آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

رشت ؛ شهری با جاذبه های گردشگری ناشناخته/ لزوم اجرای طرح راهبردی توسعه گردشگری

رشت ؛ شهری با جاذبه های گردشگری ناشناخته/ لزوم اجرای طرح راهبردی توسعه گردشگری

رشت – خبرگزاری مهر: جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی رشت تا حدی ناشناخته است به گونه ای که حتی خود شهروندان از وجود ظرفیت های گردشگری این شهر بی خبرهستند.

به گزارش خبرنگار مهر،  رشت یکی از کهن ترین شهرهای ایران و بزرگترین کلانشهر شمال کشور در تمام طول سال با صبر و حوصله مسافران زیادی را به سایر استان ها بدرقه می کند.

مسافرینی که رشت را فقط به چشم یک  شهر عبوری می بینند و به سرعت با آن خداحافظی کرده و راهی شهرهای دیگر می شوند، بدون اینکه حتی لبخندی به آن بزنند.

حال سئوال اینکه چرا رشت بیشتر نقش یک شهر عبوری را به خود گرفته تا یک مقصد گردشگری؟ آیا جاذبه های گردشگری و توریستی این شهر به حدی نیست که بتواند علاقه مندان سیر و سفر را به خود جذب کند یا دلیل را باید در عوامل دیگری جستجو کرد؟ ...

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در این خصوص گفت: کلانشهر رشت به رغم داشتن فضاها و ظرفیت های فرهنگی و گردشگری متاسفانه به یک شهر عبوری تبدیل شده است.

لزوم ارتقای ضریب ماندگاری گردشگران در رشت

مرتضی عاطفی افزود: با احیای ظرفیت های فرهنگی و گردشگری این شهر می توان ضریب ماندگاری گردشگران را افزایش داد.

وی اظهارداشت: دلیل عدم ماندگاری گردشگران در رشت عدم شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی به علاقمندان سیر و سفر است.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری جاذبه های گردشگری رشت را بی بدیل دانست و گفت: گنجینه های تاریخی، بازارهای هفتگی و سنتی، صنایع دستی و غیره از جاذبه های مهم گردشگری این شهر است.

وی تاکید کرد: رسانه ها باید برای احیای ظرفیت های گردشگری به ویژه خانه میرزا کوچک خان جنگلی بیشتر تلاش کنند.

عاطفی در ادامه خانه میرزا را به عنوان یک مجموعه فرهنگی و تاریخی موثر در رشت یاد کرد و گفت: در شهر رشت هر فعالیتی انجام شود با توجه به ظرفیت و فرهیختگانی که این شهر دارد، قطره ای در مقابل دریا است.

وی افزود: در این برهوت عدم فعالیت های فرهنگی از سوی مراکز دولتی، حرکت های سازنده فرهنگی در شهر رشت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مدیر عامل سازمان فرهنگی رزشی بر لزوم گسترش فضاهای فرهنگی در شهر رشت تاکید کرد و افزود: رشت یک شهر فرهنگی و از دیر باز مهد و زادگاه فرهیختگان، دانشمندان و بزرگان علم و ادب بوده است.

وی اظهارداشت: متاسفانه فضاهای که در این شهر موجود هست متناسب با جایگاه و شان شهروندان فرهنگی و فرهیخته رشت نیست.

عاطفی با بیان اینکه نهادهای دولتی حتی شهرداری برای گسترش فضاهای فرهنگی باید بیشتر همت کنند، اذعان داشت: خانه های قدیمی با معماری های منحصر بفرد در شهر رشت وجود دارد که با اندکی بازسازی می توان به عنوان مراکز فرهنگی و گردشگری بهره برداری کرد.

خانه میرزا کوچک دارای جاذبه های گردشگری و فرهنگی ممتاز است

بدون شک خانه میرزا کوچک خان یک ظرفیت فرهنگی – تاریخی در کلانشهر رشت است که باید رسانه ها و مطبوعات برای معرفی و شناساندن این ظرفیت بی بدیل تلاش مضاعف داشته باشند.

میرزا کوچک هویت گیلان و کمال یک گیله مرد است. میرزا  نماد عزت، استقلال طلبی و هویت حق طلب ملت ایران و گیلان است.  

یک مجموعه دار تمبر، عکس و اسناد تاریخی گیلان در این زمینه گفت: خانه میرزا متاسفانه 80 سال دور از چشم عوام بوده و خیلی از شهروندان رشتی حتی نمی دانستند، خانه میرزا کجاست.

مهران اشراقی افزود: این خانه در سال 1381 در حال تخریب بود که شهردار و قت و شهرداری رشت متوجه خانه میرزا می شوند.

وی اظهارداشت: در آن سال قرار بودن خانه میرزا تخریب و تبدیل به یک مجتمع ساختمانی شود که به همت شهرداری از تخریب این خانه جلوگیری شد.

این مجموعه دار تمبر، عکس و اسناد تاریخی گیلان گفت: بازسازی خانه میرزا از نیمه دوم سال 1382 آغاز شد، از سال 1384 تا 1390 در خانه میرزا حداقل روز های جمعه به روی علاقمندان باز بوده است.

