آفتاب
روحانی در پایان سفر به هرمزگان اعلام کرد

عزم دولت برای توسعه سواحل جنوب/تحول بزرگ در صادرات و واردات با توسعه بندر شهید رجایی

عزم دولت برای توسعه سواحل جنوب/تحول بزرگ در صادرات و واردات با توسعه بندر شهید رجایی

رییس جمهور کشورمان پنجشنبه شب پس از پایان سفر سه روزه استانی خود به هرمزگان در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج این سفر پرداخت و به تعدادی از سوالات خبرنگاران محلی استان هرمزگان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به سوالی در مورد مهم‌ترین دستاوردهای این سفر گفت: برای دولت بزرگترین دستاورد این بود که توانست چهره مردم استان هرمزگان را زیارت کند و سخنان آنها را بشنود.

روحانی با اشاره به دیدارهایش با اقشار مختلف مردم استان هرمزگان گفت: در این دیدارها به صورت مستقیم با مردم دیدار و گفت‌وگو کردیم و امروز توفیق شد از نیروهای مسلح و نیروی دریایی و سپاه نیز بازدید کنیم.

وی با اشاره به چند طرح مهمی که دولت برای این استان در نظر گرفته است، گفت: این طرح‌ها برای کل استان و همچنین کشور مهم و تاثیرگذار هستند.

رییس جمهور به عزم دولت جهت توسعه بندر شهیدرجایی اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله فاز دوم این بندر در سال آینده تکمیل می‌شود و این تحول بزرگی را برای صادرات و واردات کشور ایجاد خواهد کرد.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه اگر سیاست مقاومتی اجرا شود، ما شاهد توسعه صادرات خواهیم بود، گفت: یکی از بندرهای مهم در ارتباط با صادرات، همین بندر شهیدرجایی خواهد بود که همانطور که اشاره کردم، فاز دوم آن سال آینده تکمیل می‌شود و ان‌شاءالله فاز سوم را نیز در دولت یازدهم انجام می‌دهیم و من دستور آن را صادر کرده‌ام و اعتبار آن را تامین می‌کنیم.

وی همچنین درباره فاز چهارم و پنجم این بندر نیز گفت: در این دولت اقداماتی که بتوانیم در ارتباط با این فازها انجام دهیم را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم یکسری اقدامات را شروع کنیم. این امر باعث می‌شود قدرت کانتینری آن به 15.5 میلیون تن برسد.

روحانی همچنین به مساله فولاد در این استان اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله تا پایان دولت یازدهم رقم تولید فولاد در این استان را به 10 میلیون تن می‌رسانیم و این تحول بزرگی را ایجاد خواهد کرد و تبدیل به قطب فولاد می‌شود.

رییس جمهور همچنین به برخی از برنامه‌های دولت مربوط به منطقه جاسک اشاره و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که این منطقه را به یک بندر مهم به خصوص برای صادرات نفت و صنایع انرژی‌بر تبدیل کنیم و گاز را به آن منطقه برسانیم.

روحانی ادامه داد: با توسعه این بندر خشی از صادرات نفت از طریق جاسک انجام خواهد شد و به دنبال آن شهر جدیدی نیز در این منطقه ساخته می‌شود و فرودگاه این منطقه را به فرودگاه بین‌المللی ارتقا می‌دهیم.

وی گفت: در راستای طرح تحول جاسک، قدم‌های مهمی در همین دولت برداشته می‌شود و ممکن است برخی از طرح‌های مرتبط به این بندر بیشتر از فرصت باقی مانده دولت یازدهم طول بکشد.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که در همین دولت بتوانیم نفت را از جاسک صادر کنیم.

روحانی همچنین به طرح‌های دولت در ارتباط با حمل و نقل در این استان و توسعه راه‌ها اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله از عسلویه تا جاسک بزرگراه احداث خواهد شد و تا پایان این دولت این طرح را عملیاتی می‌کنیم.

