آفتاب
بعداز دیدارهیات پارلمانی ایران با وزیر خارجه لنبان

بروجردی:حمایت ایران از مقاومت ادامه می یابد/ از تغییرسیاست های عربستان استقبال می کنیم

بروجردی:حمایت ایران از مقاومت ادامه می یابد/ از تغییرسیاست های عربستان استقبال می کنیم

بیروت - ایرنا - رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه تهران با جدیت حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی یعنی سوریه و لبنان را ادامه می دهد، گفت که امنیت لبنان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا « علاء الدین بروجردی» که در راس یک هیات پارلمانی از مجلس شورای اسلامی سرگرم دیدار از لبنان است، صبح جمعه با « جبران باسیل» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار اعضای هیات پارلمانی و « غضنفررکن آبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان حضور داشتند.

بروجردی بعداز این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران،از دیدارش با جبران باسیل و « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان که عصر دیروز برگزار شد، ابراز رضایت کرد و گفت که در این دیدارها در باره راههای گسترش روابط دو کشور دوست و ضرورت برداشتن گام های جدید در این زمینه با توجه به تشکیل دولت جدید لبنان مذاکره کردیم.

وی با بیان اینکه، هیات پارلمانی به نمایندگی از ملت بزرگ ایران تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به خاک لبنان را محکوم کرد، افزود: ضمن تبریک تشکیل دولت ابراز امیدواری کردیم که انتخابات ریاست جمهوری لبنان با موفقیت برگزار شود.

بروجردی با بیان اینکه دو طرف انفجارهای تروریستی مقابل سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را بشدت محکوم کردیم، اظهارداشت: تروریست ها باید بدانند که با این اقدامات هیچ تغییری در سیاست های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت ایجاد نخواهد شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه « ما به تعهد خود در رابطه با توافق ژنو پایبند هستیم و انشاء الله مذاکرات را تا پایان ادامه می دهیم»، گفت که با مقامات لبنانی در باره موفقیت های جمهوری اسلامی ایران و تثبیت و اعتراف به حقوق هسته ای خود توسط گروه 1+5 گفت وگو کردیم.

وی افزود:در این دیدارها دو خواسته مهم ملت ، دولت و مجلس ایران یعنی سرنوشت دیپلمات های ایرانی و امام موسی صدر را مطرح و تاکید کردیم با توجه به تشکیل دولت جدید امیدواریم باجدیت این دو خواسته مورد پیگیری قرار گیرد.



** حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست ها

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید به اینکه امنیت لبنان برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی ، امنیت منطقه بویژه سوریه و لبنان را مورد تهدید قرار داده است.

بروجردی به شکست های مکرر گروه های مسلح مخالف نظام سوریه اشاره و تصریح کرد: عیادت « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تروریست های مجروح در بیمارستان های این رژیم و حمله به خاک لبنان برای روحیه دادن به تروریست ها صورت گرفته است.

وی تاکید کردکه اینها دلایلی روشن هستند که درپشت سر بحران سوریه وانتقال آن به عراق و لبنان رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا قرار دارد.



** آمریکایی ها باید پاسخگو باشند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: معتقدیم که ارسال تسلیحات توسط آمریکا برای تروریست ها، زمینه ساز گسترش تروریسم در منطقه وجهان است.

بروجردی تصریح کرد:آمریکایی ها باید در برابر جهان پاسخگوی این سیاست اشتباه خود باشند ضمن اینکه اروپایی ها باید بدانند بعداز بحران سوریه و بازگشت تروریست های اروپایی، بحران به اروپا منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه« امیدواریم 3 سال بعداز تحمیل بحران به سوریه شاهد تغییر سیاست های همپیمانان آمریکا در منطقه باشیم»، گفت: همه به این جمعبندی رسیده اند که راه حل بحران سوریه نظامی نیست و تنها راه حل سیاسی است وامروز بحران را خود سوری ها باید از طریق مذاکره فی ما بین حل و کشورهای منطقه و سازمان ملل تنها به آنها کمک کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری در سوریه با آزادی کامل و نظارت صدها خبرنگار خارجی برگزار شود.



** هرگونه تهدید امنیت لبنان محکوم است

بروجردی با تاکید به اینکه تهران هرگونه تهدید امنیت لبنان را بشدت محکوم می کند، خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم نیروهای امنیتی وارتش لبنان موفق خواهند شد با قدرت تروریست ها را شکست دهند .

وی با بیان اینکه «وقتی می گوییم همکاری ما با لبنان همه جانبه است طبیعی است که بخشی ازآن همکاری امنیتی باشد»، تصریح کرد: اعترافات دستگیرشدگان که حاوی اطلاعات بسیار مهمی است با صلاحدید و مصلحت اندیشی مقامات لبنانی در اختیارافکارعمومی قرار می گیرد.



** خواب داعش هرگز تعبیر نخواهد شد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی اظهارداشت: بوجودآورندگان و حامیان گروه تروریستی تکفیری دولت اسلامی در عراق وشام (داعش) باید بدانند که این خواب هرگز تعبیر نخواهد شد نه در عراق و نه در شام.



** حضور حزب الله در سوریه برای دفاع از امنیت لبنان

بروجردی در پاسخ به پرسشی در باره حضور حزب الله در سوریه گفت : مطلع هستید که حزب الله لبنان بعداز دوسال از شروع بحران سوریه و بعداز آنکه بسیاری از گروه ها دخالت کردند، برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت لبنان این تصمیم را گرفت.

وی تاکید کرد: اگر حزب الله این کار را نکرده بود اکنون لبنان مانند اردن مرکز آموزش تروریست ها بود و امنیت لبنان طبیعی است که برای حزب الله به عنوان بخشی از حاکمیت آن بسیار مهم باشد.



** روابط با عربستان و سیاست های آن

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط ایران و عربستان اظهار داشت: امیدواریم شاهد تغییرات اساسی درسیاست های عربستان سعودی در منطقه باشیم و فکرمی کنیم بخشی از نشانه های این تغییرات قابل احساس است ضمن اینکه ما از این تغییرات استقبال می کنیم.

بروجردی در پایان این گفت وگو تصریح کرد: احترام به رهبر حزب الله لبنان واجب است و حکم می کند که با « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله دیدار کنیم.

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست بروجردی صبح پنجشنبه برای دیدار و گفت وگو با مقامات لبنانی وارد این کشور شد.

بروجردی و هیات همراه وی که از روز سه شنبه گذشته در سوریه بسر می بردند، از طریق مرز زمینی وارد خاک لبنان شدند.

نوذر شفیعی ، مجتبی رحماندوست ، میرقسمت موسوی اصل و عطاء الله سلطانی صبور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، بروجردی را در این سفر همراهی می کنند.

هیات ایرانی همچنین قرار است با رییس مجلس نمایندگان، نخست وزیر و دیگر مقامات لبنانی دیدار و در باره راههای گسترش روابط دو کشور گفت وگو کند.

خاورم **2024** 1324
کد N152591

وبگردی