وی افزود: نخستین نمایشگاهی که در خانه میرزا برگزار شد در مرداد ماه سال 1385 به مناسبت یکصدمین سال مشروطه بود.

اشراقی ادامه داد: یازدهم آذرماه سال 1391 به مناسبت سالروز شهادت میرزا،  نخستین نمایشگاه "  میرزا و جنگل " در این فضا برگزار شد.

رشت  دارای جاذبه های طبیعی فراوانی مانند  رودخانه های متعدد، شالیزارهای سرسبز، باغات، جنگل ها و پارک های تفریحی است و همین جاذبه ها گردشگران شهری بسیاری را جذب خود می کند.

 علاوه بر جاذبه های طبیعی این شهر دارای جاذبه های مذهبی مانند مساجد قدیمی، بقعه های متبرکه، ساختمان های قدیمی با معماری های منحصربفرد، آرامگاه میرزا  کوچک و غیره  است که مسافران بسیاری برای زیارت و دیدن امکان تاریخی به رشت سفر می کنند.

شهر دار کلانشهر رشت در این خصوص گفت: بناهای تاريخی و گردشگری این شهر شامل موزه رشت، عمارت کلاه فرنگی، دانای علی، كتابخانه ملی رشت، باغ محتشم، سبزه ميدان، بوستان كشاورز، بوستان دانشجو، بوستان ملت، بوستان پليس، بوستان توحید، بوستان بهار و بوستان فرشتگان است.

محمد ابراهیم خلیلی افزود: از دیگر ظرفیت ها می توان به کاروانسراها،  طاقی بزرگ، طاقی کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چينی چيان، کاروانسرای ملک، خانه ابريشمی، خانه قديری، آرامگاه ميرزا کوچک، مزار شهيدان راه آزادی، خواهر امام رضا (ع)،  مسجد حاج صمد خان،  بازار اصلي شهر رشت، بقعه متبركه آقا سيد اسماعيل و سيد عباس (ع) را نام برد.

وی همچنین ظرفیت های گردشگری رشت را مثال زدنی توصیف کرد و اظهارداشت: گردشگری از مباحث مهمی است که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی دارای مزیت‌ های فراوانی از قبیل ایجاد اشتغال، توسعه اجتماعی و غیره است.

گردشگری یک شاخص مهم توسعه یافتگی است

شهردار رشت  از گردشگری به عنوان یک شاخص در زمینه توسعه یافتگی یاد کرد و  افزود: برای توسعه گردشگری در شهرهای بزرگ همچون کلانشهر رشت قبل هر چیزی باید به فکر بسترسازی و سرمایه‌گذاری در این زمینه بود تا بسترهای لازم برای ورود گردشگر فراهم شود.

به هر ترتیب از مشکلات عمده شهر رشت در زمینه گردشگری نبود هتل‌ های مناسب برای حضور مسافران و گردشگران است، آنچه که در بحث گردشگری مهم به نظر می‌ رسد ماندگاری مسافران است و این استان به دلیل جاذبه‌ های گردشگری در جذب گردشگر مشکلی ندارد  اما آنچه که در شهر رشت به عنوان یک مشکل محسوب می‌شود کمبود پارکینگ و ترافیک در این شهر است.

بنابراین یکی از مهمترین پیامدهای توسعه شهری شهروند محور و انسان‌ محور، افزایش روحیه نشاط و شادابی بین مردم بوده و از این لحاظ یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری برنامه‌ ریزی برای ارتقای روحیه شادکامی و نشاط بین شهروندان است، بهره‌ مندی از شهروندانی شاداب و حائز بهداشت روانی بالا از مهم‌ترین نتایج سیاست‌گذاری‌ های توسعه شهری پایدار است.

شهر رشت مهمترین شهری است که در دروازه ورودی استان گیلان قرار دارد و این موقعیت جغرافیایی برای شهر رشت امتیاز بالایی است و با داشتن قابلیت ‌ها و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور شناخته می‌ شود.

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجرای طرح راهبردی توسعه گردشگری شهر رشت تاکید کرد و گفت: این  کلانشهر از فرصت های مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار است.

حسن تامینی افزود: بهره‌ برداری بهینه از منابع و قابلیت ‌های گردشگری مناطق و هدایت سرمایه‌گذاری ‌ها در ایجاد زیرساخت‌ های لازم یکی از مهمترین راهبردها در برنامه‌‌ ریزی ‌های توسعه به شمار می‌ رود.