رییس جمهور همچنین به عزم دولت برای توسعه سواحل جنوب اشاره کرد و گفت: برای توسعه جزایر در این منطقه دولت برنامه‌ریزی می‌کند و کارگروهی را در دولت برای توسعه جزایر در این منطقه ایجاد خواهد کرد، چراکه برخی از جزایر این منطقه در حال حاضر غیرفعال هستند و توسعه آنها جزو تصمیمات دولت است.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت و همچنین توسعه بازارچه‌های مرزی در این استان گفت: متاسفانه ما معضل قاچاق را در جاهای دیگر نیز داریم و در این استان نیز در سطح بدی شاهد قاچاق سوخت هستیم.

وی گفت: یکی از مباحث اصلی در هدفمندی یارانه‌ها جلوگیری از این موضوع بود؛ البته در صورتی که قیمت حامل‌های انرژی به سطح آنچه که قانون مشخص کرده برسد؛ با قیمتی که اکنون سوخت داراست این وسوسه شیطانی برای قاچاق سوخت وجود دارد.

روحانی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق باید فعال‌تر شود و دولت طرحی را مدنظر دارد که اقداماتی را در این ارتباط انجام دهد که جلوی قاچاق گرفته شود و در حال برنامه‌ریزی و مطالعه در این ارتباط هستیم و از سوی دیگر مقامات کشوری و لشگری نیز باید در این زمینه فعال‌تر شوند.

رییس جمهور همچنین در مورد بازارچه‌های مرزی نیز گفت: این بازارچه‌ها باید فعال‌تر شوند و منطقه جاسک باید تبدیل به منطقه ویژه شود و با طرح‌هایی که دنبال می‌شود، بازارچه‌های مرزی می‌تواند تا حدودی مانع از قاچاق شود.

وی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با توصیه دولت به مقامات استان هرمزگان جهت استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی گفت: من در دولت و به مسوولان دیگر نیز تاکید کردم که در فرصت‌های اجتماعی هیچ تفاوتی نباید باشد و ما باید به تجربه، دانش و سوابق افراد نگاه کنیم.

رییس دولت یازدهم به موفقیت‌های زنان کشور در زمینه علم و دانش اشاره کرد و گفت: زنان در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشتند و دوشادوش مردان پیش رفتند اما در زمینه مدیریت باید به آنها فرصت بدهیم که رشد کنند.

رییس جمهور همچنین گفت: استاندار استان با من مشورت می‌کردند که فرماندار خانمی را انتخاب کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید فرصت برای رشد زنان در زمینه مدیریتی فراهم کنیم و زنان ما این شایستگی را دارند، اظهار کرد: اکنون می‌بینیم که آنها در دانشگاه‌ها فعال هستند و به مدارج و پیشرفت‌های خوبی رسیدند. در حوزه‌های مدیریتی نیز باید این زمینه فراهم شود.

وی با اشاره به حضور چندین خانم در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: خانم‌ها در دولت فعال هستند و بخشی از مدیریت‌ها به خانم‌ها واگذار شده. اکنون رییس موسسه استاندارد خانم است و ما از مدیریت خانم‌ها راضی هستیم و باید زمینه را برای رشد هرچه بیشتر آنها فراهم کنیم و همانطور که گفتم اصل بر شایستگی است.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود از اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: شما در توسعه فرهنگ جامعه و مبارزه با فساد که جزو اهداف دولت است، می‌توانید بسیار نقش داشته باشید.

روحانی همچنین نقش رسانه‌ها را در مبارزه با قاچاق و اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و ادامه داد: اصحاب رسانه واسطه بین مردم و دولت هستند.

وی همچنین از رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات و همچنین امام جمعه و استاندار استان هرمزگان تشکر کرد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با توسعه سواحل مکران گفت: این موضوع جزو برنامه‌های دولت است چراکه این سواحل برای ما اهمیت دارد.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اهمیت سواحل جنوبی گفت: این سواحل برای مواردی که مرتبط با توسعه دریامحور هستند، بسیار مهم است.

وی همچنین گفت: یکی از کارهای مهم در این منطقه تسریع در ایجاد جاده است که می‌تواند آبادانی ایجاد کند.

روحانی با اشاره به حضور نیروی دریایی و ارتش در جاسک گفت: این حضور می‌تواند در پیشرفت و تحول در منطقه جاسک موثر باشد.

انتهای پیام

کد N151658

وبگردی