آفتاب

بیش از 130 کشته و زخمی در انفجارهای بغداد

بیش از 130 کشته و زخمی در انفجارهای بغداد

ایسنا نوشت:

منابع امنیتی عراق اعلام کردند در انفجارهای روز پنجشنبه بغداد دست کم 52 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، بنا بر اعلام مسئولان امنیتی عراق در چهار انفجار در بغداد دست کم 52 تن کشته شدند که بیشترین آمار مربوط به انفجار در بازار خودروی شهرک صدر واقع در شرق بغداد است.

بنابر این گزارش انفجارهای دیگری در شمال و مرکز بغداد روی داد که در نتیجه آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. در درگیری میان شبه نظامیان مسلح با ارتش عراق در شهر کرکوک نیز سه نظامی عراقی کشته و چند تن زخمی شدند.

بنابر آمار منتشر شده از سوی دولت عراق از ابتدای فوریه تاکنون 690 تن در خشونت‌های عراق جان خود را از دست داده‌اند که با احتساب این آمار مجموع کشته شدگان سال جاری میلادی در عراق به 1600 تن رسید.

پلیس عراق نیز اعلام کرد: توانسته است 15 تن از شبه نظامیان وابسته به القاعده را در شهر موصل از پای درآورد و خودروها و تجهیزات نظامی آنها را مصادره کند.

در سطح سیاسی عراق نیز نوری مالکی، نخست وزیر این کشور هرگونه به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی این کشور را رد و تاکید کرد: به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی غیرقانونی است و دولت عراق به هر طریق ممکن انتخابات را در موعد مقرر برگزار می‌کند.

مالکی در مصاحبه به تلویزیون رسمی عراق فاش کرد که رقبای سیاسی وی به وی پیشنهاد دادند تا در مقابل تمدید دوساله مدت نخست وزیری مالکی، انتخابات پارلمانی را به تعویق بیاندازد.

مالکی گفت: من در مقابل این پیشنهاد به آنها گفته‌ام نه دو سال بلکه دو ساعت نیز حاضر به تمدید دوره نخست وزیری خود در مقابل به تعویق افتادن انتخابات نیستم.

نخست وزیر عراق همچنین از اهالی الرمادی خواست تا به خانه‌هایشان بازگردند و به نیروهای امنیتی و ارتش کمک کنند چرا که امنیت به طور کامل به شهر الرمادی باز گشته و نیروهای نظامی در این منطقه تسلط کامل دارند.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ منطقه‌ای در عراق وجود ندارد که خارج از کنترل دولت باشد و تمامی خاک عراق برای ارتش این کشور دست یافتنی است.

مالکی در پاسخ با انتقاد از برخی از نمایندگان و مسئولان عراقی گفت: برخی نمایندگان پارلمان از القاعده و حزب منحل شده بحث حمایت می‌کنند چرا که این نمایندگان از وابستگان به این دو گروه تروریستی هستند.

5252

کد N152231

وبگردی