آفتاب

نوبخت: پول بی‌حساب و کتاب و به قصد خیر توزیع نمی‌شود/ پرداختی مردم از هزینه‌های درمان انصاف نیست

نوبخت: پول بی‌حساب و کتاب و به قصد خیر توزیع نمی‌شود/ پرداختی مردم از هزینه‌های درمان انصاف نیست

مهر نوشت:

سخنگوی دولت با اعلام اینکه در سال آینده ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان از خزانه برداشت می شود گفت: در موضوع هدفمندی، به دنبال توزیع بی هدف، بی حساب و به قصد خیر پول در بین مردم نیستیم.

محمدباقر نوبخت شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه به ۲۲ درصد رسیده است گفت: در دی ماه نیز نرخ تورم نقطه به نقطه 27 درصد بود که خوشبختانه کاهش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر این نکته که کاهش نرخ تورم برای تیم اقتصادی رئیس‌ جمهور امیدبخش است اظهارداشت: خوشبختانه دولت در 6 ماه گذشته توانست به انضباط مالی خوبی دست پیدا کند.

نوبخت با بیان اینکه ۵.۵ واحد درصد طی ماه‌های دی تا بهمن شاهد کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه بودیم خاطرنشان کرد: نرخ تورم ۱۲ ماهه در دی‌ماه ۳۵ درصد بود به گونه‌ای که در بهمن‌ماه این میزان به ۳۳.۷ درصد تقلیل یافت.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید توانست قبل از ۶ ماه کاری نرخ تورم کشور را کاهش دهد افزود: تقلیل نرخ تورم به معنای تقلیل قیمت‌ها نیست، البته انشاءالله شاهد نزول قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه همه خدمتگزاران مردم در دولت تدبیر و امید در جهت ایجاد و رفاه و رضایت مردم اقدام می‌کنند تصریح کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بلافاصله شروع به انجام کارها در اینباره کردیم و تا پایان سال نقشه راه دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه نقشه راه و ضوابط اجرایی را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: در اسفندماه روابط اجرایی و نقشه راه از سوی دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را اعلام خواهیم کرد. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی نسخه دیگری برای اقتصاد ایران نیست بیان داشت: سیاست اقتصاد مقاومتی سند متفاوتی از اسناد فرادستی موجود نیست.

این عضو کابینه تدبیر و امید گفت: قرار است ایران در افق ۱۴۰۴ به قدرت اقتصادی اول در منطقه از نظر علم و فناوری برسد. در ۹ سال گذشته شرایطی بر اقتصاد ایران گذشت که متاسفانه ما را در دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز توسعه عقب انداخت.

وی تاکید کرد: اگر این رشد در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله حدود ۸ درصد به صورت سالیانه در نظر گرفته شده باشد، اکنون این رقم باید به ۱۱ درصد برسد. سالانه باید ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا نرخ رشد اقتصادی به جای ۱۲.۵ درصد به ۱۴ درصد برسد.

نوبخت اظهارداشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دو بخش تشکیل شده به گونه‌ای که بخش اول شامل ۲۴ سیاست است که از سوی مقام معظم رهبری مورد ابلاغ قرار گرفته است. از این ۲۴ سیاست، ۱۲ سیاست مربوط به چگونگی شتاب بیشتر گرفتن در اقتصاد است، این ۱۲ سیاست به ما کمک خواهد کرد تا به اهداف مورد نظرمان در افق ۱۴۰۴ دست یابیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ساز و کا‌ر‌های اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را در نظر گرفته است ادامه داد: در اسفندماه ساز و کار‌های اجرای سیاست و اقتصاد مقاومتی از سوی این معاونت اعلام خواهد شد.

این عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ما نیازمند منابع ارزی هستیم به گونه‌ای که هر ساله ۱۵۰ میلیارد دلار منابع لازم داریم تا سرمایه‌گذاری جدید صورت بگیرد. دولت تدبیر و امید درصدد است از رهنمود‌های مقام معظم رهبری استفاده کند تا بتوانیم روابط خوبی را با دنیا برقرار سازیم.

نوبخت با اشاره به اینکه آئین‌نامه اجرایی بودجه ۹۳ که قرار بود از اول فروردین اجرایی شود از هم اکنون اجرا کرده‌ایم بیان داشت: باید اقتصاد شفاف و غیرفاسدی داشته باشیم. سال گذشته ۲۸ درصد از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی انتقال یافت.

وی تاکید کرد: اگر دولت فقط به دنبال پول باشد که سهام خود را بفروشد تا پول را تامین کند، تساهل کرده است. دولت تسهیلات لازم را فراهم کرده تا مردم بتواند در عرصه اقتصادی ورود پیدا کند.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه متاسفانه رشد تولید در ۶ ماهه گذشته منفی ۲ درصد بوده است گفت: باید با منطق و استدلال الگوی مصرف را نهادینه کنیم به گونه‌ای که رسانه ملی در راستای بهینه کردن الگوی مصرف بسیار اثر گذار خواهد بود.

نوبخت در خصوص قانون هدفمندکردن یارانه‌ها افزود: دولت به جای اینکه منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها را بی‌هدف میان مردم تقسیم کند، تصمیم دارد که این درآمد‌ها را در جامعه به صورت هدفمند مصرف کند.

وی گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده قیمت حامل های انرژی با قیمت منطقی فاصله زیادی دارد، پس باید به دنبال منطقی کردن قیمت ها باشیم. نوبخت با بیان اینکه دولت در سال ۹۳ به میزان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان از خزانه برداشت خواهد کرد ادامه داد: دولت مصمم است یارانه‌ها را به خانواده های نیازمند متقاضی اختصاص بدهد و حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان را در حوزه تولید مصرف کند.

سخنگوی دولت با اعلام این موضوع که دولت به قصد خیر بی حساب و کتاب پول توزیع نخواهد کرد گفت: مردم ۷۰ درصد هزینه بیمارستان ها را تقبل می‌کنند و ۳۰ درصد مابقی را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند که این موضوع انصاف نیست.

وی با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده شود گفت: متاسفانه ۵ تا ۶ میلیون نفر از مردم دفترچه بیمه ندارند.

 

23503

کد N151410

وبگردی