آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر پایان حبس انفرادی طولانی‌مدت در آمریکا را خواستار شد

دیده‌بان حقوق بشر پایان حبس انفرادی طولانی‌مدت در آمریکا را خواستار شد

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید استفاده طولانی مدت و بیش از حد از حبس انفرادی علیه زندانیان در آمریکا را محکوم و اعلام کرد این اقدامات طبق حقوق بین‌الملل می‌تواند جزو شکنجه محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حال حاضر حدود 80 هزار نفر در زندان‌های آمریکا در حبس انفرادی هستند. این زندانیان 23 ساعت از شبانه‌روز را در اطاق‌هایی کوچک حبس‌اند که روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی دهه ها بطول می‌انجامد و در این لحظه‌های طولانی تقریبا هیچ ارتباطی و اقعی با دیگر افراد ندارند و این امر باعث می‌شود تا بسیاری از آنها دچار آسیب‌های روانی شدید می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که حبس انفرادی طولانی مدت نقض قانون منع مجازات‌های خشن، غیرانسانی و غیرضروری است و حتی می‌تواند جزو مصادیق شکنجه محسوب شود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر این سازمان در ادامه از اقدام یک سناتور آمریکایی برای طرح این موضوع برای اولین‌بار در کنگره استقبال کرد که پس از گذشت بیش از یکسال از مطرح شدنش تغییراتی را هر چند جزئی در این کشور بوجود آورده است.

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد زندانی در حبس انفرادی در ایالت کالیفرنیا است. حدود 30 هزار زندانی این ایالت گذشته در اعتراض به حبس انفرادی طولانی‌مدت و وضعیت زندانیان دست به اعتصاب غذای سراسری می‌زدند اما مسئولان این ایالت تاکنون اقدامی جهت پایان دادن به این مجازات در شرایط غیرضروری نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حبس انفرادی طولانی‌مدت تأثیرات مخرب زیادی بویژه از لحاظ روانی بر روی زندانیان وارد می‌کند تا جایی که در بسیاری از موارد این زندانیان به بیماری‌های روانی شدید مبتلا می‌شوند. در برخی موارد حتی اقدام به خودکشی در میان این زندانیان نیز گزارش شده است.

سال گذشته یک زندانی پس از گذارندن بیش از سه دهه حبس انفرادی در حالی از زندان آزاد شد که مبتلا به سرطان کبد بود و دو روز پس از آزادی‌اش جان خود را از دست داد. مدافعان حقوق زندانیان معتقدند که حبس انفرادی و تأثیرات آن در پیشرفت بیماری این زندانی‌ نقش زیادی داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه اعلام کرد کارهای زیادی برای بهبود این وضعیت در آمریکا باید انجام شود و قانونگذاران باید هر چه فوری حبس انفرادی طولانی‌مدت را ممنوع کنند و این کار را می‌توانند از مراکز حبس در زندان‌های فدرال این سازمان در گزارش خود به موارد متعدد حبس انفرادی زیر 18 سال اشاره کرد و هشدار داد که این مجازات بر کودکان می‌تواند تأثیرات مخرب‌تری داشته و منجر به اختلالات روانی شود.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد آمریکا تاکنون به اندازه کافی در مورد حبس انفرادی و تأثیرات غیرانسانی آن شنیده و اکنون زمان آن است که برای پایان این وضعیت وارد عمل شود.

انتهای پیام

کد N150881

وبگردی