آفتاب

اقتصاد اسپانیا درسه ماهه آخر سال 2013، کمتر از پیش بینی ها رشد کرد

اقتصاد اسپانیا درسه ماهه آخر سال 2013، کمتر از پیش بینی ها رشد کرد

مادرید - ایرنا - مرکز ملی آمار اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم سال 2013، یک دهم درصد کمتر از پیش بینی های اعلام شده رشد کرده است.

به نوشته روزنامه ال پاییس ، مرکز آمار ملی گفت درمجموع، تراز اقتصادی اسپانیا در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2012 میلادی ، با دو دهم درصد کاهش روبرو شد.

مرکز ملی آمار اسپانیا در اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه ) گفته بود که اقتصاد اسپانیا سه دهم درصد رشد داشته و اطمینان داده بود که اقتصاد اسپانیا بهترین بهبود خود از سال 2008 میلادی را تجربه کرده است اما میزان دو دهم درصد کنونی ، این نهاد دولتی را مجبور به اصلاح گزارش های خود کرد.

اقتصاد اسپانیا در سال 2010 میلادی تنها دو دهم درصد رشد کرده بود.

مرکز آمار اسپانیا تصریح کرد که دلیل رشد اقتصادی اسپانیا از یک طرف به خاطر بهبود مصرف خانواده ها است که نسبت به سه ماهه سوم سال 2013 ، نیم درصد رشد داشت .

از سوی دیگر ، دولت اسپانیا در ادامه ریاضت های خود ، هزینه های دفاتر دولتی را نسبت به سه ماهه سوم سال 9/3 درصد کاهش داد که بیشترین انقباض در طول دو سال حکمرانی ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا است .

دلیل دیگر رشد را باید در بخش صادراتی دید .

به گفته مرکز آمار ، صادرات یکی از دلایل اصلی برون رفت اسپانیا از رکود اقتصادی است زیرا در حالی که در سه ماهه سوم سال ، میزان صادرات شش دهم درصد رشد کرده بود در سه ماهه چهارم 2013، با هشت دهم درصد رشد روبرو شد .

در این زمینه ، واردات نیز پس از اینکه در سه ماهه سوم سال 1/2 درصد کاهش داشت در سه ماهه پایانی سال نیز واردات شش دهم درصد کاهش یافت.

اروپام **1234**1552
کد N151219

وبگردی