌کند، در میان مردم مطرح می‌شود و به همین دلیل مسئولین آن اعتماد لازم را به رسانه‌ها ندارند که این خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع نیز پرونده‌ای توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود و بعد که معلوم شد فرد مورد نظر این پرونده بی‌تقصیر بوده، اطلاع رسانی لازم صورت نمی‌گیرد که این هم یکی از اشکالات رسانه هاست که باید اصلاح شود.

 

کد N152726

وبگردی