آفتاب
مسکو تایمز:

غرب مسئول بی ثباتی های آینده در اوکراین است

غرب مسئول بی ثباتی های آینده در اوکراین است

تهران - ایرنا - روزنامه روسی ˈمسکو تایمزˈ نوشت: کشورهای غربی با مخدوش کردن بیشتر پیوند عمیق اوکراین با روسیه ، مسئول بی ثباتی های آینده در اوکراین خواهند بود.

به گزارش ایرنا ، ˈآندری پی. تسیگانکوفˈ استاد روابط بین المللی و علوم سیاسی دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو در مقاله ای در روزنامه ˈمسکو تایمزˈ نوشت: جای هیچ سوال و تردیدی نیست که انتقال انقلابی قدرت در اوکراین برای روسیه یک شکست ژئوپلتیک است.

همه سخنان درباره ماهیت ˈغیر حاصل جمع صفرˈ انتقال قدرت در اوکراین به نفع مردم اوکراین ، چیزی بیش از پوششی برای پنهان کردن خواست غرب برای تبدیل شدن به تصمیم گیرنده نهایی در اوکراین نیست. فکر کردن به چیزی جز این وانمود کردن به این است که سیاست بین المللی وجود ندارد.

در ادامه این مقاله با عنوان ˈهزینه بالای نادیده گرفتن روسیه در اوکراینˈ آمده است: کرملین ساده لوح نیست و از شرط بندی های واشنگتن و بروکسل که در گفت و گوهای تلفنی تازه افشا شده مقامات ارشد غربی مشخص شده ، بخوبی آگاه است.

غرب بجای کار کردن برای تهیه یک توافق قابل قبول با مسکو ، با ملی گراهای میانه رو و رادیکال در کی یف کار کرد و آنان را تشویق به اتخاذ موضعی تند علیه ویکتور یانکوویچ رئیس جمهوری برکنار شده کرد.

باید منتظر ماند و دید آیا غرب می تواند این ضربه ژئوپلتیک به روسیه را از طریق مداخله دادن آن در برنامه مشترک ایجاد ثبات در اوکراین ، تلطیف کند یا نه.

کرملین چند موضوع را به دقت دنبال خواهد کرد:

* ترکیب دولت اوکراین بخصوص سهم میانه روها و نمایندگان مناطق شرقی در دولت

* قصد و نیت دولت جدید در ارتباط با عضویت در اتحادیه اروپا

* ناوگان روسیه در دریای سیاه

* حقوق روسی زبان های اوکراین

* وضعیت شرکت های روسی در اوکراین

در ارتباط با تمام این مسائل ، رهبران غرب این گزینه را دارند که یا نسبت به نگرانی های روسیه حساس باشند یا از طریق کار کردن با ملی گراها در کی یف این نگرانی ها را نادیده بگیرند.

تا کنون آمریکا و اتحادیه اروپا نشان داده اند که می خواهند روسیه را در تلاش های خود برای احیای اوکراین پس از انقلاب شریک کنند. اما سیگنال هایی که از کی یف می رسد و بی تفاوتی غرب نسبت به این سیگنال ها امیدوار کننده نیست.

این سیگنال ها شامل خواست رهبران جدید اوکراین برای ممنوعیت چندین حزب سیاسی و رسانه طرفدار روسیه، و محدود کردن حقوق روس تبارها و تحت فشار گذاشتن شرکت های روسی است. رهبران جدید اوکراین همچنین بر عضویت در اتحادیه اروپا تاکید می کنند.

رهبران انقلابی اوکراین در همین حال ظاهرا امیدوار به ادامه کمک اقتصادی کرملین و برخورداری از قیمت پایین گاز هستند.

هر چند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نمی تواند بی علاقگی خود به یانکوویچ را پنهان کند ، اما در ماه دسامبر با دادن تخفیف بزرگ در قیمت انرژی و دادن قول 15 میلیارد دلار کمک ، برای نجات او اقدام کرد.

این در حالی است که یانکوویچ هیچگاه طرفدار روسیه نبود و برنامه خود را برای ایجاد روابط با اتحادیه اروپا اعلام کرده بود.

اکنون کرملین در حالت هشدار است و از تمام اهرم های خود برای جلوگیری از تحقیر بیشتر استفاده خواهد کرد. این اهرم ها ممکن است شامل قطع تمام کمک های اقتصادی ، مسدود کردن دسترسی به کالاهای اوکراینی در گمرک روسیه ، اعمال نظام روادید ، گشودن ادعاهای حقوقی درباره ˈکریمهˈ ، و تشویق جدایی طلبی در بخش های شرقی و جنوبی اوکراین باشد. گزینه نظامی حذف شده است اما نه در صورت وجود تحریکات بزرگ نظامی علیه روس تبارها و پایگاههای نظامی روسیه.

کشورهای غربی با مخدوش کردن بیشتر پیوند عمیق اوکراین با روسیه ، مسئول بی ثباتی های آینده در اوکراین خواهند بود.

غرب اکنون باید دستش را به سوی کرملین دراز کند و یک هماهنگی فراگیر ایجاد کند که طبق آن هر دو طرف کمک کنندگان مشترک به اوکراین و تضمین کنندگان ثبات و تمامیت ارضی اوکراین باشند. بدون چنین تلاشی ، خشونت بزودی به اوکراین باز می گردد .

مترجمام**1078**1552
کد N151763

وبگردی