آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر خواستار پیگیری عاملان جنایت صحرای سینا شد

دیده‌بان حقوق بشر خواستار پیگیری عاملان جنایت صحرای سینا شد

دیده‌بان حقوق بشر از مقامات مصری خواست تا در خصوص حادثه بمب‌گذاری در یک اتوبوس در صحرای سینا که چهار کشته بر جای گذاشت، تحقیقات لازم را انجام دهند و عاملان این جنایت را محاکمه و مجازات کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در 16 فوریه 2014 پس از یک حمله انتحاری به یک اتوبوس حامل گردشگران کره جنوبی در صحرای سینا چهار غیرنظامی کشته و بیش از 13 نفر زخمی شدند.

گروه انصار بیت‌المقدس مستقر در صحرای سینا مسئولیت این هفته را پذیرفت و اعلام کرد به منظور مبارزه با رژیم خیانتکاران و جلوگیری از آسیب زدن آنها به مسلمانان دست به این حمله زد. آنها پس از این حمله به این گروه گردشگران هشدار دادند تا قبل از 20 فوریه از مصر خارج شوند.

جو استورک معاون سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر اظهار کرد: مهم نیست که با چه هدف سیاسی و یا اعتقادی چنین حمله ای انجام شود،‌ این کشتارهای غیرانسانی به هیچ عنوان قابل توجیه نیستند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر از زمان پایان یک سری بمب‌گذاری در صحرای سینا در سال‌های 2004 تا 2006، اولین باری است که در این منطقه به یک اتوبوس حامل گردشگران حمله می‌شود. بمب‌گذاری 16 فوریه آخرین حمله‌ای است که گروه‌های شبه‌ نظامی از جمله انصار بیت‌المقدس در صحرای سینا انجام دادند.

پیش از این نیز گروه‌های مسلح نیز از زمان برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهور منتخب مصر در ژوئیه سال 2013 تاکنون در صحرای سینا به ارتش و پلیس حمله کرده‌اند.

گروه انصار بیت‌المقدس مسئولیت چند حمله‌ دیگر را نیز بر عهده گرفته که در نتیجه آنها دست کم 16 تن جان خود را از دست دادند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات مصری باید همه افرادی را که به نظر می‌آید مسئول این حملات وحشتناک هستند طبق قوانین بین‌المللی متهم و در دادگاهی عادلانه محاکمه کنند.

استورک همچنین در سخنانش اینگونه حملات را نقض حق بر حیات افرادی دانست که تنها برای سفر یا تفریح به صحرای سینا می‌آیند.

انتهای پیام

کد N150883

وبگردی