آفتاب

ترکیه تحولات کریمه را از نزدیک دنبال می کند

ترکیه تحولات کریمه را از نزدیک دنبال می کند

آنکارا - ایرنا - وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این کشور تحولات کریمه در اواکراین را از نزدیک دنبال می کند و از طرفین درگیر می خواهد تا از عقل سلیم پیروی کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه با تاکید بر ضرورت حل بحران سیاسی اوکراین در چارچوب وحدت ملی، تمامیت ارضی و قانون اساسی، از تمامی طرفین در جمهوری خودمختار کریمه که تاتارهای کریمه نیز در آنجا زندگی می کنند، خواستار اعتدال و عقل سلیم شد.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که بحران سیاسی اوکراین در چارچوب اصول دموکراتیک و تفاهم و در کوتاه مدت حل وفصل شود.

این بیانیه اضافه کرد انتظار داریم که تمامی طرفین در جمهوری خود مختار کریمه که تاتارها نیز آنجا زندگی می کنند، با اعتدال و عقل سلیم عمل کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که ترکیه به حمایت از هرگونه راه حل دمکراتیک در چارچوب خواسته های مشروع مردم اوکراین ادامه خواهد داد.

بر پایه این گزارش در اجتماع مقابل ساختمان مجلس کریمه روز چهارشنبه چند هزار نفر شرکت کردند.

بخشی از اجتماع کنندگان از روس تبارهای کریمه پرچم های روسیه در دست داشتند و ضمن حمایت از مسکو، مخالفت خود را با حکومت جدید اوکراین اعلام کردند.

دسته دیگر هم از تاتارهای کریمه بودند که شعارهای ˈکریمه روسیه نیست و زنده باد اوکراین ˈ سر دادند.

در جریان زد و خوردهای این دو دسته، یک نفر کشته و 30 نفر دیگر مجروح شدند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25 هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است.

این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954 در دوره اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تعلق داشت و در این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست و در دوره پس از فروپاشی شوروی هم به عنوان منطقه خود مختار در قلمروی اوکراین باقی ماند.

یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین روز جمعه گذشته کی یف را به مقصد نامعلومی ترک کرد و مخالفان دولت با استفاده از این فرصت دولت را ساقط کردند.

هم اکنون پارلمان اوکراین مسئولیت اداره کشور را برعهده دارد و از روز یکشنبه آلکساندر تورچینوف رییس مجلس به عنوان رییس جمهوری موقت منصوب شده است.

خاورم ** 230 *1446
کد N150922

وبگردی