آفتاب

اف بی آی با بن لادن تماس داشته است/ امکان جلوگیری از وقوع حملات 11 سپتامبر

اف بی آی با بن لادن تماس داشته است/ امکان جلوگیری از وقوع حملات 11 سپتامبر

اسنادی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد پلیس فدرال آمریکا هشت سال پیش از حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک با سرکرده القاعده در تماس بوده و می توانسته از وقوع این حملات جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه ان بی سی، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، اما مقامات وقت این تشکیلات به بهانه های مختلف ضعف خود را توجیه کردند. اکنون اسناد به دست آمده نشان می دهد اف بی آی بر روی یک اشتباه فاحش خود سرپوش گذاشته است.

بر این اساس اف بی آی با شبکه تروریستی القاعده در ارتباط بوده و حتی یک مامور آن مستقیما با "اسامه بن لادن" سرکرده این شبکه دیدار کرده است. هشت سال پیش از وقوع حملات 11 سپتامبر این مامور به دیدار بن لادن رفته و مطلع شده است که القاعده به دنبال حمله به آمریکا است و از این اقدام حمایت مالی می کند.

این گزارش حاکی است مامور اف بی آی که در پوشش یک راننده در لس آنجلس فعالیت می کرده توانسته است با "امر عبدالرحمان" شیخ مصری ارتباط بگیرد. این فرد که به دلیل دست داشتن در نخستین حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک در 1993 در آمریکا به حبس ابد محکوم شد، به مامور مخفی اف بی آی گفته بود: هر وقت پول نیاز داشتی مستقیما سراغ بن لادن برو و بگو که من تو را فرستاده ام.

این در حالی است که اطلاعات این فرد در دهه 1990 میلادی باعث شد آمریکا از حملات تحت حمایت بن لادن به لژ فراموشخانه در لس آنجلس جلوگیری کند. گویا بن لادن طی ملاقاتی به این مامور گفته بود که حمله به لژ مذکور مثل بمب در آمریکا صدا خواهد کرد.

یک مقام وقت دفتر اف بی آی در لس آنجلس در جریان یک بازپرسی در سال 2010 گفت این دفتر اطلاعات خود را از کسانی دریافت می کرد که مستقیما با رهبری القاعده در ارتباط بودند. با این حال مقامات، سالها از انتشار این مطلب جلوگیری کردند.

به گزارش ان بی سی نه کنگره آمریکا و نه کمیسیون رسیدگی به حملات 11 سپتامبر از این ارتباطات اف بی آی اطلاع نداشته اند. کمیسیون مذکور در گزارش نهایی خود اف بی آی و سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا (سیا) را مسئول وقوع این حملات که طی آن حدود سه هزار نفر جان باختند، معرفی کرده است. 

کد N151019

وبگردی