آفتاب
در /همایش سبک زندگی اسلامی امام سجاد(ع)

رحیم‌پور ازغدی: صحیفه سجادیه جامع‌ترین کتاب زمینی با ابعاد آسمانی است

رحیم‌پور ازغدی: صحیفه سجادیه جامع‌ترین کتاب زمینی با ابعاد آسمانی است

حسن رحیم‌پور ازغدی با اشاره گستردگی محتویات و پوشش مفاهیم علمی و عملی صحیفه سجادیه در سعادت و زندگی بشر، این کتاب را جامع‌ترین کتاب زمینی با ابعاد آسمانی دانست و افزود: همپوشانی مفاهیم این کتاب آنقدر توسعه یافته و پیشرفته است که هنوز علوم تجربی به برخی از تعابیر علمی آن دست نیافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، ازغدی در جمع اساتید بسیجی در همایش سبک زندگی اسلامی امام سجاد (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با برشمردن اهمیت نقش این کتاب معنوی در سعادت بشر گفت: آنچه به نام شریعت در ابعاد حقوقی، فلسفی، اجتماعی و... وجود دارد جز با حفظ کرامت انسانی که همان عبودیت مخلوق در مقابل خالق است معنا نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه ،امام سجاد (ع) را بزرگترین معلم درس اخلاق و شریعت نامید و افزود: او با تعریف رابطه انسان با خدا، چگونگی عذرخواهی از خدا، حرکت بسوی خدا، بسته نبودن راه رسیدن به خدا و حضور خداوند را در خلوت فقیر ترین مردم و در جمع شلوغترین ثروتمندان به رابطه انسان با معبود خود معنا و مفهوم بخشید.

رحیم‌پور ازغدی، با اشاره به عظمت آفرینش لایتناهی خداوند در آفرینش جهان هستی اظهار کرد : میلیاردها سیاره چون زمین در آسمان وجود دارد که تمام کهکشان ها و محیطی که ما آن را مشاهده می کنیم و نه درک، تنها یک آسمان از هفت آسمان الهی است که کوچکی بشر را در مقابل قدرت آفریدگار به نمایش می گذارد.

این استاد دانشگاه، با تاکید بر اینکه انسان هرچه بیشتر عظمت و قدرت خداوند را کشف و درک می کند بیشتر به ضعف و خفت خود پی می برد عنوان کرد: شناخت قدرت و عظمت کبریایی باریتعالی آنقدر وسیع و گسترده است که انسان با شناخت بیشتر ابعاد جهان هستی کوچکی و حقارت خود را بیش از پیش درک می کند.

وی یادآور شد: که فرشتگان همواره دو جنایت بشر را در زمین به خداوند یادآوری می کنند که آن دو فساد و خشونت در زمین است ولی خداوند در پاسخ آنان می فرماید که این همه انسان نیست بلکه از روح من در وجود آنان دمیده شده و آنان جانشین من در زمینند. سبک زندگی امام سجاد (ع) سرشار از سادگی، خشوع و فروتنی بوده است. ایشان در مقابل مدعیان می ایستاد و در مقابل مظلومان تواضع می کرد و زندگی او سرشار از هستی شناسی، معرفت و آگاهی بود.

وی صحیفه سجادیه را مملو از مسائل اخلاقی، حقوقی، فلسفی بر مبنای عقلانیت خواند و خاطرنشان کرد: در سراسر این کتاب، به حقوق انسان‌ها نسبت به خود، نسبت به دیگران و نسبت به خدا اشاره شده و در سایر ابعاد نیز گستردگی بحث جامع و کامل است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با تاکید بر حفظ کرامت انسانی و عزت نفس بر گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه، خواستار شناخت و ترویج فرهنگ اسلامی در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص دانشگاهیان شد و گفت: نقش دانشگاهیان در این میان باید پررنگ‌تر و محسوس‌تر از سایرین باشد.

مهدی باقری، ایثار و گذشت را از صفات بارز ائمه اطهار برشمرد و افزود: دین اسلام متعالی‌ترین دین الهی است که در آن به ایثار و گذشت تاکید فراوانی شده است و ائمه اطهار (ع) واسطه‌ای برای تبیین فرهنگ غنی اسلام در جامعه هستند تا راهنمای مردم در بهتر زیستن و رسیدن به آرامش و خوشبختی اخروی باشند.

وی، عفو و بخشش را از دیگر صفات بارز ائمه اطهار و پیامبران خواند و گفت: بعد از فتح مکه وقتی مسلمانان خواستند تا اقدام نا معقول انجام دهند پیامبر فرمود همه آنانی که طلب عفو می کنند مورد بخشش قرار دهید و با آنان به مهربانی و انسانیت رفتار کنید.

این استاد دانشگاه، شناخت سبک زندگی ائمه اطهار را برای نسل جوان ضروری خواند و گفت: اکنون که دشمنان اسلام به این بینش رسیده اند که نمی‌توان مسلمانان را با سلاح به تسلیم شدن وا داشت، حوزه فرهنگی اسلام را نشانه گرفته اند و می کوشند تا از این حوزه جوانان را با آموزه های دینی و دستاوردهای دین اسلام بیگانه سازند تا بتوانند به مقاصد شوم خود نزدیک شوند.

وی خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه را یک نمونه فرهنگ متعالی و مترقی قلمداد کرد که راه سعادت را از دین اسلام و کتاب آسمانی استخراج کرده و به صورت واضح و روشن در اختیار مردم اهل بینش و تفکر قرار دهد.

باقری نقش امامان و علمای دین را در آن شرایط خفقان دوران، قابل تحسین خواند و تاکید کرد: امروز آنچه از اسلام ناب محمدی باقی مانده نتیجه تلاش این بزرگان در عرصه های فرهنگی است.

وی با اشاره به تاریخ معاصر جهان، ولایت فقیه را نقطه قوت انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: تا زمانی که مردم بر گرد محوریت ولایت جمع باشند، هیچ دشمنی نمی تواند در صفوف به هم فشرده مسلمین رخنه کند.

انتهای پیام

کد N150880

وبگردی