آفتاب

کابینه جدید اوکراین در میدان استقلال کی‌یف معرفی شد

کابینه جدید اوکراین در میدان استقلال کی‌یف معرفی شد

ایسنا نوشت:

رهبران مخالفان یانوکوویچ در میدان استقلال کی‌یف کابینه جدید دولت را اعلام کرده و از پارلمان خواستند تا در جلسه امروز (پنجشنبه) این نامزدها را تایید و تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، آرسنی یاتسنیوک، رهبر مخالفان و یکی از اعضای حزب "سرزمین پدری" به عنوان نخست‌وزیر پیشنهاد شده است.

همزمان با گردهمایی معترضان و رهبرانشان برای یک اجتماع مردمی، اعضای جدید کابینه دولت عصر چهارشنبه از میدان استقلال کی‌یف اعلام شد.

بوریس تاراسیوک 65 ساله از حزب سرزمین پدری به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور الحاق به اروپا پیشنهاد شد. این سیاستمدار حامی غرب از سال 1998 تا 2000 میلادی و مجددا از فوریه 2005 تا ژانویه 2007 میلادی به عنوان وزیر امور خارجه اوکراین خدمت کرده است.

معترضان می‌خواهند آندری پاروبی 43 ساله به عنوان رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین انتخاب شود. وی یکی از معاون‌های رئیس حزب سرزمین پدری است که حضوری فعال در ناآرامی‌های اخیر و انقلاب نارنجی داشته است. وی حرفه سیاسی‌اش را از اواخر دهه 1980 میلادی آغاز کرده و به عنوان رئیس سازمان جوانان ناسیونالیست انتخاب شد.

گزارش شده که دمیتری یاروش، یکی از رهبران گروه رادیکالی "جناح راست" به عنوان معاون رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین پیشنهاد شده است. این در حالی است که وی تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است.

الکساندر اشلاپاک به عنوان وزیر دارایی پیشنهاد شده است. وی از ژوئیه 2001 تا اوت 2002 میلادی این سمت را به عهده داشته است. پاول پترنکو قانونگذاری از حزب سرزمین پدری نیز برای سمت وزیر دادگستری و پاول شرمتا برای سمت وزیر اقتصاد پیشنهاد شده‌اند.

قرار است پارلمان امروز برای رای دادن به دولت جدید اوکراین تشکیل جلسه دهد.

اندری دشچیتسا برای سمت وزیر امور خارجه معرفی شده است. آرسن آواکو، وزیر کشور موقت و قانونگذار حزب سرزمین پدری برای باقی ماندن در همین سمت پیشنهاد شد.

بر اساس برآوردهای مخالفان حدود 20 هزار تن برای این نشست در میدان استقلال گردهم ‌آمدند. آنها گفتند، میدان استقلال را ترک نمی‌کنند مگر آنکه تمامی خواسته‌هایشان تحقق یابند.

معترضان میدان استقلال گفتند: سیاستمداران در حال حاضر شما زیر ذربین مردم قرار دارید. اگر شما خود را از مردم جدا کنید با همان سرنوشت دولت پیشین مواجه خواهید شد.

معترضان قرار است تا 25 مه سال جاری میلادی یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین و یا در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم تا 15 ژوئن در میدان استقلال بمانند.

الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین تمایل خود برای استعفا پس از عادی شدن شرایط کشور را اعلام کرد.

5252

کد N151041

وبگردی