آفتاب

اوکراین، روسیه را به حمله مسلحانه به کریمه متهم کرد

اوکراین، روسیه را به حمله مسلحانه به کریمه متهم کرد

رئیس جمهوری موقت اوکراین در یک جلسه اضطراری که با روسای امنیت این کشور تشکیل داد تا حوادث شبه جزیره کریمه را بررسی کند، روسیه را به دست داشتن در گسترش ناآرامی‌ها در این بخش جنوبی اوکراین متهم کرد.

رئیس جمهوری موقت اوکراین در یک جلسه اضطراری که با روسای امنیت این کشور تشکیل داد تا حوادث شبه جزیره کریمه را بررسی کند، روسیه را به دست داشتن در گسترش ناآرامی‌ها در این بخش جنوبی اوکراین متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین همچنین از پارلمان خواست تا با برگزاری یک رای گیری، درخواستی را برای ارائه به روسیه آماده کند و از کرملین بخواهد تا به یکپارچگی ارضی اوکراین احترام گذارد.

وی روزپنجشنبه نیز اعلام کرده بود که هرگونه اقدامی که از سوی نیروهای روس در ناوگان دریای سیاه کریمه صورت بگیرد، حمله نظامی محسوب می‌شود.

این در حالی است که روز چهارشنبه پرچم‌های روسیه بر فراز پارلمان و ساختمان دولتی این شبه جزیره با دو میلیون جمعیت به اهتزاز درآمدند.

هم‌چنین افراد مسلح ناشناس که آنها را به نیروهای روس منتسب می‌کنند، فرودگاه اصلی کریمه را به تصرف خود درآورده‌اند. با این وجود فرودگاه فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد. بنا به گزارش‌ها از ساعات اولیه امروز تعدادی مرد مسلح در اطراف فرودگاه اصلی جمهوری خودمختار کریمه در جنوب اوکراین، مستقر شده‌اند. این افراد اونیفورم بر تن دارند اما روی اونیفورم‌هایشان علایم نظامی مشخصی دیده نمی‌شود.

بیش از نیمی از ساکنان جمهوری خودمختار کریمه را روس‌تباران تشکیل می‌دهند و پس از اقدام پارلمان مرکزی اوکراین در برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق که به روسیه گرایش‌ داشت، در این شبه جزیره تظاهراتی در حمایت از ادامه روابط نزدیک با روسیه برگزار شده است.

روز چهارشنبه، روس‌تباران برای ابراز مخالفت و تاتارهای کریمه به منظور حمایت از دولت جدید اوکراین در برابر پارلمان محلی این جمهوری خودمختار تجمع کردند و بین دو طرف درگیری روی داد.

علاوه بر این گفته می‌شود که افراد ناشناس فرودگاه بلبک در نزدیکی ناوگان دریای سیاه روسیه در شهر سواستوپل را نیز تحت کنترل گرفته‌اند.

از سوی دیگر آرس آواکف، وزیر کشور موقت اوکراین نیروهای روس را مستقیما در این اقدامات دخیل دانسته و گفت: من این اتفاقات را حمله مسلح روسیه و اشغال می‌دانم.

این در حالی است که خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که فرودگاه بلبک تحت کنترل ساکنان محلی حامی روسیه بوده و ارتباطی با ناوگان دریای سیاه ندارد.

از طرف دیگر قانونگذاران کریمه نیز عضو حزب اتحادروسیه با نام "سرگئی آکیسونف" را که حامی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین است، به عنوان نخست وزیر این منطقه انتخاب کرد.

انتهای پیام

کد N152506

وبگردی