آفتاب
تحولات اوکراین/

پارلمان به دولت انتقالی رای اعتماد داد/ برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه

پارلمان به دولت انتقالی رای اعتماد داد/ برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه

تایید اعضای کابینه دولت انتقالی و اعلام برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه برای تعیین آینده این منطقه از جمله آخرین تحولات اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نمایندگان پارلمان اوکراین به دولت انتقالی این کشور به نخست وزیری "آرسنی یاتسنیوک" رهبر حزب "سرزمین پدری" رای اعتماد دادند. در نشست امروز پارلمان اوکراین 371 نفر از مجموع 417 نماینده، کابینه جدید را تایید کردند.

یاتسنیوک در نخستین اظهاراتش پس از انتخاب به نخست وزیری اعلام کرد دولتش ممکن است برای خارج کردن کشور از وضعیت بحرانی تصمیمات ناخوشایندی را اتخاذ کند. وی طی سخنرانی در پارلمان از حرکت دولتش به سوی اتحادیه اروپا و درخواست همکاری با روسیه در راستای تعقیب رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین خبر داد.

پارلمان اوکراین در حالی بیست و پنجم ماه می را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده که به گفته کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین این انتخابات به بودجه ای معادل 200 میلیون دلار نیاز دارد. "میخائیل اوخندوفسکی" در عین حال از تلاش این کمیسیون برای برگزاری هر چه ارزانتر انتخابات پیش رو خبر داد.

امروز همچنین در ادامه اغتشاشات در اوکراین گروهی از افراد مسلح به بایگانی وزارت دادگستری در کی یف حمله کردند. سخنگوی این وزارتخانه با تایید این خبر تاکید کرد اوضاع در حال حاضر به وضعیت عادی بازگشته است.

خبرها از شبه جزیره کریمه نیز حاکی است که مخالفان دولت انتقالی در این منطقه در تلاش برای جدا شدن از اوکراین هستند. بر این اساس گروه های صاحب نفوذ در کریمه اعلام کرده اند قصد دارند برای تعیین سرنوشت این منطقه اقدام به برگزاری همه پرسی کنند.

این در حالی است که در پی تصرف ساختمان های دولتی و پارلمان شبه جزیره خودمختار کریمه، دولت های اروپایی و آمریکا در پیام های جداگانه در مورد تجزیه اوکراین هشدار داده و بر لزوم حفظ تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند. همچنین پارلمان اروپایی اعلام کرد با احترام به تصمیمات پارلمان اوکراین، "الکساندر تورچینوف" را به عنوان رئیس جمهوری قانونی این کشور به رسمیت می شناسد.

کد N151424

وبگردی