شناخت و معرفی جاذبه ‌های گردشگری می‌ تواند در شکوفایی صنعت توریسم بسیار مفید باشد

وی اظهارداشت: شناخت و معرفی جاذبه ‌های گردشگری اعم از جاذبه‌ های اکوتوریسم، تاریخی و فرهنگی مذهبی در شهر رشت می‌ تواند در شکوفایی این صنعت و جذب گردشگران بسیار مفید باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نواحی شهری به دلیل اینکه جاذبه ‌های تاریخی و فرهنگی بسیار دارند اغلب مقاصد گردشگری مهمی محسوب می ‌شوند، افزود: شهرها معمولا جاذبه ‌های متنوع و بزرگی شامل موزه‌ ها، بناهای یادبود، پارک‌ ها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و غیره  دارند که خود گردشگران بسیاری را جذب می‌ کند.

وی یادآورشد: بسیاری از جاذبه ها و تسهیلات رفاهی بطور کلی برای خدمت به شهروندان توسعه یافته اند ولی استفاده گردشگران از این تسهیلات می تواند به تداوم این زیر ساخت ها کمک کند.

به هر حال اهمیت اکوتوریستی گیلان از نظر برخورداری از سواحل زیبای دریا، تالاب‌ ها و مناظر منحصر به‌فرد منطقه، مناطق کوهستانی و جنگل‌های زیبا با گونه منحصر به‌ فرد ، جاذبه‌ های فرهنگی و تاریخی موجود در استان و شهر رشت، واقع شدن در مسیر عبوری قزوین، رشت، اردبیل، مجاورت با کشورهای همسایه به‌ویژه آذربایجان از مسیر آستارا، مجاورت با بندر انزلی با توجه به سابقه تاریخی و منطقه آزاد انزلی و‌ غیره از ضرورت‌ های طرح راهبردی توسعه گردشگری شهر رشت است.

 استان گیلان در تمام دنیا و کشور به عنوان استان شمالی و سرسبز است که این استان را بهترین مکان برای گذران اوقات فراغت می ‌شناسند.

شناخت امکانات و محدودیت‌ های وضع موجود، شناخت زمینه‌ های جذب گردشگر، شناخت ظرفیت‌ های خالی در زمینه‌ های امکانات رفاهی، زیرساختی و همچنین تعیین اقدام‌ های اجرایی در زمینه توسعه گردشگری شهر می‌ تواند از جمله کاربردها و دستاوردهای احتمالی طرح راهبردی توسعه گردشگری شهر رشت باشد.

وجود زیارتگاه‌ ها، اماکن مذهبی همچون مقبره خواهر امام، بقاع متبرکه آقا سید ابراهیم و آقا سید عباس، مقبره دانای علی، بقعه بی بی رقیه و مساجد صفی و حاج صمدخان و همچنین آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی سالانه باعث جذب گردشگران زیادی می ‌شود.

 مسئولان برای پذیرش و ماندگاری تمامی گردشگران در شهر رشت با هر وضع مالی بالا، پائین و متوسط باید از واحدهای آموزشی در فصول پر گردشگر کمک گرفته و از قبل نیز به فکر تجهیز کردن امکانات اولیه در این مراکز باشند.

علاوه بر هتل ها و مسافرخانه ها بسیاری از مدارس بازسازی یا جدید ساخت هستند  و می‌توانند با فراهم شدن امکانات محلی، برای استقرار گردشگران مناسب باشند.

براي دستيابي به رشد اقتصادي بايد شاخصه هايی مانند جاذبه هاي گردشگری را مورد بررسي قرار داد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این باره اظهار داشت: براي دستيابي به رشد اقتصادي بايد شاخصه هايی مانند جاذبه هاي گردشگری را مورد بررسي قرار داد تا از اين راه بتوان به توسعه شهری دست يافت.

فاطمه شیرزاد افزود: جاذبه هاي گردشگري رشت با برخورداري از سابقه ديرين تمدن و فرهنگ، طبيعت و شرايط اقليمي گوناگون، توانايي قرار گيري در جايگاه مناسب نقاط پر جاذبه گردشگري در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه کلانشهر رشت باوجود داشتن جاذبه هاي قابل توجه از جايگاه مناسبي در بازارهاي گردشگري برخوردار نيست، ادامه داد: صنعت گردشگري به عنوان زمينه و گستره مؤثري در توسعه اقتصادي، اجتماعي شهرها مطرح است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت گفت: این کلانشهر از جاذبه هاي طبيعي و ميراث فرهنگي بهره مند است و براي دستيابي به اهداف توسعه پايدار گردشگري با توجه به ابعاد اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، زيست محيطي آن، نگرش همه جانبه اي ضروري و اجتناب ناپذير است.

وی همچنین بیان داشت: شهر رشت باوجود توانمندي هاي محيطي در ابعاد مختلف داراي قابليت گردشگري است كه اين قابليت ها در چشم انداز محيط طبيعي اين منطقه تبلور عيني مي يابد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت یادآورشد: با توجه به محروميت شهر رشت براي دست يابي به اهداف توسعه گردشگري پايدار در آن، كاهش تفاوت هاي سطح توسعه نواحي شهري و روستايي و تعادل يابي روند توسعه، مطالعات پايه و شناخت همه جانبه از توان هاي محيطي و فرصت هاي سرمايه گذاري پايدار رشت در حوزه گردشگري امري ضروري است.

کد N151975

وبگردی