آفتاب

لاریجانی: مذاکرات هسته ای عزتمندانه ادامه می یابد

لاریجانی: مذاکرات هسته ای عزتمندانه ادامه می یابد

قم - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مذاکرات در مسیری معقول در جریان است و بشکل عزتمندانه ادامه می یابد و دلیلی برای یاس وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، ˈ علی لاریجانی ˈ روز پنجشنبه در گردهمایی ائمه جماعات مساجد و ادارات استان قم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک گفت: این مسیر معقولی است و گام های خوبی در مذاکرات برداشته شده است.

رییس مجلس با اشاره به این که مهم جنس مذاکرات است که از سر عزت باشد و دستاوردهای ملی را حفظ کند، گفت: مذاکرات ادامه دارد و مراکز هسته ای ما نیز کار خود را انجام می دهند و دلیلی برای یاس وجود ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ایران در بحث هسته ای ، مواضع مشخصی دارد و غرب باید قبول کند که ایران صاحب این دانش است و کشوری که یک فناوری را بدست آورد نمی توان از آن محروم کرد.

وی با اشاره به فشارهای برخی قدرت های غربی در پرونده هسته ای علیه ایران گفت: اکنون این کشورها متوجه شده اند که با این روش ها کاری از پیش نمی برند.

وی گفت: آنها به ظاهر از تحریم ها سخن می گویند، درحالی که تحریم ها در واقع برای سرپوش گذاشتن روی مشکلات خودشان است و خود نیز می دانند که دلیل ایران برای ادامه مذاکرات، مساله تحریم ها نبوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران چه پیش و چه پس از تحریم ها ، همواره پای میز مذاکره حاضر بوده است، چرا که می خواهد در چارچوب NPT فعالیت های خود را به پیش ببرد و بدنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست.

لاریجانی گفت: غربی ها می خواستند ایران به این جایگاه در فناوری هسته ای نرسد ولی ایران مقاومت کرد و رسید و دیگر نمی توان آن را از ایران سلب کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات آمریکا در منطقه، گفت: واشنگتن تحلیل درستی از تحولات منطقه ندارد و نمونه آن ناکامی این کشور در عراق و افغانستان و تحلیل های متضاد و متفاوت مقامات آمریکایی در مراحل مختلف حوادث مصر است.

لاریجانی با اشاره به اعتراف برخی مقامات غربی در خصوص قدرت ایستادگی ایران در مقابل آمریکا، گفت: این جایگاه ارزشمند و آبرومندی است که باید حفظ شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ روانی سال های گذشته دشمنان علیه ایران گفت: بخاطر فراست مسوولان و هدایت های رهبر معظم انقلاب، ایران موفق شد در صحنه های مختلف ، در برابر توطئه های آمریکا در منطقه ایستادگی کند.

وی تاکید کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب همواره چراغ راه کشور بوده است و عمل به آن مایه عزت مندی کشور و نظام است.

لاریجانی گفت: این حرکت انقلاب و استقامت مردم ایران است که جایگاه رفیعی برای نظام جمهوری اسلامی در جهان ایجاد کرده است.

رییس مجلس شوری اسلامی گفت: این جایگاه روی فکر اصلی انقلاب یعنی استقلال سیاسی بنا شده و استقلال سیاسی هر چند هزینه دارد ولی بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: خیلی از کشور ها دموکراسی دارند ولی تحت فشار و مجبور به گوش دادن به حرف دیگران هستند.

لاریجانی افزود: در کشور ما به همت امام راحل و مردم، هم مردم سالاری دینی و هم استقلال به معنای واقعی وجود دارد و ما ترسی از قدرتها نداریم و جلوی قدرتها می ایستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه هایی چون انتخابات و راهپیمایی ها مانند 22 بهمن قدر و منزلت دارد و به کشور قدرت می دهد.

لاریجانی در این گردهمایی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست خارجی دولت تدبیر و امید گفت: مطمئن باشید در بحث هسته ای صاحب نظاماتی هستیم و جایی که رهبر معظم انقلاب به بدبینی در مذاکرات اشاره کردند مربوط به بحث مذاکرات با آمریکاست اما در مذاکرات هسته ای رهبری فرمودند مذاکرات ادامه یابد و ما به تعهدات پایبند هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکرات از این جنس جایگاهی دارد و بدون هماهنگی نمی تواند انجام شود.

لاریجانی افزود: هر چند سلیقه های سیاسی در نحوه مذاکرات موثر خواهد بود اما در کل به این مذاکرات نباید نگاه منفی داشت ، دلیلی بر منفی نگاه کردن نداریم ، هر چند برخی جاها را شاید بتوان بهتر انجام داد.

وی گفت: مذاکرات هسته ای یک دامنه شش ماهه دارد و مهم گام نهایی است که باید دقت کرد که هم از فناوری هسته ای صیانت شود و هم منافع ملی در نظر گرفته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: این که در مساله هسته ای همه حساس باشند و نظرات کارشناسی خود را مطرح کنند، خوب است. ک/3

7406 / 380/
کد N150897

وبگردی