آفتاب

عطوان، حملۀ موشکی اسرائیل را خفتی برای کل جهان عرب دانست

عطوان، حملۀ موشکی اسرائیل را خفتی برای کل جهان عرب دانست

تسنیم نوشت:

عبدالباری عطوان حمله جنگنده های اسرائیلی به لبنان یا سوریه را تحقیر تمام مسلمانان و عرب‌ها خواند و مقابله با این حملات را مسئولیت تمام این کشورها دانست.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه‌ای و سردبیر پیشین نشریۀ القدس العربی در مقاله تازه خود در روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم نوشت: ما به عنوان مسلمان و عرب و حتی به عنوان یک انسان هنگامی که می شنویم جنگنده‌های اسرائیل به اهدافی در داخل سرزمین های عربی در روز روشن حمله کردند، احساس ناراحتی و خفت می کنیم.
چند روز پیش هواپیماهای اسرائیل این حملات را بر علیه اهداف حزب‌الله لبنان در مرزهای سوریه و لبنان انجام دادند. گفته می شود که آنها سامانه های موشکی را منهدم کرده‌اند، اما منابع دیگر مدعی شدند که هدف این حملات محموله سلاح های پیشرفته سوری بود که در راه انتقال برای حزب الله لبنان از مسیرهای صعب العبور کوهستانی بوده است.
ما همچنین اخبار ضد و نقیضی در مورد مکان حمله هواپیماهای اسرائیلی شنیدیم، یک بار گفته شد که این حمله در اراضی لبنان روی داده و بار دیگر گفته شد که در داخل خاک سوریه بوده است، این البته یک مجادله خجالت‌آور و بی فایده است، چرا که فرقی نمی‌کند که این موشک ها در داخل خاک سوریه باشد یا لبنان، مهم این است که اسرائیل این تجاوز را انجام داده و کسی جلودار وی نبوده است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این بار نیز مانند دفعات پیشین این حمله را اعلام نکرد، اما در کنفرانس مطبوعاتی خود که در حضور آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برگزار شد، گفت: ما تمام اقدامات ضروری برای دفاع از امنیت اسرائیل را انجام می‌دهیم. وی بار دیگر مدعی شد که کابینه اسرائیل اجازه نخواهد داد سلاح های پیشرفته به دست حزب‌الله لبنان برسد.
ما سالهای طولانی از خداوند خواسته‌ایم روزی فرا برسد که بشنویم موشک ها یا هواپیماهای عربی در برابر حملات هوایی اسرائیل به این کشورها ایستاده و همه جنگنده‌های متجاوز یا لااقل یکی از آنها را منهدم کند. در آن زمان دوربین‌های تلویزیونی به سوی هواپیماهای منهدم شده رفته و خلبانان اسرائیلی نیز به اسارت نیروهای عربی در می‌آیند.
ما نمی‌دانیم چرا همه جنگنده‌های اسرائیلی عادت کرده‌اند بعد از انجام حملات خود علیه کشورهای عربی و ویران کردن اهداف مورد نظرشان سالم به پایگاه های هوایی خود برگردند، این در حالی است که ما عرب‌ها میلیارد ها دلار پول در اختیار داریم و دوستانی نیز داریم که اگر با زمینه های سالم و محکم بر اساس منافع مشترک با آن‌ها هم‌پیمان شویم، آنها می‌توانند ما را به موشک‌های ضد هوایی تجهیز کنند. موشک‌هایی که می تواند امکان این مطالبه مشروع برای دفاع از خود که همه منشورهای بین‌المللی و اخلاقی به آن اذعان دارد را برای ما فراهم کند.
سخن من اگر هذیان یا یک رویا هم باشد، باز هم حق ماست که در این آرزو باشیم، حق ماست که بعد از تمام اهانت‌های بی پایانی که از سوی اسرائیل متحمل می شویم و امیدی نیز برای توقف آن ها نیست، در هذیان گویی باشیم و خشمگین شویم.
نمی‌دانیم چرا روسیه دولت سوریه هم‌پیمان خود را با موشک های اس 300 تجهیز نمی‌کند تا این کشور بتواند در برابر حملات و تجاوزهای اسرائیل از خود دفاع کند، این در حالی است که پوتین سالها پیش وعده تحویل این موشک ها را داده است.
این موشک ها کاملا دفاعی هستند، یعنی اینکه نمی‌توان از آنها برای هدف قرار دادن مراکز در عمق اسرائیل استفاده کرد، پس چرا پوتین از فروش این موشک‌ها به سوریه و ایران یا هر کشور عربی دیگر که برای حفظ تمامیت ارضی و کرامت عربی خواستار آن است، خودداری می کند.
ما به دنبال دلیل تراشی و توجیه نیستیم،ما می خواهیم کرامت ملت‌های عربی در برابر توهین‌های این دشمن خودکامه که حریم هوایی ما را نقض می کند و کرامت دینی و ملی ما را از بین می‌برد، حفظ شود.
در این میان دولت سوریه نیز مسئول است، همانطور که حزب الهم لبنان نیز مسئول است، چرا که با زور و قدرت در برابر این خودکامگی های اسرائیل نمی ایستد، کشورهای عربی دیگر نیز در این زمینه مسئولند، همانهایی که به دنبال تجهیز مخالفان دولت سوریه با موشک های پیشرفته برای سرنگون کردن هواپیماهای سوری هستند، اما هرگز از انهدام جنگنده‌های اسرائیلی حرفی به میان نمی‌آورند.
ایران نیز در این زمینه عاری از مسئولیت نیست، کشوری که هر روز موشک‌های جدید در حجم و ابعاد مختلف آزمایش می‌کند. ارزش این موشک‌ها هنگامی که سرزمین هم‌پیمان این کشور از سوی هواپیماها و جنگنده‌های اسرائیل هدف قرار می گیرد، چیست؟
ما عرب‌ها و مسلمانان کاسه صبرمان لبریز شده است، چیزی که ما در دوران خفت و سختی خود می‌خواهیم، این است که کسی را پیدا کنیم که به صورت قوی و موثر به این دشمن اشغالگر و تجاوزکار بگوید که از تجاوزهای خود علیه کشورهای عربی دست بردارد.

5252

کد N151038

وبگردی