آفتاب

جان کری از احتمال تمدید مذاکرات صلح خاورمیانه تا 9 ماه دیگر خبر داد

جان کری از احتمال تمدید مذاکرات صلح خاورمیانه تا 9 ماه دیگر خبر داد

پس از چند ماه مذاکره میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی با نظارت آمریکا، جان کری از احتمال ادامه مذاکرات تا 9 ماه دیگر خبر داد.

پس از چند ماه مذاکره میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی با نظارت آمریکا، جان کری از احتمال ادامه مذاکرات تا 9 ماه دیگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پس از هفت ماه مذاکره میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی و نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات، جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ممکن است مذاکرات 9 ماه دیگر تمدید شود.

وی گفت: ما امیدواریم در پایان برنامه 9 ماهه تعیین شده، به چارچوب مشخصی برای ادامه مذاکرات دست یابیم. آمریکا پیشتر 9 ماه برای پایان مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل و خاتمه دادن به اختلافات 60 ساله این دو، وقت تعیین کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: دو طرف هفت ماه برای رسیدن به تفاهم با هم مذاکره کردند و ما باور نداریم که اگر مذاکرات 9 ماه دیگر نیز ادامه یابد تا به توافق نهایی برسیم کسی ناراحت شود.

کری گفت: این بسیار مضحک است که برخی بگویند مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است؛ آنها چیزی از روند مذاکرات نمی‌مانند چون ما درباره آن سخن نمی‌گوییم.

با نزدیک شدن به پایان مهلت 9 ماهه تعیین شده برای مذاکرات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها سقف انتظارات خود را پایین آورده‌اند و به جای رسیدن به توافق نهایی به مشخص کردن چارچوب مذاکرات به عنوان گام اول در این 9 ماه، بسنده کردند.

آمریکا قصد دارد در پایان 9 ماه مذاکره دستورالعمل جامعی در خصوص مسائل اساسی از جمله مرزها، امنیت،‌ سرنوشت ‌آوارگان فلسطینی و وضعیت قدس ترسیم کند اما این تصمیم با مخالفت فلسطینیان مواجه است. فلسطینیان معتقدند اقدامات آمریکا به رژیم صهیونیستی این امکان را می‌دهد که حقوق فلسطینیان را به نفع خود مصادره کند.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دیگر گروه‌های فلسطینی تمدید مدت‌ مذاکرات را رد کرده‌اند. مساله باقی ماندن نظامیان رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی نزدیک مرز اردن از مهمترین اختلافات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی است.

از طرف دیگر اسرائیل نیز بر یهودی بودن دولت اسرائیل تاکید دارد که این امر از سوی فلسطینیان قابل قبول نیست.

انتهای پیام

کد N151149

وبگردی