آفتاب

محسن رضایی: اجرای هدفمندی یارانه‌ها، دلسوزانه بود، اما بدون کار اصولی

محسن رضایی: اجرای هدفمندی یارانه‌ها، دلسوزانه بود، اما بدون کار اصولی

ایسنا نوشت:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها با دلسوزی ولی بدون کار اصولی اقتصادی صورت گرفته است که باید در این راستا راهکارها اصلاح شود.

محسن رضایی در حاشیه سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ با حضور در جمع خبرنگاران، در ارتباط با سند راهبردی ملی گفت: در ۲۰ سال گذشته در سطح مدیریت عالی کشور یعنی سیاست‌های کلی انرژی کارهای بزرگی انجام شده است اما متأسفانه این کارها آن طور که باید در اجرا پیش می‌رفت، نبود و دولت، مجلس و قوه قضائیه در این موضوع عقب‌ماندگی‌هایی دارند بدین معنی که سیاست‌ها با اجرا دارای فاصله است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «تهیه سند ملی انرژی می‌تواند کمک کند تا کارکرد سه قوا یکپارچه شود»، تصریح کرد: تهیه سند ملی انرژی می‌تواند فاصله‌ای را که بین سیاست‌های کلی با اجراست، پر کند؛ بنابراین جنبه ارزی، تولید، ‌تقاضا و صرفه‌جویی باید در این سند در نظر گرفته شود.

رضایی با بیان اینکه «انرژی تنها مربوط به نسل فعلی نیست»، اظهار کرد: آیندگان ما نیز از انرژی سهم دارند که نام آن توسعه پایدار است؛ بنابراین رابطه توسعه باید در این سند دیده شود، چراکه انرژی یک منبع مهم تولید ملی است و سهم انرژی در هزینه‌های تولید ملی نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد اشتغال دارد.

وی با اشاره به سند ملی انرژی آمریکا خاطرنشان کرد: برخی کشورها مانند آمریکا سند ملی انرژی‌شان را در رابطه با هدفمندی ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی کردند و حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا در برنامه‌ریزی‌های ما چنین نگاهی به اشتغال وجود داشته است؟ رابطه تولید انرژی و مصرف انرژی باید در ارتباط با تولید ملی و اشتغال دیده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «این سند، سند بسیار مهمی است و امروز خلاء آن را حس می‌کنیم»، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت، مجلس و قوه قضائیه پیشنهاد می‌کند که این سند را تهیه کنند. البته این کار بیشتر باید توسط متخصصان و دانشگاهیان انجام شود اما مجلس و دولت نیز نقش بسزایی در این راستا دارند.

رضایی در ادامه درباره اقتصاد مقاومتی نیز گفت: بحث مقاومت اقتصاد در مقابل فشارهای بیرون از کشور است در حقیقت فرق ریاضت با اقتصاد مقاومتی در این است که در مسأله ریاضت، مردم باید ریاضت را تحمل کنند اما در بحث اقتصاد مقاومتی اینگونه نیست یعنی اقتصاد باید در برابر فشارهای بین‌المللی مقاومت کند که یکی از راه‌های این مقاومت ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه «اقتصاد مقاومتی برای آسیب‌ناپذیر کردن و انعطاف‌پذیری در برابر فشارهای بین‌المللی است»، تصریح کرد: این فشارها می‌تواند فشارهای اقتصادی ناشی از بازار بورس آمریکا در کشورهای دیگر باشد یا ممکن است مقاومت در مقابل تحریم‌های اقت باشد اما باید گفت که این یک بعد از اقتصاد مقاومتی است. ما در مسائل سیاسی،‌ دفاعی و امنیتی به شکوفایی رسیدیم و می‌توان در مسأله اقتصادی نیز به شکوفایی رسید؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی به دنبال تبدیل کردن تهدید تحریم‌ها برای ایجاد فرصتی برای شکوفایی اقتصاد ملی است و این متناسب با سند چشم‌انداز است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: اگر این موضوع به درستی صورت گیرد می‌تواند منبع بزرگی برای ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری باشد اما اگر این منابع را پخش کنیم و به هر نفر ۴۵ یا ۵۵ هزار تومان بدهیم آیا مشکلی حل می‌شود؟ بنابراین این موضوع سودی نخواهد داشت.

رضایی ادامه داد: در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها مشکلی که داریم این است که دلسوزی بدون کار اصولی اقتصادی صورت گرفته است یارانه‌ها را می‌شود هم به صورت پول نقد و هم به صورت اشتغال برای مردم بوجود آورد که البته این پیشنهاد هم به دولت قبلی داده شد و هم دولتی فعلی که باید در این راستا دوستان یک مقدار دل و جرأت بیتشری داشته باشند و آن راهکارهای اقتصادی را که در پیش می‌گیرند مطمئن باشند که مشکل شغل حل می‌شود و پول نقد با سود بیشتری به دست مردم می‌رسد؛ بنابراین راهکارها باید اصلاح شود.

 

23503

کد N151300

وبگردی