آفتاب

یانوکوویچ: رییس جمهوری قانونی اوکراین هستم

یانوکوویچ: رییس جمهوری قانونی اوکراین هستم

مسکو-ایرنا- ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری مخلوع اوکراین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که خود را رییس جمهوری قانونی اوکراین می داند.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، یانوکوویچ در بیانیه خود گفت: من ویکتور فئودورویچ یانوکوویچ به ملت اوکراین اعلام می کنم همچنان خود را رییس جمهوری اوکراین می دانم که در جریان انتخابات آزاد و با رای مردم انتخاب شده ام.

وی با بیان این که نمی توانم در برابر حوادث غم بار میهن خود بی تفاوت بمانم، اظهار داشت: معتقدم که موافقت نامه ای را که با رهبران مخالفان دولت در حضور شرکای محترم غربی برای حل و فصل بحران اوکراین امضا کردم، اجرا نشده است.

یانوکوویچ در بیانیه خود افزود: در بسیاری از شهرهای اوکراین افراط گرایان جولان می دهند و من و طرفدارانم را تهدید به تسویه حساب می کنند.

وی گفت: مجبورم در این شرایط از حکومت روسیه درخواست تامین امنیت خود از دست افراط گرایان کنم.

رییس جمهوری مخلوع اوکراین در بیانیه خود گفت: متاسفانه آنچه که در مجلس اوکراین (رادا) می گذرد مشروعیت ندارد.

وی اضافه کرد: تصمیم هایی که در این مجلس گرفته می شود در غیاب بسیاری از اعضای فراکسیون حزب مناطق و جناح های دیگر انجام می گیرد که نگران امنیت خود هستند و برخی از آنها هدف ضرب و شتم قرار گرفتند و مجبور به ترک اوکراین شدند.

وی اضافه کرد: اطمینان دارم تمام تصمیم هایی که در این شرایط گرفته می شود در آینده نزدیک ناکارآیی خود را نشان خواهد داد و اجرا نمی شود.

یانوکوویچ افزود: در این وضعیت بصورت رسمی عزم خود را برای تلاش جهت اجرای توافق های اساسی مهم برای خروج اوکراین از بحران عمیق سیاسی اعلام می کنم و خواهان بازگرداندن وضعیت کشور به مسیر قانونی هستم.

وی در بخش دیگری از بیانیه خود گفته است: بدیهی است در این شرایط ساکنان مناطق جنوب شرقی و منطقه خودمختار کریمه بی قانونی در کشور را که وزیران را با رای افراد مستقر در یک میدان انتخاب می کنند نمی پذیرند.

وی اضافه کرد: به عنوان رییس جمهوری قانونی به نیروهای مسلح اوکراین اجازه مداخله در حوادث سیاسی کشور را ندادم و در حال حاضر هم به آنها این دستور را نمی دهم.

یانوکوویچ در پایان بیانیه خود گفت: در صورتی که در شرایط کنونی کسی چنین دستوری به نیروهای امنیتی و ارتش داد این دستور غیرقانونی و تبهکارانه خواهد بود.

یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین روز جمعه گذشته کی یف را به مقصد نامعلومی ترک کرد و مخالفان دولت با استفاده از این فرصت دولت را ساقط کردند.

اروپام/2242**۵۱۸ *1446
کد N151212

وبگردی