آفتاب
مصباح‌یزدی:

آیت‌الله خوشوقت با وجود درجات علمی بالا دچار ریا و کبر نشد

آیت‌الله خوشوقت با وجود درجات علمی بالا دچار ریا و کبر نشد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آیت‌الله خوشوقت با وجود مجاهدت‌های علمی، هیچ‌گاه خود را فقیه نمی‌دانست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آیت‌الله خوشوقت با وجود مجاهدت‌های علمی، هیچ‌گاه خود را فقیه نمی‌دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله خوشوقت در مسجد اعظم قم با اشاره به مجاهدت‌های علمی عالمان گفت: علم و دانش جایگاه والایی در دین مبین اسلام دارد و در هیچ مکتبی این چنین برای علم ارزش قائل نبوده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: علم به انسان کمال می‌بخشد و در کتب تشیع علم دارای ارزش و بهای اصیلی است که می‌تواند انسان را به قرب الهی برساند و او را به رشد و تعالی رهنمون سازد.

وی با بیان روایاتی از معصومان در خصوص اهمیت علم آموزی و کسب دانش تصریح کرد: علمی که انسان را به خدا برساند ارزشمند است و از منظر معصومین(ع) فضیلت به شمار می‌رود از این رو عالمان دینی نیز دارای مقام والایی در اسلام هستند چرا که خود را به قرب الهی رسانده‌اند.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در راه کسب علم باید با نیت پاکی قدم نهاد تا بتوان رضایت و خشنودی باری تعالی را کسب کرد و این علم را در جهت رضای خدا در اختیار مردم نیز قرار دهند همچون علما که از چنین ویژگی‌هایی برخوردار هستند.

وی کسب علم در راه خدا را عبادت دانست و گفت: ارزش علمایی که علم را در مسیر دستیابی به کمال قرار می‌دهند و از علم خویش دیگران را نیز بهره‌مند می‌کنند از مقام عبادت کنندگان نیز بالاتر است و آنها حتی می‌توانند با این علم به مقام شفاعت هم دست پیدا کنند.

این عضو مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح خصوصیات اخلاقی و علمی آیت‌الله خوشوقت یادآور شد: ایشان به عنوان فردی فقیه، مجاهدت‌های فراوانی در عرصه تفسیر و اخلاق داشت و هیچ گاه برای ریا و به رخ کشاندن خود به دیگران کاری را انجام نداد و عمر خویش را در جهت کسب علم و دانش گذارند.

وی تصریح کرد: ایشان از نوعی آرامش روحی خاصی برخوردار بود و علاقه ویژه‌ای به انتقال دانش و علم به نسل جوان داشت و همواره با متانت و آرامش پاسخگوی سوالات جوانان بود.

مصباح یزدی گفت: ایشان تلاش کرد تا تعالیم الهی و معارف دینی را نشر دهد و آموخته‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهد و با آرامش به سوالات و شبهات پاسخ گوید.

وی همچنین تاکید کرد: این عالم فقید در طول 60 سال خدمت به حوزه‌های علمیه هرگز کاری را برای غیر خدا انجام نداد و با وجود سال‌ها تلاش علمی در راه خدا هرگز خود را فقیه نمی‌دانست.

در این مراسم آیت الله امینی، استادی و جمعی از علما، روحانیت و مسئولان حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N152197

وبگردی