آفتاب

ویتنام از همکاری هسته ای با آمریکا استقبال کرد

ویتنام از همکاری هسته ای با آمریکا استقبال کرد

کوالالامپور - ایرنا - ویتنام روز پنجشنبه از تایید پیمان انرژی صلح آمیز هسته ای توسط باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که زمینه فروش راکتورهای آمریکایی به هانوی را فراهم می کند استقبال کرد.

به گزارش ایرنا ˈلی های بینˈ سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، از تصویب پیمان انرژی صلح آمیز هسته ای آمریکا با این کشور استقبال کرد و گفت: این توافق نامه در بالاترین چارچوب قانونی به همکاری هانوی و واشنگتن در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی و دسترسی به مواد پیشرفته هسته ای و دریافت فناوری آن از آمریکا کمک می کند.

تاکنون روسیه، چین، کره جنوبی، ژاپن ، هند، آرژانتین، فرانسه و هند با ویتنام در زمینه انرژی هسته ای همکاری کرده اند.

بر اساس پیمان انرژی صلح آمیز هسته ای که اوباما آن را تصویب کرد مقامات ویتنامی متعهد شدند مواد مرتبط با رادیواکتیو را به منظور ساخت بمب هسته ای تولید نکنند و همچنین به استانداردهای آمریکایی منع گسترش سلاح پایبند باشند.

ویتنام پس از چین دومین بازار بزرگ انرژی هسته ای در شرق آسیا محسوب می شود و پیش بینی شده است که حجم مالی این بازار تا سال 2030 میلادی به بیش از 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

ویتنام که براساس برنامه توسعه ای خود تا سال 2020 با کمبود جدی برق رو به رو خواهد شد، قصددارد طرحی را برای راه اندازی پنج نیروگاه هسته ای در منطقه مرکزی این کشور بین سال های 2020 و 2030 اجرایی و بیش از 10 درصد از تولید انرژی خود را از این نیروگاه ها تامین کند.

آساق**د.م**1611
کد N150550

وبگردی